• اگر شما هم به بازی سازی علاقه مند باشد احتمالا تا به حال با این عبارت رو به رو شدید که مهم ترین اصل یک بازی فان بودن یا به عبارتی همان سرگرم کننده بودن آن است . هرچند معنای دقیقی هنوز برای فان بودن پیدا نشده و نمیشود آن را به سرگرم کننده بودن تقلیل داد چرا که تعبیر دیگری مانند لذت بخش بودن و اعتیاد آور بودن و زیبا بودن و … را هم در یک عنوان ویدیوگیم شامل میشود .

     البته که خودم از جهاتی با این عبارت مخالفم اما اگر آن را به این صورت بخوانیم که یکی از مهم ترین اصول یک بازی سرگرم کننده بودن آن است آن را کاملا صحیح میدانم و موضوعی بسیار مهم برای ساخت یک ویدیو گیم به حساب می آید . با ورناپلاس همراه باشید تا در این مقاله به این موضوع حیاتی برای ساخت بازی بپردازیم .

    شاخصه های یک بازی سرگرم کننده

    همه ما کسانی که به دنبال خلق یک بازی ویدیویی هستیم قبل از آن یک گیمریم که حالا تصمیم گرفتیم تا دنیای خودمان را خلق کنیم . همه ی ما در تجربیاتمان به عنوان یک گیمر بازی های مختلف زیادی را تجربه کرده ایم و برخی از آن ها تجربه ای بسیار جذاب و برخی از آن ها تجربه ای افتضاح برایمان به ارمغان آورده اند . 

    چه بسا بازی هایی که تجربه ای افتضاح را برایمان داشته اند همان بازی هایی بودند که اتفاقا خیلی منتظرشان بودیم و به موفقیت آن ها ایمان داشتیم اما این چنین نشد .

    خواندن
    همه چیز درباره بازی سازی تک نفره

    حتی بسیار پیش می آید که در یک مجموعه بازی چند قسمتی یک نسخه از بازی بسیار جذاب و هیجان انگیز و یک نسخه از آن مزخرف و افتضاح باشد . اما چرا چنین میشود . 

    چرا برخی بازی ها با وجود هزینه های بسیار زیادی که برای آن ها میشود باز هم از جذابیت چندانی برخوردار نیستند و حتی ممکن است بعد از تجربه کمی از بازی قید ادامه دادن آن را بزنیم .

    یکی از مهم ترین عناصر بازی برای زنده ماندن سرگرم کننده بودن آن است . اما چه بازی هایی سرگرم کننده هستند ؟ چرا فرق بین یک بازی بد و خوب را نمیفهمیم و فقط یک بازی برایمان جذاب است و یک بازی جذاب نیست ؟ یا به عبارتی شاخصه های یک بازی سرگرم کننده چه چیزی است ؟

    شاخصه های یک بازی سرگرم کننده

    اولین نکته ای که یک بازی برای تبدیل شدن به یک بازی سرگرم کننده و فان باید رعایت کند پیروی از اصول سبک بازی در حال توسعه است . 

    برای مثال همه مخاطبین وقتی به سراغ تجربه یک بازی اکشن میروند از آن بازی سرعت و هیجان را میخواهند و شما نمیتوانید یک بازی اکشن با سطح تعامل کم و پازل هایی که حل کردنشان ساعت ها طول میکشد ارائه دهید . 

    حتی اگر کاراکتری بسازید که بسیار جذاب باشد و دریک داستان درگیر کننده قرارش دهید و سلاح های بی نظیری برایش طراحی کنید شاید فقط کاور بازی نشان از اکشن بودن بازی دهد و تا زمانی که بازی شما سرعت و هیجان را به مخاطب تزریق نکند اسمش اکشن نیست و بازی ای که قرار بوده اکشن باشد ولی اکشن نیست مطمئنا شکست خواهد خورد .

    شاید اگر همین المان های گیم پلی در یک بازی ماجراجویی پیاده میشد هیچ مشکلی نیود و اتفاقا نکته ای مثبت هم قلمداد میشد اما وقتی همه چیز بازی شما بوی اکشن بودن میدهد ولی اکشن نیست بازی شما موفق نخواهد شد .

    خواندن
    انواع نمای دوربین در بازی
    شاخصه های یک بازی سرگرم کننده

    مورد دیگری که برای تبدیل شدن به یک بازی سرگرم کننده حیاتی است کامل و سالم پیاده سازی شدن تمام اجزای آن است . ما سبک های گرافیکی متنوعی داریم که طرفدار های خاص خودشان را دارند و حتی اگر بازی شما یک بازی پیکسلی موفق باشد ممکن است کسی که به بازی های پیکسلی علاقه ای ندارد هم بازی شما را تجربه کند . 

    پس سراغ چیزی بروید که توانایی پیاده سازی آن را داشته باشید . چرا که اگر سراغ سبک گرافیکی واقع گرایانه بروید و بازی خلق کنید که پر از ایراد باشد حتی کسانی که عاشق این نوع گرافیک هم هستند باز از بازی شما متنفر خواهند شد .

    این موضوع فقط درباره تصویر نیست و شامل همه بخش های بازی ویدیویی میشود . اگر توانایی پیاده سازی موسیقی را در بازی ندارید یک بازی صامت تولید کنید بهتر است تا بازی با موسیقی بد ارائه دهید . حتی اگر یک بازی با تصاویر شاهکار خلق کنید اما در موسیقی و صداگذاری ایراد داشته باشد بازی شما دیگر یک بازی سرگرم کننده نیست.

    این موردی است که دقیقا در بازی های ایرانی به وفور دیده میشود . سرهم کردن یک بازی که مشخص است تیم سازنده در بیش از نیمی از بخش های آن هیچ استعداد و توانایی و دانشی نداشته است ولی نمیخواسته تا آن قسمت ها را رها کند . 

    شما نیاز نیست تا برای ساخت بازی همه چیز بلد باشید . شما میتوانید تا با خلاقیتتان بازی را توسعه دهید که بر اساس توانایی های خودتان و تیمتان است .

    خواندن
    بازی مستقل : از رویا تا واقعیت

    مرز بین یک بازی سرگرم کننده و یک بازی کسل کننده در رعایت همین جزئیات است .

    شاخصه های یک بازی سرگرم کننده

    اگر تمام این موارد را به درستی پیش ببرید احتمالا باز هم بازی شما یک بازی سرگرم کننده نیست و در بهترین حالت با یک بازی معمولی طرف هستیم . اگر میخواهید اثر شما به یک بازی سرگرم کننده تبدیل شود باید یک ویژگی منحصر به فرد جذب کننده داشته باشد . 

    برای مثال مکانیزم پریدن در بازی شما منحصر به فرد و واقعا جذاب است طوری که مخاطب بعد از تجربه آن فقط دوست دارد بپرد . یا داستان بازی شما به حدی جذاب است که مخاطب نمیتواند آن را رها کند و دوست دارد همینطور ادامه دهد .

    اگر دقت کنید تمام بازی های موفق یک عنصر هرچند کوچک اما منحصر به فرد و بسیار جذاب را ارائه دادند که گیمر ها با تجربه آن دوست داشتند ساعات زیادی را به تجربه کردن ادامه دهند .

    پارکور ها و حرکت های سری اساسینز کرید ، نوع مبارزات سه گانه ای بتمن آرکهام ، رقابت جذاب و اعتیاد آور با دیگر بازیکن ها برای زنده ماندن و برنده شدن در پاب جی و ….

    نیاز نیست که این عنصر از بازی شما کاملا جدید و نوآورانه باشد ولی باید جذاب و منحصر به فرد باشد . برای مثال میتوانید مبارزات سه گانه ی بتمن را در بازی خود شخصی سازی کنید و آن را به یک عنصر منحصر به فرد جذاب تبدیل کنید .

    در نهایت تعریف من از یک بازی سرگرم کننده ، بازی است که گیمر را در خود غرق کند و هنگام بازی کردن علاقه ای به کنار گذاشتن بازی نداشته باشد .

    با ما در اینستاگرام و یوتیوب همراه باشید . 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    1 دیدگاه

    1. پینگ بک: نقد و بررسی بازی Saints Row | رسانه ورنا پلاس

    لغو پاسخ

    تازه ترین ها