به یاد داریم که در نوجوانی از این که عنوان Shadow of the Colossus قهرمان داستان را با موجودات غول پیکرش نابود کرد، شگفت زده می شدیم. احساس هیجان و شگفتی که در حین تجربه عناوین ps2 داشتیم، چیزی است که مدتها تکرار نشده و ما را در انتظار خود نگه داشته.
ادامه بررسی دموی بازی Final Fantasy 16 را با ما همراه باشید.
خوشبختانه در رویداد اخیری که برای بازی Final Fantasy 16 برگزار شد، حس هیجان بازگشت خود را نوید داد. آن هیبت، آن حس جذابیت عظیم که هر لحظه شما را به شگفت وا میدارد را احساس کردیم. اما این بار، به جای این که بازی در باره یک نبرد شاعرانه و هنری باشد، ادای احترامی آتشین به مبارزات سبک انیمهای بود.
به گفته توسعه دهنده بازی، استودیو Square Enix، این دمو دو ساعته، نسخه ویژه ای بود که برای تجربه توسط رسانهها ساخته شده بود و به احتمال بالا محتوا با نسخه نهایی متفاوت باشد. پس از تجربه بخش داستانی بازی به مدت تقریبا پنج ساعت، شاهد بخش متمرکز بر مبارزه بازی هستیم.
این بخش، شامل سه باس فایت است که رویکرد بلندپروازانه بازی Final Fantasy 16 در مبارزات را به نمایش میگذارد. اولین باس فایت (که پس از رویارویی با جاسوسی به نام بندیکتا اتفاق میافتد) یک درگیری سنتی انسان با انسان است که مهارتهای جدید مبارزات، در این بخش خود را نشان میدهند.
با این وجود دو مبارزه دیگر بسیار بزرگتر هستند و توجه من را به خوبی به خود جلب کردند. بازی Final Fantasy 16 اعضای پادشاهی چند فرمانروا را، درگیر جنگ بر سر کریستالهای جادویی قرار میدهد. کلید این جنگها موجوداتی به نام Eikons هستند.
این موجود هیولاهای عظیمی هستند که اگر از طرفداران Final Fantasy هستید، ممکن است آنها را به عنوان summons بشناسید. در بیشتر بازیهای قبلی این سری، این موجودات خدا مانند به طور موثر از حملات جادویی و پیچیدهای بهره میبردند، اما در بازی Final Fantasy 16 آنها اجزای حیاتی داستان هستند و بهعنوان باس فایتهای اصلی در طول بازی، عمل میکنند.
یکی از این موجودات، Eikon Garuda نام دارد، موجودی 20 متری و پرنده مانند که توسط بندیکتا احضار شده و از نیروی باد بهره میبرد. همان طور که من مشغول مبارزات بودم و دور پاها و بالهای گارودا ضرباتی وارد میکردم، به نظرم آمد که مبارزات بازی، یادآور نبردهای فیلمهایی مانند کایجو و انیمههایی مانند Attack on Titan است. پس از وارد کردن صدمه کافی برای بیهوش کردن دشمن، میتوانید یک قلاب قدرتمند را به سر او شلیک کنید و سرش را برای کشتن او، محکم به زمین بکوبانید.
هیجان همواره خود را درون مبارزات و باس فایتها جای میدهد و به نظر میرسد بازی Final Fantasy 16، کاملا متعهد است که تا آنجا که ممکن است از این هیجان استفاده کند. البته این موارد، بدان معنا نیست که نقاط قوت بازی فقط در باس فایتهای جذاب آن است. در بسیاری از موارد، بازی از شما میخواهد تا به یک پادگان حمله کنید، تمام دشمنان را از سر تیغ بگذرانید و منطقه را پاکسازی کنید.
قهرمان اصلی داستان نیز با خشم ضربه میزند، دشمنان را به زمین میکوباند و حتی از دشمنانی که بر روی زمین رها شدهاند چشم پوشی نمیکند. تواناییهای جادویی او اغلب صفحه را با جلوههای ذرات پر جنب و جوش میپوشانند.
زمانی که تازه بازی را شروع میکنید، همه چیز کمی سخت به نظر میآید و رابط کاربری آرکید مانند که به طور دائم میزان آسیب شما را نشان میدهد، تضاد نسبتا نامناسبی در مقابل جهان هنری و زیبای بازی ایفا میکند. اما پس از آن، به خوبی بر نحوه عملکرد بازی مسلط میشوید و نحوه استفاده از عملکردها و تواناییهای کلایو را یاد میگیرید.
این امر به ویژه در نبردی که به سرعت در برابر بندیکتا شروع میشود، شما را وادار میکند تا از تمام مهارتهایتان به بهترین نحو استفاده کنید. کلایو مبارزی زیرک است و هر ضربه شمشیر او به شما یادآوری میکند که کارگردان بازی Final Fantasy 16، ریوتو سوزوکی است که بیشتر اودرا به خاطر آثاری همچون Devil May Cry 5 و Dragon’s Dogma میشناسیم.
مبارزات در بازی از ویژگیهای جذابی بهره میبرند و جلوههای رنگارنگ، شما را به استفاده از مهارتهایتان وادار میکند. اصول اصلی مبارزات از مبارزات اکشن ژاپنی استخراج شده است. جاخالی دادن، حمله کردن، کوباندن دشمن به اطراف و حملات ترکیبی، همه و همه یادآور سبک کهن ژاپنی هستند. در راس مبارزات، سیستم جادویی مهارتها وجود دارد که میتوانید از آن برای استفاده از مهارتها و تواناییهای خاص خود استفاده کنید.
من به قدرت سه چیز دسترسی داشتم. ققنوس آتشین، بادهای گارودا، و جادوی کوبنده تیتان. فقط یک توانایی Eikon را میتوان در یک زمان استفاده کرد، اما فشار سریع تریگر سمت چپ میتواند به ترکیب قدرتها کمک کند. برای مثال، میتوانید قبل از این که از گارودا استفاده کنید، یک انفجار از شعلههای فونیکس شلیک کنید، سپس از گارودا استفاده کنید و در نهایت با قدرت تیتان باران سنگ راه بیندازید. هر یک از تواناییهای Eikon حالت شارژ شدن خاص خود را دارد، بنابراین هنگام ترکیب قدرت باید حواستان به این مورد باشد.
من علاقه مندم تا بدانم وقتی کلایو قدرت Eikon های بیشتری را به دست میآورد، چه مهارتهای دیگری باز میشود، و امیدوارم این مهارتها به اندازه سه تاکتیکی که تاکنون استفاده کردهام متمایز و محصر به فرد باشند. اگر به روزهای آرامتر Final Fantasy برای انتخاب حملات از منو عادت کردهاید و همه موارد جدید را تا حدودی ترسناک میدانید، ممکن است در رویکرد جدید Square Enix دسترسی راحتتری داشته باشید. حالا به جای گزینههای میزان دشواری، مجموعهای از پنج رینگ وجود دارد که جلوههای مورد استفاده در مبارزه را در خود جای میدهند.
برای مثال، Ring of Timely Evasion باعث میشود کلایو به طور خودکار در برابر اکثر حملات ورودی جاخالی دهد، در حالی که ویژگی Ring of Timely Strikes ترکیبهای پیچیدهای را تنها با یک ضربه زدن به دکمه حمله، انجام میدهد.
داخل بازی رینگهایی برای ابزار مورد استفاده نیز وجود دارد، از جمله حلقهای که فرمانهایی را به سگ کلایو، تورگال، صادر میکند، که میتواند به حمله و کمکهای شفابخش بپردازد. با توجه به این که مبارزات به اندازه کافی بهینه شدهاند، می توانم تصور کنم حتی بازیکنان ماهر نیز ممکن است از مدیریت حیوانات خود صرف نظر کنند.
امیدواریم که این رینگها به این معنی باشد که طرفداران در سطوح مختلف مهارت، همگی میتوانند از درگیریهای بازی Final Fantasy 16 لذت ببرند. درگیریها و مبارزات به حملات انتخابی شما ترکیب شده و با بهره بری از جلوههای جذاب، یادآور فیلمهو سینمایی و اکشن هستند.
لحظات مبارزه با ترکیب فوقالعادهای از کنترلرها برای حملات راحتتر ترکیب شدهاند، البته بسیاری از طرفداران به طور کلی، از QTE در مبارزات بیزارند، اما به نظر میرسد که استودیو Square Enix این مورد را در بازی قرار داده است. اگر صادق باشم، این موضوع به هیجان و اهمیت مبارزه کمک شایلنی کرده است.
حس کلی این ویژگی، این است که بازی Final Fantasy 16 به ما اجازه میدهد مستقیما در جنگهای حیرت انگیز و انیمه مانند که معمولا تنها برای کات سینها در نظر گرفته میشوند، درگیر شویم. جذابترین مبارزه در Final Fantasy 16 زمانی اتفاق میافتد که Eikon در مقابل Eikon قرار می گیرد. وقتی کلایو یک Eikon را احضار میکند، شما مستقیما کنترل او را در اختیار دارید. استودیو Square Enix وعده داده است که هر یک از این درگیریهای بین خدایان، تجربهای منحصر به فرد با مکانیکهای سفارشی باشد.
سومین باس فایت دمو (مبارزهای دینی بین گارودا و شیطان آتشین، ایفریت) چیزی شبیه به یک مسابقه کشتی کج با استفاده از انرژی هستهای است. در مقایسه با کلایو، Ifrit یک جنگنده بسیار ساده است که تنها از تواناییهای کمی بهره میبرد. بازی برای ارائه بهتر تجربه مبارزات، از ترکیب بین کات سین و گیم پلی برای انتقال قدرت و سنگینی بسیار زیاد Ifrit استفاده کامل میکند.
هر بار که ضربهای به گارودا وارد میکردم، انیمیشن جدیدی ایجاد میشد که مورد علاقه من بود و جذابیت مبارزه را چند برابر میکرد. البته در مقایسه با کنترل کلایو در درگیریها با بندیکتا و گارودا، این مبارزه یک تجربه رزمی معمولیتر و کم عمقتر بود، اما با این وجود هیجان زیادی داشت و نمیتوان از آن ایراد زیادی گرفت.
بازی با بهره برداری از سه باس فایت بسیار متفاوت و همچنین ارائه دهها مبارز متفاوت، امید زیادی را برای سری بازی Final Fantasy 16 ایجاد کرده است. اما این دمو کاملا روی مبارزه متمرکز بود، بنابراین چیز زیادی به جز مبارزه در آن ندیدیم. اعتبار سبک RPG آن و محیط کلی قلعه قرون وسطایی این دمو، به سختی فرصتی برای اکتشاف داشت و بیشتر شبیه مسیری هدایت شده به سمت باس بعدی بود.
اما همانطور که قبلا ذکر شد، محتویات نسخه نمایشی ممکن است با نسخه نهایی متفاوت باشد، بنابراین امیدواریم وقتی اطلاعات بیشتری فاش شد، دریابیم که محیطهای بیشتری برای اکتشافات با بازی افزوده شده است.
اگر داستان، کاوش کردن و شخصیتها مطابق با آنچه تا به حال از مبارزات دیدهایم مطابقت داشته باشند، بازی Final Fantasy 16 یک بازی فوقالعاده در سبک JRPG خواهد بود که تجربهای هیجان انگیز ارائه میدهد.
رسانه ورنا پلاس را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام، آپارات، تلگرام و یوتیوب دنبال کنید.