در دنیایی که زندگی میکنیم، رقابت کنسولها چیزی نیست که تازگی داشته باشد. در دوران Sega Genesis و SNES، سگا سعی کرد مخاطبان را متقاعد کند که کنسول آنها کاری را انجام میدهد که نینتندو در انجام آن ناتوان است (و بالعکس).
با ادامه مقاله رقابت مایکروسافت و سونی با ورنا پلاس همراه باشید.
اما با ظهور cross-play و cross-progression در نسلهای اخیر کنسولها، شرکتهای بزرگی مانند سونی و مایکروسافت تا حد زیادی راضی به توافق با یکدیگر شدهاند. با این حال آنها اخیراً به رقابتهای قدیمی خود بازگشتهاند، به خصوص در سال 2022.
اولین بار مایکروسافت با یک خبر غافلگیرکننده رقابت را شروع کرد: این شرکت قصد داشت اکتیویژن بلیزارد را خریداری کند. اگرچه این خبر شوکه کننده بود، اما این خرید اولین خرید بزرگ در صنعت ویدیدگیم در سالهای اخیر نبوده است.
سونی و مایکروسافت چندین سال گذشته را صرف خرید ناشران و توسعهدهندگان بازی کردهاند و برای گسترش هر چه بیشتر قلمروی خود، تا حد ممکن رقابت میکنند.
در سال 2021، سونی استودیوهای Bluepoint Games و Housemarque را خریداری کرد، در حالی که سال قبل، مایکروسافت به خرید ZeniMax Media، (صاحب Bethesda Softworks و تمام استودیوهای همراه آن) پرداخت. مجددا اوایل امسال، سونی استودیو Bungie (سازنده سه گانه اصلی Halo و مجموعه تیراندازی MMO Destiny) را به زیر مجموعه خود افزود.
حال این سوال پیش میآید که با توجه به این همه خرید، چه چیزی معامله مایکروسافت برای خرید اکتیویژن بلیزارد را متفاوت میکند؟
برای شروع، مایکروسافت قصد دارد تقریباً 69 میلیارد دلار برای خرید هزینه کند، که در مقایسه با 8.1 میلیارد دلاری که قبلا برای خرید ZeniMax Media پرداخت کرده بود، رقم بزرگی به نظر میرسد. اگر این معامله به سرانجام برسد، مایکروسافت کنترل کامل فرنچایزهای عظیمی مانند Call of Duty ،Warcraft Diablo و حتی Candy Crush (ساخته استودیو king) را همزمان به دست خواهد آورد.
از طرفی تایید این خرید، به چند دلیل می تواند رقابت موجود در صنعت ویدیوگیم را از بین ببرد.
از مهمترین دلایل میتوان به این موضوع اشاره کرد که اگر این ادغام اتفاق بیفتد، مایکروسافت حق انتشار بازی های Call of Duty را خواهد داشت، فرنچایزی که بیش از 30 میلیارد دلار در طول عمر خود درآمد داشته است. امکان عرضه نسخههای این فرنچایز به طور انحصاری بر روی پلتفرم های ایکس باکس، رقبایی مانند پلی استیشن و نینتندو را به طور کامل از بین می برد.
این انحصار به طور قطع به این معنی است که گیمرها چاره ای جز دریافت Xbox یا ثبت نام در Game Pass برای بازی کردن عناوین بعدی Call of Duty ندارند.
فیل اسپنسر، رئیس بخش ایکسباکس شرکت مایکروسافت، برای رفع این نگرانیها، قولهای زیادی در مورد جایگاه آینده Call of Duty روی کنسولهای پلیاستیشن داده است. از رعایت هرگونه قرارداد موجود بین سونی و اکتیویژن گرفته تا اطمینان بخشیدن به دارندگان پلیاستیشن در این باره که “تا زمانی که پلیاستیشن وجود دارد، بازی Call of Duty روی آن عرضه میشود”.
اسپنسر حتی به سونی حق فروش بازی های Call of Duty را به عنوان بخشی از خدمات اشتراک پلی استیشن پیشنهاد میدهد. با این حال، به نظر می رسد که این وعدهها نتوانستهاند سونی را تحت تأثیر قرار دهند و یا از رقابت بین این دو غول بازیسازی جلوگیری کنند. به گفته مایکروسافت، نگاه سونی نسبت به رقیب بزرگ خود همیشه دشمنانه بوده و سال ها در پشت صحنه برای خرابکاری ایکس باکس تلاشهای مختلفی کرده است.
در مصاحبه با Second Request، اسپنسر ادعا کرد که سونی تنها طرف اصلی مخالف قرارداد اکتیویژن بلیزارد است زیرا سونی “سعی دارد تسلط خود بر روی کنسولها را حفظ کند”. اسپنسر همچنین ذکر کرد که سونی سعی دارد تا با کوچکتر کردن ایکس باکس، به رشد پلی استیشن ادامه دهد.
در طول جلسه سالانه سهامداران، رئیس مایکروسافت برد اسمیث، صحبتهای اسپنسر را تایید و ادعا کرد که خرید اکتیویژن بلیزارد خریدی منصفانه بوده است، زیرا سونی عناوین انحصاری بسیار بیشتری دارد (286 عنوان انحصاری سونی در مقابل 59 عنوان انحصاری مایکروسافت طبق برآورد اسمیث).
در واکنشهایی که مایکروسافت و سونی به سازمان رقابت و بازار دولت بریتانیا (CMA) ارسال کردند، هر یک از شرکتها در مورد امکان لطمه به رقابت در بازار به وسیله خرید اکتیویژن بلیزارد، نظر خود را ارائه کردند.
مایکروسافت ادعا کرد که سونی رقیب بسیار بزرگتری در صنعت است، و بنابراین معامله اکتیویژن بلیزارد تنها به مایکروسافت کمک میکند تا با سونی برابری کند و رقابت را به یک رقابت عادلانه برای همه تبدیل کند. در طرف دیگر سونی استدلال کرد که این خرید به طور مستقیم فروش پلیاستیشن را کاهش میدهد و مصرف کنندگان را مجبور به خرید ایکسباکس می کند.
این شرکت ها اتهامات مهم دیگری را نیز به یکدیگر وارد کردهاند، به عنوان مثال، مایکروسافت در پرونده ای به شورای اداری و اقتصادی برزیل (CADE) ادعا کرد که سونی عمداً در تلاش است تا با پرداختهای مختلف به سازندگان، رشد ایکس باکس را متوقف کند.
در واقع به گفته مایکروسافت، ظاهرا سونی به توسعه دهندگان و ناشران رشوه داده تا از عرضه عناوین خود در Xbox Game Pass و سایر خدمات اشتراکی مایکروسافت جلوگیری کنند.
در همین حال، سندی که توسط سونی (از طریق Nintendo Life) منتشر شد، بیانیه مایکروسافت مبنی بر اینکه نینتندو برای موفقیت نیازی به Call of Duty ندارد را مورد بررسی قرار داد و ادعا کرد که این موضوع به این معنی است که مایکروسافت میخواهد پلیاستیشن مانند نینتندو شود و با استفاده از ادغام اکتیویژن بلیزارد برای رسیدن به این هدف، حضور پلیاستیشن را کمرنگتر کند.
در طی مصاحبه ای با GamesIndustry.biz، تحلیلگر آن ادعا کرد که اگر مایکروسافت Call of Duty را به Xbox Game Pass اضافه کند، این بازی به طور قابل توجهی مردم را به سمت این سرویس سوق خواهد داد. همچنین سونی در پرونده CMA خود ادعا کرد که PlayStation Plus آن از نظر تعداد مشترکان از Game Pass عقب مانده است.
با تصور اینکه این فرض درست باشد و مایکروسافت اکتیویژن را خریداری کند، این امکان وجود دارد که PS Plus به دلیل قرار گرفتن Call of Duty در Xbox Game Pass، شانس رقابت را از دست بدهد. در تمام این مدت، اسپنسر بارها و بارها اعلام کرده که مایکروسافت حاضر است به همکاری خود با سونی ادامه داده و به انتشار Call of Duty در پلتفرمهای پلیاستیشن در آینده ادامه دهد. اسپنسر حتی موافقت کرده که این فرنچایز را طی ۱۰ سال آینده برای نینتندو نیز منتشر کند.
امکان اینکه اسپنسر سر وعدههای خود بماند دور از ذهن نیست، چرا که اسپنسر سابقه همکاری بدون مشکل با شرکت های رقیب را دارد. به طور مثال در سال 2014، مایکروسافت شرکت موجانگ (سازنده ماینکرفت) را خریداری کرد، اما Minecraft به یک بازی انحصاری Xbox تبدیل نشد. Minecraft هنوز روی پلتفرمهای متعددی از جمله پلیاستیشن در دسترس است و بازیکنان میتوانند بدون توجه به کنسولی که روی آن بازی میکنند، با دوستانشان همراه شوند.
چندین سال پس از خرید، مایکروسافت Minecraft Dungeons را روی Xbox ،PlayStation و Switch منتشر کرد و عنوان بعدی Mojang، بازی Minecraft Legends نیز بر روی تمامی پلتفرمها عرضه خواهد شد.
مایکروسافت همچنین قراردادی زمان بندی شده برای عرضه انحصاری Deathloop و Ghostwire: Tokyo (قبل از خرید Bethesda) روی پلیاستیشن بست. مسلما، دارندگان پلی استیشن هنوز نمیتوانند بازیهای انحصاری اول شخص ایکسباکس مانند The Outer Worlds 2 و Starfield را بازی کنند، اما در سمت دیگر طرفداران ایکسباکس نیز نمیتوانند بازیهای پلیاستیشن مانند God of War یا The Last of Us را تجربه کنند. البته، هیچ کدام از این عناوین به بزرگی عناوینی مانند Call of Duty یا Minecraft نیستند.
به دلیل تلاشهای اخیر کمیسیون تجارت فدرال برای جلوگیری از خرید مایکروسافت در دادگاه، آینده رقابت سونی و مایکروسافت بیش از هر زمان دیگری غیرقابل پیش بینی میشود. در حال حاظر با توجه به اتهامات وارد شده بر مایکروسافت، تعداد بازیهای انحصاری سونی و تسلط بسیار بالای این شرکت بر بازار کنسولها، به نظر میرسد سونی برنده فعلی این رقابتها باشد.
هر چند که ممکن است این موضوع در آیندهای نزدیک، با توجه به نهایی شدن خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت و یا جلوگیری از این خرید، عوض شود.
می توانید رسانه ورنا پلاس را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام، آپارات، تلگرام و یوتیوب دنبال کنید.