پس از عرضه شدن DLC بازی Control که Altered World Events نام دارد و پس از ریمیک عنوان Alan Wake در سال 2021، دنبالهای برای عنوان جذاب و ترسناک Remedy به نظر کاملا ضروری میرسید.
بازی Alan Wake 2 که در رویداد The Game Awards 2021 با یک تریلر جذاب معرفی شد، توسط Remedy Entertainment وعده داده شده که اولین گرایش آنها به سبک بقا-ترسناک باشد و میزان اکشن این نسخه را نسبت به نسخهی قبلی کاهش دهد. با توجه به این موضوع، در این مقاله نگاهی به ۱۵ مورد از مواردی میاندازیم که نمیخواهیم در بازی Alan Wake 2 اتفاق بیفتند.
حذف قالب اپیزودیک
مجموعه تلویزیونی توئین پیکس اثر دیوید لینچ تاثیر آشکاری بر Alan Wake دارد، نه تنها به دلیل کمک به ویژگیهای غم انگیز بازی، بلکه با توجه به اکشن به کار رفته در آن که به اپیزودهای تلویزیونی تقسیم میشود، هرکدام با موسیقی مضمون، خلاصه داستانها و پایان های جالبی همراه هستند. این مجموعه یکی از ویژگیهای برجسته Alan Wake است که Remedy به خوبی آن را حفظ میکند.
گیم پلی بیش از حد اکشن محور
بازی Alan Wake 2 اولین تلاش برای استفاده از سبک بقا-ترسناک Remedy خواهد بود. با توجه به هنر مفهومی بازی، به نظر میرسد که تجربهی المانهای ترسناک به جای استفاده از اکشن بیش از حد، کیفیت بسیار بهتری داشته و از بازخورد بهتری برخوردار باشد.
چنین حسی در حین تجربهی تقریبا تمام عناوین سری Resident Evil قابل درک است. بازی پیشین Alan Wake بیشتر به سمت المانهای اکشن گرایش داشت و با وجودی که بازی جذابی به شمار میرفت، اما فاقد المانهای روانیای بود که سری خاص و ترسناک آلن ویک به آنها احتیاج داشت.
برای درک Alan Wake 2 همه ورودی های قبلی را بازی کرده باشید
خوشبختانه، به نظر میرسد که این نکته محقق نخواهد شد زیرا سم لیک از استودیو Remedy، تایید کرده است که بازیکنان برای درک داستان Alan Wake 2 نیازی به بازی تجربهی Alan Wake، هر کدام از DLC های مرتبط، اسپین آفها و یا Control DLC ندارند. اگرچه احتمالا توصیه شود برای درک بهتر، این موارد را تجربه کرده باشید. اما برای درک کلی داستان بازی، حتی تجربهی Alan Wake هم اجباری نیست.
مبارزات تکراری
فرمول Alan Wake برای مبارزات ساده و موثر است: به سایه تاری که در حال نزدیک شدن به سمت شما است نور بتابانید و آن قدر اطراف آن را گلوله باران کنید تا از بین برود. روند سری آلن ویک با توجه به این که The Taken شبیه حیوانات و اشیاء روزمره و همچنین انسان است، به یک حالت خاص از انواع فوبیا متمایل میشود که در آن ظاهرا هر چیزی و هر کسی میتواند دشمن باشد. متاسفانه، این استراتژی از جذابیت و حتی ترسناک بودن بازی میکاهد و امیدواریم که چنین موردی در بازی Alan Wake 2 تکرار نشود.
اتکای بیش از حد به تعویض باتریها
مدیریت دقیق منابع، یکی از مهمترین نکات مورد نیاز برای سبک بقا-ترسناک است. با نیاز آلن به منابع نوری که از آنها برای افشای مکان دشمنان استفاده میکرد، ارزش باتریهای این منابع مانند طلا افزایش مییافت. این مورد موضوعی است که اغلب در این ژانر دیده می شود و اگر صادقانه بگویم، جستجوی مداوم باتری برای روشن کردن منابع نور کمی خسته کننده به نظر میرسید. باتریها باید بتوانند برای چندین سال دوام بیاورند، نه اینکه هر پنج دقیقه یکبار تمام شوند.
با توجه به این که محیط Alan Wake 2 در خیابانهای شهری با نور نئون اطراف را روشن نگه میدارد، شاید منابع نوری جایگزینی وجود داشته باشد که کمتر به باتریها وابسته هستند و قهرمان اصلی ما بتواند از آنها استفاده کند.
عدم حضور آقای Scratch
اگر در حین تماشای تریلر Alan Wake 2 با دقت نگاه کرده باشید، احتمالا تخته سیاه تبلیغاتی را در پیادهروی سمت راست Bright Falls مشاهده کردهاید. نقل قول “دوستانت وقتی رفتی او را ملاقات خواهند کرد” اشاره مستقیمی به آقای Scratch است. به یاد داشته باشید، توماس زین دقیقا این کلمات را پس از ملاقات با آقای اسکرچ برای اولین بار در زیر دریاچه کالدرون به آلن میگوید. به نظر میرسد که در بازی Alan Wake 2 دوباره شاهد حضور آقای اسکرچ باشیم.
احتمال دارد آقای اسکرچ آنتاگونیست اصلی دنباله باشد، که در American Nightmare شکست خورده است، اما در کراس اوور Alan Wake DLC Altered World Eventsکه مربوط به بازی Control میشد، دوباره خود را احیا کرده است.
تداوم نداشتن با عناوین پیشین
نکته دیگری که خوشبختانه خبر از محقق شدن آن دارین، تطبیق این بازی با نسخه پیشین خود است. علیرغم اینکه سم لیک از Remedy اعلام کرد بازی Alan Wake 2 را میتوان بدون اطلاع از عناوین قبلی Alan Wake بازی کرد، اما همچنان این بازی باید با عناوین پیش از خود تداوم داشته باشد.
خوشبختانه خبر داریم که متیو پورتا صداپیشهگی نقش خود را در نقش آلن در کنار ایلکا ویلی که وظیفه تصویر موشن کپچر را به عهده دارد، ایفا خواهد کرد. با وجودی که ما اطلاعات زیادی در مورد داستان نداریم، نشانههایی وجود دارد که نوید از بازگشت شخصیتهای اصلی مانند الکس کیسی، بری ویلر و آلیس ویک میدهند.
آلن به عنوان قهرمانی غیرقابل دوست داشتن
شاید این مورد کمی به نظر شخصیتان بستگی داشته باشد، اما حداقل میتوانیم بپذیریم که شخصیت آلن به قدری که میخواستیم، دوست داشتنی نبود. خواه این به خاطر ناامیدی او به خاطر 2 سال فعالیت نویسندهاش باشد یا چیز دیگر، او شخصیتی وسواس، مغرور و ایراد گیرنده دارد و با وجودی که شجاعت او در نجات همسرش در طول روایت بازی پوچ نبودن او را ثابت میکند، چندان که بوید نتوانسته در دل هواداران جای خود را باز کند. امیدواریم شخصیت آلنی که در Alan Wake 2 با او روبرو میشویم، از همان ابتدا دوستداشتنیتر باشد.
روایتهای بیش از حد و خسته کننده
اصرار آلن برای روایت کردن داستان بازی قطعا در ابتدا جذاب است، اما با ادامه روند بازی، خسته کننده و خود پسندانه میشود. با توجه به این که بازی Alan Wake 2 به عنوان یک سبک بقا-ترسناک در نظر گرفته شده است، مشخص نیست که چگونه روایت کردن داستان توسط آلن میتواند با المانهای ترسناک به خوبی همخوانی داشته باشد.
با توجه به این موضوع، باید منتظر بمانیم و ببینیم Remedy چگونه در طول بازی روایت را اجرا میکند، زیرا اگر تصمیم گرفته شود که روند آن مشابه نسخهی پیشین باشد، ممکن است بازی پس از مدتی خسته کننده و تکراری شود.
نوشتههای بامفهومتر
همانطور که همهی ما میدانیم، آلن نویسنده مشهور داستانهای تاریک است، و ظاهرا در جایگاه یکی از برترین رمان نویسان جهان قرار میگیرد. با این حال، برای کسی که چنین ستایش میشود، استاندارد نوشتههای او همیشه آن چنان جذاب و خیره کننده نیست. به این مثال، از صفحه 3 دستنویس خروج آلن نگاه کنید: “دشمن در برابر ایستاده بود.
تمرکز روی او غیرممکن بود، درست مانند یک تومور مغزی یا یک بیماری چشمی”. این متن دست نوشتهای است که به طرز وحشتناکی وقایع آینده را پیشبینی میکند. با این وجود استانداردهای نوشتن رعایت نشده است و بیشتر بهعنوان تلنگری کوتاه برای نوجوانان دیده میشود تا پیش بینی جهانی که در آینده با آن ربورو هستیم.
حذف کراس اوور آلن ویک و کنترل
میدانیم که بازیهای Alan Wake و Control در یک جهان مشترک وجود دارند و شاهد یک کراس اوور بین آنها بودیم. حال سوال این جاست که ادامه این کراس اوور در Alan Wake 2 چقدر جالب خواهد بود؟ میدانیم که بخشهایی از Alan Wake 2 در نیویورک اتفاق میافتند، که چنانچه فراموش کردهاید محل قدیمیترین اداره کنترل فدرال است. این موضوع دور از ذهن نیست که شاهد حضور جسی فادن، مدیر FBC باشیم، اما سوال اصلی این است که آیا او آلن را دوست خود میبیند یا دشمن خود میپندارد؟
عنوانی جهان باز
بازی Alan Wake در ابتدا به عنوان یک بازی بقای جهان باز توسعه داده شد، اما در طول مراحل توسعه، Remedy در تلاش برای ادغام گیم پلی اکتشافی با داستان هیجان انگیزی بود که باید روایت میشد، بنابراین چارچوب جهان باز برای یک قالب خطیتر و اپیزودیکتر کنار گذاشته شد.
به طور کلی، بازیهای جهان باز برای حفظ ویژگیهای خود، در بیان روایت بازی شتاب میکنند. یک داستان قوی از ویژگیهای برجسته سری آلن ویک است که یک بازی جهان باز، نمیتواند به خوبی آن را در خود جای دهد.
وجود نداشتن المانهای ترسناک
بیایید صادق باشیم، اگر بازیای در سبک ترسناک باشد ولی از المانهای ترسناک بهره نبرد، فایدهی آن چیست؟ تاکنون، ما چیز خاصی در تیزر Alan Wake 2 ندیدهایم که به المانهای وحشت اشاره کند. استودیو Remedy مطمئنا قادر به ارائه تجربهای وحشت آفرین است که ویژگیهای بیش از چند هیولا را در خود جای میدهد، بنابراین امیدواریم این استودیو در طراحی Alan Wake 2، از المانهای وحشت فراوانی بهره ببرد.
داشتن باگ در هنگام عرضه
این نگرانی ناشی از عرضهی فاجعه بار CrossfireX و عرضهی پر از باگ Control است. بازی CrossfireX یک عنوان شوتر رایگان بود که توسط Smilegate Entertainment توسعه داده شد، اما این استودیو Remedy بود که بخش تک نفره بازی را مدیریت میکرد و بازی را با استفاده از موتور NorthLight توسعه میداد (بازی Alan Wake 2 نیز توسط همین موتور در حال توسعه است). متاسفانه هر دوی این عناوین شامل مشکلات گوناگونی پس از عرضه شدند.
البته مشکلات بازی Control به لطف بروزرسانیهای پس از عرضه برطرف شدند، ولی این مشکلات تاثیر منفی خود را روی نمرات دریافت شده گذاشتند. امیدواریم Alan Wake 2 نه تنها عنوانی ضعیف نباشد، بلکه از هیچ گونه باگ خاصی در مرحلهی عرضه بهره نبرد.
رسانه ورنا پلاس را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام، آپارات، تلگرام و یوتیوب دنبال کنید.