• سند طراحی بازی یا گیم دیزاین داکیومنت که به اصطلح به آن GDD  هم گفته میشود چیست ؟

    برای خواندن ادامه این مقاله آموزشی (سند طراحی بازی) با رسانه ورنا پلاس همراه باشید.

     

     احتمالا شما هم تا به حال این اسم ها به گوشتان خورده است و در استودیو های بازی سازی یکی از مراحل مهم آن تنظیم سند طراحی بازی است .

    سند طراحی بازی به طور خلاصه یک سند و فایل مرجع است که در مرحله پیش تولید بازی مد نظرمان آن را تنظیم میکنیم و در آن تمام اطلاعاتی که برای بازی نیاز است تا در نظر بگیریم را ثبت میکنیم . واقعیت این است که بازی سازی امری چند وجهی و پیچیده است و در طول زمان ساخت بازی که ممکن است بسته به بازی مد نظرمان طولانی هم شود خیلی از نکات تغییر کند و یا حتی در بازی آورده نشود وهمه چیز با آنچه که در روز اول در نظر داشتیم متفاوت به نظر برسد .

    Gdd Example 2

    سند طراحی بازی تمامی اطلاعاتی که باید هنگام ساخت بازی در نظر بگیریم و تمامی اطلاعات آن بازی و تمام هزینه ها و تاریخ های انتشار و هر جزئیات کوچک دیگری را هم در بر میگیرد و به نوعی بخش مهمی از فرایند ساخت بازی است که اگر دقیق و با جزئیات بالا طراحی شود میتواند ما را در طول پروسه ساخت بسیار راهنمایی کند و از مانع از سردرگمی بشود .

    با مراجعه به اینترنت و یا حتی وبسایت های گیم انجین ها میتوانید به نمونه هایی از سند طراحی بازی دسترسی داشته باشید و با بررسی آن ها بیشتر با این موضوع آشنا شوید . سند طراحی بازی بسته به نوع بازی و میزان بزرگی بازی ما میتواند بسیارعمیق و پیچیده و بزرگ باشد و امروزه حتی در استودیو ها اشخاض باتجربه در این زمینه را فقط برای همین منظور استخدام میکنند و این یعنی حرفه ای شدن در تنظیم سند طراحی بازی میتواند به خودی خود یک حرفه برای شما باشد .

    خواندن
    برای بازی سازی چه مهارتی یاد بگیریم؟
    02 Benefits

    مواردی که سند طراحی بازی در بر میگیرد آنقدر زیاد است که برای بازی های بزرگ حتی گاها به صد ها صفحه میرسد که قطعا گنجاندن آن در این مقاله از حوصله مخاطب و نویسنده خارج است . اما اگر بخواهیم به صورت کلی به آن ها اشاره داشته باشیم سند طراحی بازی موارد زر را شامل میشود :

    نام بازی

    سبک بازی

    رده سنی بازی

    مخاطب هدف بازی

    سبک گرافیکی بازی

    نام استودیو سازنده بازی

    نام ناشر بازی

    دو بعدی یا سه بعدی بودن بازی

    نوع نمای دوربین به کار رفته در بازی

    داستان بازی

    کاراکتر های بازی

    تخصص ها و مهارت های مورد نیاز در بازی

    نرم افزار ها و سخت افزار ها و تمامی ابزار های مورد نیاز برای ساخت بازی

    تاریخ شروع و پایان ساخت هرکدام از زیر بخش های بازی

    تاریخ شروع و پایان ساخت کل پروژه بازی

    تاریخ انتشار بازی

    تاریخ انتشار آپدیت ها و دی ال سی ها و تمامی محتوا های بعد از عرضه بازی

    برآورد تمامی هزینه های مورد نیاز برای ساخت بازی

    برآورد درآمد احتمالی از بازی

    و….

    همانطور که میبینید که سند طراحی بازی یک امر مهم و شاید مهم ترین امر در مرحله پیش تولید است که اگر دقیق و به درستی اجرا شود میتواند به یک راهنما و شمای کلی در طول مراحل ساخت بازی تبدیل شود و به خوبی همه ابهامات را جوابگو باشد . تنظیم سند طراحی بازی میتواند از سه روز تا یک ماه زمان بگیرد و این میتواند بسته به نوع بازی متغیر باشد .

    اما نباید فراموش کنید که آن چه که حتی از سند طراحی بازی در طول پروسه ساخت مهم تر است شبیه سازی و یا پروتوتایپ کردن خیلی ائلیه از ایده ها و مشاهده این که آیا این ایده ها به صورت عملی قابل ساخت هستند یا نه است پس بلافاصله بعد از تنطیم سند طراحی بازی به شبیه سازی ایده ها به صورت عملی روی آورید و ببینید تا چه اندازه ایده های شما عملی است و پس از آن حتی اگر نیاز بود سند طراحی بازی رزا تغییر دهید .

    خواندن
    معرفی کامل موتور UNREAL ENGINE

    برای آشنایی بیشتر با سند طراحی بازی نمونه های موجود از آن در اینترنت را مشاهده کنید و. به خوبی آن ها را بررسی کنید و با آن ها آشنا شوید .

    برای همیشه بروز ماندن در دنیای بازی سازی اینستاگرام و آپارات رسانه ورنا پلاس را دنبال داشته باشید.

     

    Aid3437816 V4 1200Px Develop A Game Step 18

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    لغو پاسخ

    تازه ترین ها