ممکن است در اولین نگاه به Dead Island 2، انتظار تجربهای ایدهآل و بدون مشکل را داشته باشید. استودیو Dambuster پس از حدود یک دهه نسخه جدیدی برای عنوان جذاب و قدیمی خود، Dead Island 1 توسعه داده و عرضه کرده است.
توسعه دهندگان سعی کردهاند در روند ساخت این بازی، از المانهای جذاب و هیجان انگیزی بهره ببرند. اما واقعیت این است که این بازی به جز همین المانهای جذاب و هیجان انگیز، چیز چندان خاصی درون خود ندارد که آن را از دیگر عناوین زامبی محور، به ویژه عناوین همین سازنده متمایز کند.
البته این مورد بازی Dead Island 2 را به عنوانی بی فایده و تکراری تبدیل نمیکند و در محیط آن، هنوز هم به خوبی حس دنیای پر از زامبی را متوجه خواهید شد. قرار گیری بازی در شهر لس آنجلس، یکی از مهمترین مواردی بوده که به موفقیت بازی کمک کرده است.
بازی Dead Island 2 عنوانی در سبک اکشن اول شخص است که در آن باید با خشونت هر چه بیشتر، به نابودی تمام زامبیهای دور و برتان بپردازید. پس از انتخاب یکی از شش شخصیت قابل بازی که در برابر ویروس مقاوم هستند، در یک عملیات پرواز ناموفق از هواپیما به بیرون پرتاب شده و در یکی از نقاط لس آنجلس فرود میآیید.
در طول این ماجراجویی 30 ساعته، به تنهایی یا با حداکثر دو رفیق به صورت co op، شروع به پیشروی در شهر کرده و تمام مکانهای موجود در نقشه را کاوش میکنید. بدیهی است که در طول مسیر با زامبیهای بسیاری مواجه خواهید شد که باید آنها را از بین ببرید.
داستان، درست مانند برخی از فیلمهای سینمایی، تلاش زیادی برای ارائهای جذاب انجام میدهد، تلاشی که گاهی اوقات خود باعث طنز و طعنه میشود. نحوه نوشتن داستان و روایت گویی، به خوبی با وضعیت حال حاضر شهر و زامبیهایی که با سرعت به سمت شما حمله ور میشوند مطابقت دارد.
با این وجود آن چه در هسته این داستان آخرالزمانی وجود دارد، چندان شگفتانگیز یا جالب نیست و این مورد یکی از مواردی است که باعث شباهت بالای Dead Island 2 به دیگر عناوین زامبی محور میشود.
با این حال خوشبختانه اگر چه هسته اصلی داستان چنان که گفته شد جذابیت خاصی ندارد، اما روند آن بسیار طعنه برانگیز و طنز است و شخصیتهای به یاد ماندنیای را در خود جای میدهد. هر دوی این موارد به خوبی به نفع Dead Island 2 کار میکنند.
به همین دلیل ممکن است بازی انبوهی از زامبیها را به سمت شما بفرستد و از شما بخواهد به دلخواه و در زمان کوتاهی آنها را نابود کنید، یا این که از شما درخواست استفاده از روشی کاربردیتر برای نابودی زامبیها کند. راههای متعددی که توسعه دهندگان با استفاده از آنها به تمسخر فرهنگ کلیشهای و بیهوده محیط لس آنجلس میپردازند، به بهترین شکل یادآور شهر Los Santos در عنوان Grand Theft Auto 5 است.
بارها و بارها در طول بازی Dead Island 2 پیش میآید که همه چیز ناگهان تغییر کرده و ظاهری کمدی به خود بگیرد. به عنوان مثال جیکوب، ممکن است به شیده طنزآمیزط زامبیهای اطراف خود را از بین ببرد. با این حال، یک نکته منفی این است که بسیاری از دیالوگهایی که توسط NPCها انجام میشود، از همان نوعی نیستند که شما استفاده میکنید.
بیشتر اوقات، این مورد بدان معنی است که آنها از حرفهای خنده داری که شخصیت شما گفته است غافل هستند و فقط میتوانند برخی دیالوگهای سریع و تکراری را بگویند. با این حال، در بیشتر موارد دیالوگهای با نوشتههای بازی به خوبی هماهنگ میشوند.
اگر قبلا عناوین آخرالزمانی و زامبی محور دیگر را تجربه کرده باشید، با نحوه انجام مبارزات به خوبی آشنا خواهید بود. قبل از ساختن ابزارهای تخریبی پیچیده مانند کاتانای برقی یا پتک و شعله افکن و حتی اسلحهها، مبارزات را با سلاحهای سادهتری مانند چوبهای بیسبال و چکش شروع میکنید. با این وجود سلاحهای دستی به جز افکتها و ظاهر متفاوت، در عنل تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. خلاقیت در طراحی سلاحهای دستی نیز بسیار سادهتر از عنوانی مانند Dead Rising است و از وسایل متنوعی مانند لیزرها و وسایل انفجاری متعدد بهره نخواهید برد.
به همین دلیل، نوآوری در نبردهای گوناگون بازی Dead Island 2 خیلی سریع کمرنگ میشود. میزان تاثیر این سلاحها و آسیبی که به زامبیها وارد میشود نیز مشابه است و تفاوتی با یکدیگر ندارند. شاید بهترین موردی که بتوان در نظر گرفت، قدرت شما برای دو نیم کردن برخی از زامبیها باشد و جدای از آن، چندان تنوعی در اختیارتان قرار نمیگیرد.
برای جلوگیری از خسته کننده شدن بازی، بهترین راه تجربه بازی به صورت چند نفره است تا بتوانید در کنار یکدیگر، لحظات جذابی را برای خود رقم بزنید. با این حال، یکی از مواردی که تنش و هیجان را از بین میبرد، این است که در طول بازی شکست خوردن به اتفاقی بسیار نادر تبدیل میشود.
در طول بازی Dead Island 2 شما ابزارهای فراوانی را فعال خواهید کرد تا به جای کشته شدن توسط زامبیها، خود به قاتل آنها تبدیل شوید، اما این پایان ماجرا است و بازی از هیچ چالشی برای وارد کردن آسیب بیشتر به شما استفاده نمیکند.
به طور مثال جاخالی دادن به عنوان یک کار بسیار ساده، تاثیر بسیاری دارد و نه تنها شما را از مرگ نجات میدهد، بلکه میزان زیادی از حجم سلامتی شما را نیز پر میکند. در نتیجه، هرگز چنان که باید احساس خطر نمیکنید. وجود نداشتن هیچ چالش به خوصی که بتوانید شما را در برابر زامبیها ضعیفتر کند، خیلی زود باعث سادهتر شدن بیش از حد بازی میشود.
با وجود سلاحهای ماشینی که به نظر میرسد نظم و ترتیب درستی نداشته باشند و از بیشتر مهارتها و ارتقاها استفاده نمیکنند، اوضاع حتی بدتر میشود. اسلحهها حس یک افزونه بدون ایده اولیه را دارند که از آنها چندان استفادهای نمیکنید. نه تنها استفاده از سلاحهای ماشینی به ندرت برای کشتن زامبیها استفاده میشود، بلکه استفاده از آنها به خاطر مهمات کم و قدرت پایین بسیار محدود میشود.
جدا از آن زامبیها معمولا در قالب گروههای بزرگ به سمت شما حمله ور میشوند، این موضوع باعث میشود فرصت چندانی برای استفاده کردن با اسلحه خود نداشته باشید.
همچنین حرکت کردن و پارکور در حین بازی بسیار کند به نظر میرسد و استفاده از سلاحهای دستی را ضروریتر میکند. با این حال، همه مواردی که در مورد این بازی میتوان نام برد یک قدم به عقب نیستند. در یک تغییر فوقالعاده نسبت به بازیهای قبلی مانند Dead Island و یا Dying Light، ابزارهای مصرفی مانند نارنجکها پس از هر بار استفاده، آهسته پر میشوند و دوباره قابل استفاده خواهند بود. این مورد باعث میشود تا نسبت به استفاده از سلاحهای خود ترس به دل راه نداده و با خیال راحت از آنها استفاده کنید.
یکی دیگر از مواردی که مبارزات را گرم نگه میدارد، جریان ثابتی از امتیازات غیرفعال و تواناییهای فعال است که با پیشروی در ماموریتها و داستانهای جانبی، قفلشان باز میشود. در پایان هر مبارزه، طیف گستردهای از گزینهها برای سفارشی کردن شخصیتتان برای مطابقت با سبک بازی مورد علاقه شما در دسترس خواهد بود.
با استفاده از این گزینهها میتوانید موارد پرکاربردی مانند سرعت حرکت کردن کاراکترتان را کنترل کنید. بسته به این که کدام شخصیت را بازی میکنید، ممکن است شخصیت شما گزینههای ویژهای داشته باشد که میتوانید تغییر داده و قدرت آن را افزایش دهید.
این قدرتها موارد گوناگونی را تشکیل میدهند که اگر چه پس از مدتی به اصطلاح شارژ آنها تمام میشود، ولی در حین فعال بودن کاربرد بسیاری دارند. عملکرد Dead Island 2 میزبان انواع اشکالات فنی است. البته این موضوع حداقل در نسل حاضر چیز عجیبی نیست، اما مشاهده آنها در طول بازی حس ناخوشایندی دارد. مشکلات حالت چند نفره، ناپدید شدن کاراکترها و ناهماهنگی زیرنویسها، بخشی از این مشکلات را تشکیل میدهند. وجود این مشکلات باعث میشود قدم زدن در سراسر لس آنجلس آخرالزمانی در برخی موارد کمی ناخوشایند شود.
آخرین مشکلی که میتوان در بازی Dead Island 2 پیدا کرد، مشکل مربوط به حالت چند نفره است. برای کمک به هم دیگر در حالت چند نفره، باید با آنها در یک مکان قرار گرفته باشید. در واقع اگر خط داستانی شما از دوستانتان جلوتر باشد، در آن صورت بدای کمک به دوستانتان باید به عقب برگردید و یا اگر آنها بخواهند به شما کمک کنند، باید منتظرشان بمانید تا به شما برسند.
این مشکل کمی از جذابیت بخش چند نفره کاهش میدهد. بازی Dead Island 2 روندی پر از طنز دارد که به خوبی از فرهنگ لس آنجلس الهام گرفته است.
با این که طراحی دنیای بازی Dead Island 2 با شباهت بالا به لس آنجلس انجام پذیرفته است، اما متاسفانه روند آن ویژگیهای چندان منحصر به فردی را در خود جای نمیدهد. در واقع، جدای از روند کمدی آن، بازی Dead Island 2 ویژگیهای چندانی ندارد که آن را مثلا از Dying Light 2 متمایز کند. مبارزات با سلاحهای دستی و شخصیتهای این بازی بسیار به یاد ماندنی هستند، به خصوص زمانی که با دوستان در بازی چند نفره همراه باشید.
نام: Dead Island 2
توسعه دهنده: Deep Silver Dambuster Studios
ناشر: Deep Silver, Plaion
تاریخ عرضه: 21 آوریل 2023
پلتفرمها: پلی استیشن 4 و 5، ایکس باکس وان/سری اس/سری ایکس، مایکروسافت ویندوز
رسانه ورنا پلاس را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام، آپارات، تلگرام و یوتیوب دنبال کنید.