سال ۲۰۲۲، پر از تجربههای به یاد ماندنی از بازیهای ویدیویی است. کاوش در غرب وحشی، کاوش در Ragnarok و تجربه Elden Ring تنها گوشهای از تجربیات سال ۲۰۲۲ است.
با این وجود، در این سال به تعداد زیادی چالش نیز برخوردیم، چالش هایی گاه بسیار دشوار. به همین بهانه سعی کردیم یک معرفی 15 تا از سخت ترین بازیهای سال 2022 داشته باشیم، و عواملی که آنها را در این لیست قرار میدهند بررسی کنیم.
Elden Ring
بازی Elden Ring به تنهایی به اندازه هر کدام از سری بازیهای Souls دشوار است. تنها راه غلبه بر این سختیها به دست آوردن دانش است، که به لطف آن میتوانید موقعیت و نحوه شکست هر کدام از دشمنان را بشناسید و همه چیز را به نفع خود تمام کنید. البته بازی بعضی اوقات راههای سادهتری برای شکست دشمنان، مانند استفاده از آتش برای شکست دادن هیولای FallinStar، پیش پای شما میگذارد.
God Of War Ragnarok
بازی Ragnark به گونهای است که حتی اگر درجه سختی بازی را روی آسانترین حالت تنظیم کنید، باز هم در موقعیت های دشوار قرار میگیرید. در بسیاری از این موقعیتها، دشمنان از همه طرف شما را محاصره میکنند و دانستن اینکه چگونه میتوانید با آنها مقابله کنید، چگونه حملات خود را ترکیب کنید و از کدام اسلحه استفاده کنید، بسیار مهم خواهد بود.
دشواری بازی در صورت برخوردن به مواردی مانند Berserkers ،Muspelheim و همچنین در مراحل پایانی بازی، میتواند افزایش یابد. چنانچه درجه سختی بازی را روی آخرین حد تنظیم کردهاید، منتظر شکست در تنها کسری از ثانیه باشید.
Cuphead – The Delicious Last Course
سری بازیهای Cuphead به خاطر باسفایتهای متعدد و نیاز به زمانبندی دقیق برای شکست آنها، مشهور هستند. نسخه Last Course Delicious نیز از این قانون پیروی میکند. چه دشمنتان Mortimer Freeze باشد و نیاز به جاخالی دادنهای زیاد داشته باشید، چه Howling Aces و چه باسفایت پایانی، هر کدام نیاز به صبر و استفاده از مهارتهای خاصی دارند.
Rogue Legacy 2
همانطور که استودیو Cellar Door Games سعی در دنبال کردن مسیر بازیهای کلاسیک خود داشت، با ساخت Rogue Legacy 2 سعی کرد ویژگیها و پیچیدگیهای بیشتری را به روند بازی اضافه کند، از دشمنانی مانند Estuaries بگیرید تا Void Beasts. بازی حتی چالشی با عنوان Scars of Erebus را در اختیار شما میگذارد، که شامل چند مینیباسفایت و باسفایت به طور همزمان میشود. در این بین استخراج طلا و ارتقا Estate قطعا به شما کمک میکند، اما در نهایت به خاطر سپردن ویژگیهای دشمنان، استفاده به موقع از ضربات و داشتن ساختار مناسب، بیشترین تاثیر را در برنده شدن شما دارد.
Tunic
کسانی که تا به حال بازی Tunic را تجربه نکردهاند، به دلیل حضور شخصیتهای اسباببازی مانند و سبک هنری به کار برده شده در بازی Tunic هرگز فکرش را هم نمیکنند که با تجربهای شبیه Dark Souls طرف باشند. فقط یک بیتوجی به دشمنان کافی است تا صدمات بسیاری به شما وارد کنند. برای پیروزی در هر کدام از باسفایتها، نیاز به آزمودن و پیدا کردن بهترین روش خواهید داشت.
برخی از بازیکنان این ویژگیها را بیش از حد دشوار میدانند، ولی در واقع همه اینها باعث به وجود آوردن چالشهایی میشود که تجربه بازی را لذت بخش تر میکند.
Scorn
بازی Scorn، یک عنوان ترسناک در سبک اول شخص-ادونچر است که استودیو Ebb Software وظیف ساخت آن را بر عهده داشت. این بازی شامل ویژگیهای بصری قدرتمند همراه با فضایی متراکم و مخوف است. از تمرکز بینظیر این بازی بر فضای مخوف و غمانگیز آن و طراحی ترسناک فضاییها گرفته تا دقت در کاوش و معماها و اینکه بازی چقدر از لحاظ بصری خوب عمل میکند، همه و همه در موفقیت این بازی نقش خود را ایفا کردهاند.
بازی Scorn به لطف چالشها و معماهایی که شامل میشود، تجربهای نسبتا دشوار را پیش پای شما میگذارد.
Hardspace: Shipbreaker
زندگی یک قهرمان فضایی با نام مستعار shipbreaker میتواند چگونه باشد؟ در بازی Hardspace: Shipbreaker به پاسخ این سوال میرسیم: وظایف چنین قهرمانی، شامل بررسی تعداد بیشماری از سفینهها، به دست آوردن اشیای گران قیمت و همچنین تلاش برای نجات جان خود است. قطعا برای جلوگیری از کشتهشدن و انجام بهتر وظایف، باید در جستجوی سفینهها صبور باشید. البته این کار به خاطر تایمری که در بازی وجود دارد دشوار میشود و شما را مجبور میکند تا وظایفتان را هر چه سریعتر و به طور منظم اولویت بندی کنید.
Rollerdrome
با نگاهی به دو بازی اول OlliOlli، میتوان دشوار بودن بازی Roll7 را پیش بینی کرد. بازی Rollerdrome جنبهی حرفهای اسکیت را با تیراندازی سوم شخص ترکیب میکند و شما را با شکست دادن دشمنان در دنیایی سهبعدی، به چالش میکشد. این کار ممکن است به نظر آسان برسد، اما مدیریت گلولهها و سلامت، جای خالی دادن در برابر شلیک های اسنایپر و موشکها و تلاش برای تکمیل اهداف، به یک باره آن را بسیار چالش برانگیز می کند.
بازی گزینههای مختلفی برای کنترل میزان سختی در دسترس شما قرار میدهد. حتی برای کسانی که به دنبال چالشهای بیشتر هستند، گزینهای تحت عنوان Out for Blood وجود دارد که آسیب وارد شده از طرف دشمن را به طور قابلتوجهی افزایش میدهد.
The Callisto Protocol
از همان ابتدا در زندان Black Iron، تنها شانس شما برای زنده ماندن در برابر بیوفاژها یک سلاح سرد است. مهمات نیز محدود است و امکان شکست در برابر دشمنان قبل از آنکه جهش پیدا کنند اوضاع را سختتر میکند، مخصوصا هنگامی که دشمنان در خارج از صفحه به شما حمله می کنند. با باز کردن قفل سلاح های بیشتر، همه چیز آسان تر می شود و اگر بدانید چه حقهای به کار ببرید، میتوانید به سرعت اکثر بیوفاژهای معمولی را نابود کنید. اما تنها یک ثانیه حواسپرتی لازم است، تا به سرعت نابود شوید.
Session: Skate Sim
تجربه نشان داده زمانی که یک توسعه دهنده می گوید بازی آنها سخت است دروغ نمیگوید، موردی که در Session: Skate Sim دیده می شود. این بازی نوعی کنترل دوگانه دارد، یعنی بر خلاف بسیاری از بازیها، برای راه رفتن به جای یک دکمه، به دو دکمه احتیاج خواهید داشت، یکی پای چپ بازیکن را کنترل میکند و دیگری پای راست بازیکن را. بنابر این اگر بخواهید حرکات نمایشی پیچیدهای انجام دهید، به دقت و زمانبندی خاصی نیاز دارید.
همچنین به منظور چرخیدن نیاز به استفاده از دکمههای خاصی خواهی داشت. گزینه های زیادی برای تنظیم هدایتها وجود دارد، اما فقط افراد صبور و یا طرفدار Skate Sim میتوانند بدون مشکل از آنها استفاده کنند.
Salt and Sacrifice
برخلاف نسخه قبلی خود، Salt and Sacrifice رویکردی شبیه به Monster Hunter در باسفایتها دارد. شما Mage ها را پیدا می کنید، با آنها میجنگید و از قطعات دریافتی برای ساخت زره و سلاح بهتر استفاده میکنید. سختی کار اینجاست که باید همزمان با تعقیب چندین باس، با آنها مبارزه کرده و آنها را شکست دهید. شکست دادن هر باس دشوار خواهد بود، آن هم در حالی که با چند باس قویتر همراه شده است.
از طرفی خود بازی تقریبا هیچ محافظتی در برابر شکست خوردن و نابود شدن، ارائه نمیکند. حتی ترکیب مواد مختلف برای ساخت معجونهای شفابخش نیز کمکی زیادی نمیکند، بهویژه زمانی که بارها و بارها در مبارزه با یک باس میمیرید، و در شکست دادن او ناتوان هستید.
Thymesia
با وجود الهام گرفتن از Bloodborne، بازی Thymesia هرگز نمیتواند به آن درجه از سختی برسد. با این وجود این بازی آنقدرها هم ساده نیست، به خصوص به خاطر نیاز به مقاومت در برابر قوی ترین سلاحها، نیاز به آسیب رساندن به دشمنان و سپس استفاده از مهارتهای مختلف برای ادامه روند بازی، و همچنین جلوگیری از اینکه دشمنان از دستتان فرار کنند. این بازی یک تجربه کوتاه است، اما چالشهای مناسبی شبیه به Souls را برای طرفداران فراهم می کند.
Monster Hunter Rise: Sunbreak
اگر نسخه Crimson Glow Valstrax را به حساب نیاوریم، آخرین نسخه پیش از Sunbreak به اندازه کافی چالش برانگیز نبود و به همین دلیل، بازی دچار یک سری از مشکلات شد. Sunbreak روند بازی را به طور قابل توجهی چالش برانگیز میکند. چه به وسیله هیولاهای جدیدی مانند Malzeno، چه به وسیله همان هیولاهای قدیمی مانند Espinas ،Shagaru Magala، Furious Rajang و غیره.
حتی زمانی که فکر میکنید چالشها به پایان رسیدهاند، بازی هیولاهای ویژهای پیش روی شما قرار میدهد که سلامتی بیشتری دارند و باید برای شکست دادن آنها، به نقاط ضعف خاصشان آسیب کافی وارد کنید. در غیر این صورت، این هیولاها منفجر می شوند و شما را شکست میدهد.
Trek To Yomi
متأسفانه بازی Trek to Yomi با تمام ظاهر زیبایش، بهترین تلاش استودیو Flying Wild Hog نیست. مبارزات بازی شامل مکانیزمهایی مانند Stunning و Parrying میشود که ویژگی Parrying کاملا تصادفی اتفاق میافتد. در واقع بیشتر سختی بازی به خاطر همین مشکلات شامل حرکات اتفاقی یا توقف بیدلیل حرکت به وجود میآید. البته این بازی هنوز قابل تجربه است، اما به دلیل مشکلات آن، همچنان عنوانی ناامیدکننده به شمار میرود.
Sifu
بازی Sifu به عنوان یک عنوان رزمی، شما را در مقابل جنگجویانی قرار میدهد که استادشان را کشتهاند. در این بازی مرگ تنها آغاز کار است، زیرا هر بار که کشته شوید، قوی تر باز میگردید. با این حال، حداکثر سلامتی شما هر بار کاهش مییابد و تا آخر عمر پیرتر میشوید.
مبارزه در Sifu به مهارتی استادانه نیاز دارد که شما باید به آن دست پیدا کنید و زمانی که به آن دست پیدا کردید، حسی در وجودتان به شما میگوید وقت آن فرا رسیده تا با نابودی تمام دشمنان، جهان بازی را فتح کنید.
می توانید رسانه ورنا پلاس را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام، آپارات، تلگرام و یوتیوب دنبال کنید.