استودیو Ubisoft در حال حاضر در وضعیت نابسامانی به سر میبرد و سوالات گوناگونی در مورد وضعیت این استودیو وجود دارد.
سوالاتی مانند اینکه آیا بازیهای بینظیری مانند Rainbow Six Extraction یا Hyper Scape منتشر خواهد کرد؟ آیا آخرین عنوان جهان باز آن، یک عنوان بیروح دیگر مانند Ghost Recon Breakpoint خواهد بود که برای جلوگیری از خرابی آن، نیاز به ماهها رفع مشکل پس از عرضه داشت؟
آیا اتهامات بیشتری در مورد فرهنگ کاری بد، آزار و اذیت جنسی و تبعیض جنسیتی به Ubisoft مانند طراح ارشد سابق که نقش زنان را در چندین بازی Assassin’s Creed کاهش داد زیرا بازی با پروتاگونیست زن نمیفروشد، وارد خواهد شد؟
یا مدیر Ubisoft سنگاپور که به دلیل نژادپرستی حذف شد، اما طبق اظهارات سخنگویی در آن زمان به Kotaku، همچنان در ناشر فعالیت میکند، زیر سوال خواهد رفت؟ آیا مدیر خلاق فعلی Assassin’s Creed Codename Red، متهم به آزار کلامی، تبعیض جنسی ناخواسته و ایجاد ترس و وحشت است؟
همانطور که اتحادیه کارگری Solidaires Informatique Jeu Vidéo یک سال پس از این در حوادث گزارش داد، آیا شرکت هنوز هیچ کاری در مورد اتهامات معلق انجام نداده است؟ آیا این استودیو بازیهای بیشتری مانند عنوان Splinter Cell VR، Ghost Recon Frontline و دو عنوان اعلامنشده دیگر را لغو کرد؟ آیا بازیهای اخیر آن ضعیف عمل کردهاند یا کاملا شکست خوردهاند؟ آیا عناوین جدید به تاخیر افتادهاند؟
متاسفانه، همه این سؤالات میتوانند پرسیده شوند. Ubisoft در آخرین گزارش خود در مورد نتایج 2022-2023 و تعدیل پیش بینیهای 2023-24 خود نشان داد که فروش به طرز شگفت آوری کمتر از حد انتظار بوده است. عنوان Mario + Rabbids Sparks of Hope، که نسخه قبلی آن موفق بود، و Just Dance 2023، که همیشه جذابیت اصلی را داشته است، عملکرد ضعیفی داشتند.
قبل از راهاندازی در ماه مارس، Skulls And Bones به 24-2023 به تعویق افتاد، که میتواند به معنای عرضه از اول آوریل تا 31 مارس 2024 باشد. سه بازی اعلامنشده دیگر نیز لغو شدهاند و قیمت سهام آن در ایالات متحده به پایینترین رکورد هفت ساله خود رسید.
اگر همه اینها کافی نبود، شرکت Ubisoft در حال اجرای 200 میلیون دلار کاهش هزینه است. اما اگر بتوان به آن به طور مثبت نگاه کرد، Assassin’s Creed Mirage و Avatar: Frontiers of Pandora هم در بازه زمانی 2023-24 منتشر میشوند. یک بازی پریمیوم بزرگ و اعلامنشده (احتمالا Ghost Recon متمرکز بر تکنفره بعدی) در همان بازه زمانی عرضه میشود. برخی از بازی های رایگان نیز در حال راه اندازی هستند.
یک به روزرسانی سریع در مورد پروژه های فعلی نیز وجود دارد. بازی Beyond Good and Evil 2 در جایی دیده نمیشود (و احتمالا راهاندازی مجدد شده است)، اما یک خبر عالی نیز داریم، یوبیسافت اطمینان میدهد که این عنوان هنوز در حال توسعه است.
بنابر گزارشها، Avatar: Frontiers of Pandora با مشکلاتی در توسعه مواجه بود و بازی Star Wars یوبیسافت هنوز دور از دسترس است. بازی The Prince of Persia: Sands of Time Remake تاخیرهای زیادی داشته است و هنوز فاصله زیادی با عرضه دارد.
عنوان Skulls And Bones از عناوینی است که طبق گزارشها در ژوئن 2021 بیش از 120 میلیون دلار هزینه داشته، بنابراین میتوانید انتظار داشته باشید که بودجه آن در حال حاضر حتی بیشتر از این باشد (که کاهش هزینه 200 میلیون دلاری را نمایش میدهد). همچنین گزارش شده که این مبلغ برای عنوانی شکست خورده بسیار بزرگ است، به عبارت دیگر شکست آن کاملا فاجعه بار خواهد بود.
البته خیلی خوب است که قیمت 70 دلاری و داستان بسیار کمی برای بازی چندنفره آن وجود دارد، اما بازیکنانی که این عنوان را پیش تجربه کردهاند، گزارش میدهند که حتی در این قسمت نیز محتوای بسیاری وجود ندارد.
بازی XDefiant، یک بازی تیراندازی رقابتی که ظاهرا از The Division الهام میگرفت، در رونمایی با انتقاد روبرو شد و تاریخ انتشاری نیز ندارد. طبق گزارشها، Project Q و Pathfinder هنوز در مرحله آزمایش بازی هستند و هیچ نشانهای مبنی بر انتشار آنها در سال جاری وجود ندارد. فعالیتهای یوبی سافت به طور کلی، خارج از Rainbow Six Siege، بسیار ضعیف بوده است. Far Cry بعدی که طبق گزارشها یک عنوان آنلاین است نیز همچنین دورتر از برنامهریزی اولیه به سر میبرد.
با وجود پروژههایی مانند ریمیک Splinter در حال توسعه، هنوز امیدی وجود دارد. طبق گزارشها، Assassin’s Creed Codename Hexe نیز مورد تحسین قرار گرفته است. عنوان Division Heartland ممکن است در سال جاری وارد بازار شود، و برداشتها عموماً خوب بوده است.
طرفداران در مورد The Division: Resurgence که یک بازی شوتر تلفن همراه مبتنی بر فرنچایز The Division است در انتظار به سر میبرند، اما در کنار آن Rainbow Six Siege Mobile نیز ایده خوبی به نظر میرسد، آن هم با توجه به موفقیت بازی اصلی. عنوان Assassin’s Creed Codename Jade که اخیرا برای موبایل فاش شده است نیز بسیار خوب به نظر میرسد.
متاسفانه، این همه چیزی است که در آینده باید اتفاق بیفتد. در حال حاضر، وضعیت Ubisoft ناامیدکننده است. به نظر میرسد که در آینده این شرکت خریداری یا با ناشر دیگری ادغام شود.
در رأس این شکست، گزارش جف گراب از Giant Bomb را داریم که فاش کرد: «Ubisoft قطعا از دور پیشنهادات خرید و ادغام با سایر شرکتهای مشابه را انجام داده است و بیشتر مورد خنده قرار گرفته است.» تصور کنید که: شرکتی با آیپیهای Assassin’s Creed ،Splinter Cell ،Rainbow Six و Rayman هنگام بحث در مورد خرید و ادغام مورد تمسخر قرار میگیرد، آن هم در عصری که همه شرکتها به شدت به دنبال خرید هستند.
همچنین میتوان به مهاجرت گسترده کارمندان طی 18 ماه، همانطور که Axios در دسامبر 2021 گزارش داد، به دلیل استارتآپهای رقابتی که دستمزد بیشتری میدادند یا به دلیل شرایط کاری وحشتناک در Ubisoft، اشاره کرد. این امر به اندازهای بد بود که طبق گزارشها بیشتر پروژهها متوقف یا کند شده بود، که همه بازیهای با تاخیر و لغو را در تاخیر بیشتری قرار میداد.
در میان همه اینها، به راحتی میتوان به وضعیت فعلی یوبیسافت نگاه کرد و پرسید: در این جهنم چه خبر است؟ تنها با نگاهی به یوبی سافت میتوانید از سوءمدیریت آن مات و مبهوت شوید.
مسلما، میتوانید به شکستهای این استودیو با Watch Dogs و Assassin’s Creed Unity در سال 2014، جنجال Assassin’s Creed 2 رایانههای شخصی DRM، رسیدگی شرمآور آن به اتهامات، یا تلاشاش با NFTها نگاه کنید و بگویید که از همه آنها جان سالم به در برده است.
میتوانید به درآمد کل سال 2021-2022 یوبی سافت نگاهی بیندازید، که با وجود موفقیتهای بزرگ Assassin’s Creed Valhalla، بازی Far Cry بهترین سال خود را پس از عرضه Far Cry 6 مشاهده کرد (اگرچه اعداد فروش هنوز در انتظار هستند) و Rainbow Six Siege هنوز نیز ظاهرا درآمد خوبی برای این شرکت رقم زده داست.
با این حال پیشبینی زیان 537 میلیون دلاری ناشر برای سال مالی منتهی به مارس 2023، دوره وحشتناکی را برای Ubisoft رقم میزند. اوضاع برای هزاران نفری که هنوز آنجا هستند غم انگیزتر است. اگر بدترین حالت را در نظر بگیریم و Ubisoft تعطیل شود یا مجبور به کاهش گسترده نیرو شود، کارمندان آن تحت تاثیر قرار میگیرند. همه اینها به این دلیل است که مدیریت و رهبری نمیتوانند به درستی بودجه و پروژه ها را اجرا کنند و به طور همزمان با کارکنان خود با احترام رفتار کنند.
مشکل است که بگوییم Ubisoft از اینجا به کجا میرود یا برای نجات خودش چه کاری میتواند انجام دهد. تغییر در رهبری بدیهی ترین کاری است که میتوان انجام داد، اگرچه احتمالا هرگز اتفاق نخواهد افتاد.
از بین بردن به اصطلاح جاه طلبی آن و انجام پروژههای بیشتری مانند Assassin’s Creed Mirage که صدها ساعت گیم پلی ندارند و به دهها راه برای کسب درآمد نیاز دارند، یا صدها کارمند برای حمایت شبانه روزی از آنها، شروع خوبی خواهد بود. در این حین توجه به کیفیت را نباید فراموش کرد، زیرا طرفداران برای یک Assassin’s Creed قدیمی فریاد می زنند و انتظار میکشند.
حمایت از تلاشهای فعلی استودیو مانند Rainbow Six Siege با محتوا و ویژگیهای جدید و در عین حال جذب بازیکنان جدید نیز خوب خواهد بود. چرا محتوای PvE co-op نداشته باشد، فقط به این خاطر که با Operation Chimera (قبل از اینکه از بین برود و به بازی وحشتناکی مانند Extraction تبدیل شود) استقبال خوبی از آن شد؟ چرا برخی از گیم پلی تاکتیکی کلاسیک را که عناوین قدیمی به آن مشهور بودند ارائه نکند؟
عدم برخورد بد با کارمند، عدم ریختن پول به پروژههایی که سالها در حال توسعه بودهاند و هنوز هیچ نشانه ای از انتشار ندارند، نباید اینقدر سخت باشد تا شرکت Ubisoft را دوباره به روز های اوج خود بازگرداند.
رسانه ورنا پلاس را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام، آپارات، تلگرام و یوتیوب دنبال کنید.