از عرضه کنسول PS5 بیش از دو سال میگذرد. در این مدت شاهد عرضه بازیهای فراوانی برای این سکو بودیم، از بازیهای فوقالعاده که هیچ جای کمبودی نداشتند بگیرید تا بازیهای سرشار از ناامیدی.
به همین بهانه در این مقاله ۱۵ مورد از بدترین بازیهای پلیاستیشن ۵ در تمام دوران را معرفی می کنیم.
Godfall
هنگامی که استودیو Counterplay Games بازی Godfall را برای اولین بار به نمایش گذاشت، به نظر یک بازی نقش آفرینی عالی با جلوههای بصری دیدنی و مبارزات اعتیاد آور بود. اما زمانی که در نهایت منتشر شد، معلوم شد که این بازی به دلایل نقصهای مختلف یک تجربه ناامید کننده را ارائه میدهد. مشکلاتی مانند گیمپلی تکراری و مکانیکهای غیرجالب، باعث شدند این بازی به محصولی تبدیل شود که ارزش تجربه کردن ندارد.
Rustler
استودیو Jutsu Games سعی کرد عناصر قرون وسطایی را با سبک اکشن پر هرج و مرج ترکیب کند و محصولی فوقالعادهای را به وجود بیاورد. این چنین ویژگیهایی قطعا بازی را مسحورکننده جلوه میداد، اما پس از عرضه نتیجه نهایی، اثری را دیدیم که با صفت فوقالعاده فاصله بسیاری داشت. بازی Rustler از انواع مشکلات رنج میبرد، از طراحی ضعیف گرافیک بازی و وجود ماموریتهای بیش از اندازه ساده گرفته تا انواع مشکلات فنی و موارد دیگر.
در پشت صحنه ساخت این بازی ایدههای جالبی وجود داشت، اما تمام این ایدهها زیر وزن مشکلات بازی نابود شده و کوچک جلوه کردند.
Grand Theft Auto: The Trilogy — The Definitive Edition
سهگانه Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition قصد داشت تا تجربهای مشابه GTA روی پلیاستیشن ۲ را به فضای بازی مدرن بیاورد. قطعا اگر توسعهدهندگان کمی بیشتر خلاقیت به خرج میدادند، سهگانه بازی میتوانست خیلی به این هدف نزدیک شود. اما چیزی که طرفداران دریافت کردند یک محصول پر از باگها، گلیچها و بعضا پیشرفتهایی بود که به جای بهتر کردن تجربه این سهگانه آن را بدتر کرد.
عرضه این سهگانه با این همه مشکلات، به راحتی یکی بدترین بازیهای پلیاستیشن ۵ در سالهای اخیر است. تصمیم عمدی راکاستار برای مخفی نگه داشتن عرضه این سهگانه از عموم تا زمان عرضه، وضعیت کلی محصول را حتی بدتر کرد.
In Nightmare
بازی In Nightmare از استودیو Maximum Games سعی میکند همان احساسات پریشانی و تنش مداوم را مانند نسخه Little Nightmare ایجاد کند، اما با اختلاف قابل توجهی به این هدف نمیرسد. این اختلاف را میتوان تا حد زیادی به طراحی ضعیف پازلها نسبت داد که تجربهای ناامید کننده ارائه میدهند. گیمپلی نیز که از نظر داستانی و چالشها هیچ چیز جالب و خاصی ندارد، نتوانست به موفقیت بازی کمکی کند.
Balan Wonderworld
گزارشهای پس از انتشار، به توسعه فاجعهباری که Balan Wonderworld باید تحمل میکرد، اشاره داشتند، زیرا این بازی هنگام عرضه، طرفداران منتظر را ضربه فنی کرد. بازی Balan Wonderworld دارای مفاهیم جالبی بود، اما همه آنها توسط یک چارچوب فنی ضعیف و مکانیک نیمه کاره احاطه شده بودند که تجربه این بازی را به یک تجربه دردناک تبدیل میکرد.
eFootball 2022
ظاهرا تلاش کونامی برای تغییر نام سریPro Evolution Soccer به eFootball 2022، شروع خوبی نداشته است. این شبیهساز فوتبال رایگان در هنگام راه اندازی با باگهای مختلفی در طول بازی مواجه شد. در حالی که توسعه دهنده بروزرسانیهای متعددی را برای رفع این باگها عرضه کرد، برخی از مشکلات مانند عدم وجود حالتهای بازی متنوع و ضعف کلی گیمپلی همچنان پابرجا هستند و سرنوشت این بازی را تا به امروز تحت تاثیر خود قرار دادهاند.
LEGO Brawls
زمانی که بازی LEGO Brawls برای پلتفرم.های موبایل به صورت خرید اشتراکی منتشر شد به عنوان یک بازی مبارزهای بسیار خوب عمل کرد، اما در فضای کنسولی که گزینههای بسیار بهتری در دسترس است (که حتی برخی از آنها رایگان هستند)، این بازی به یکی از بدترینها تبدیل میشود. بازی LEGO Brawls دارای گیمپلی فوقالعاده ابتدایی است که همراه با یک سیستم پیشرفت غیرجالب و تنوع کم انواع حالتهای بازی، به یک بازی مخصوص نوزادان و کودکان تبدیل شده است.
MX vs ATV Legends
اگر استودیو THQ Nordics زمان بیشتری را صرف ساخت MX vs ATV Legends میکرد، میتوانست عملکرد قدرتمندی را ارائه دهد. این بازی ایدههای جالبی را درون خود دارد، اما تمام این ایدهها در موجی از مشکلات فنی و طراحی بازی گم میشوند و این بازی را به تجربهای ناامید کننده تبدیل میکنند.
Werewolf – The Apocalypse Blood Earth
آخرین بازی ساخته استودیو Cyanide، بازی Werewolf – The Apocalypse Earthblood نام دارد که قرار بود به یک موفقیت بزرگ تبدیل شود. روند بازی به این گونه است که شما باید به یک گرگینه تبدیل شوید و به نابودی دشمنان بپردازید. در عمل، Werewolf – The Apocalypse با تعداد زیادی از مشکلات طراحی بازی، از طراحی ضعیف مبارزه گرفته تا روایت درهم و ویژگیهای بصری کسلکننده، به یک ناامیدی محض تبدیل میشود.
Zorro The Chronicles
این روزها کم اتفاق میافتد که بازیهای ماجراجویی خطیای دریافت کنیم که عناصر مخفی کاری و اکشن را با هم ترکیب می کنند. بنابراین زمانی که Zorro The Chronicles منتشر شد، شوق بسیاری از طرفداران را برانگیخت. اما این شوق کوتاه مدت بود، زیرا Zorro The Chronicles مدام بازیکن را یکی پس از دیگری با ناامیدی بمباران می کند. حتی بهعنوان یک بازی برای مخاطبان جوانتر، Zorro The Chronicles نمیتواند موفقیتی به دست آورد و در بسیاری از عرصهها شکست میخورد.
Dragon Ball The Breakers
در ابتدا، Dragon Ball The Breakers با گیم پلی چندنفره نامتقارن خود که تغییر جدیدی در استاندارد این بازی انیمه کلاسیک ایجاد میکند، مفهومی سرگرم کننده به نظر میرسید. اما وقتی بازی منتشر شد، طرفداران متوجه شدند که این بازی واقعا چقدر سطحی است. Dragon Ball: The Breakers پر از مشکلات برجسته است، مانند سیستم دوربین پیچیده، طراحی سطحی مکانیکهای گیمپلی و تعداد زیادی از مشکلات ریز و درشت که تجربه این بازی را کم ارزش میکنند.
The Last Oricru
این روزها بازیهای سبک Souls بسیار زیاد شدهاند،اما در حالی که برخی از آنها تاثیر بسیار خوبی از این ژانر تازهیافته دارند، برخی دیگر در انجام این کار ناموفق بودهاند. همانطور که قبلا حدس زدهاید، بازیThe Last Oricru جزو دسته دوم است، زیرا در این بازی شاهد روایت غیر قابل قبول و چندین ضعف سیستم رزمی آن هستیم. البته تا حدودی سازندگان در انتخاب داستان برای The Last Oricru موفق عمل کردهاند، اما در مواجهه با سایر مشکلات برجسته در تجربه بازی، این موفقیت زیاد به چشم نمیآید.
Dungeons and Dragons: Dark Alliance
یک نسخه از بازی co-op سبک آرپیجی اکشن که تابهحال یکی از شناختهشدهترین بازیهای رومیزی تمام دوران است، قطعا میتواند به موفقیتی بزرگ تبدیل شود. طرفداران بیشماری این طور فکر میکردند اما Dungeons and Dragons: Dark Alliance با محصولی سطحی که پر از مشکلات فنی و غیره است، طرفداران را ناامید کرد. البته جلوههای بصری تا حدی چشمگیر هستند، اما بهطور کلی آن طور که باید در نظر گرفته نمیشوند و در برابر مشکلات دیگر، کوچک جلوه میکنند.
این بازی، محصول ناامیدکنندهای است که در استفاده از پتانسیل بالای خود، ناتوان عمل کرده است.
Matchpoint Tennis Championship
شاید بازی Matchpoint Tennis Championship از استودیو Torus Games عنوان بدترین بازی لیست را نگیرد، اما حتی در بهترین حالت قادر است تنها چند ساعت توجه شما را به خود جلب کند. مکانیکهای واقع گرایانه گیمپلی در بیشتر موارد به اندازه کافی راضی کنندهاند، اما همه چیز در اطراف آن بسیار ضعیف است. به طور مثال در حالت career شاهد شخصیت پردازی ضعیف و ویژگیهای بصری سطحی هستیم.
Tennis World Tour 2
در حالی که Tennis World Tour 2 سعی دارد به جنبههای فنیتر این ورزش بپردازد، آخرین ساخته استودیوی Big Ant خود را در معرض اکثر انتقاداتی قرار میدهد که نسخه قبل نیز به آنها دچار شده بود. بازی از مشکلات مختلفی رنج میبرد و بیشتر این مشکلات، به خاطر زمان کم سپری شده برای ساخت بازی هستند. بازی Tennis World Tour 2 میتوانست به محصول فوقالعادهای تبدیل شود، اما برای چنین موفقیتی، نیاز به زمان در دست ساخت طولانیتری داشت.
رسانه ورنا پلاس را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام، آپارات، تلگرام و یوتیوب دنبال کنید.