• احتمالا شما هم تاکنون بار ها واژه های AAA و Indie در هنر بازی سازی به گوشتان خورده است . امروز میخواهیم تا به مفهوم این واژه ها بپردازیم . تا انتهای این مقاله همراه ورناپلاس باشید . 

    در سری مقالات آموزش بازی سازی بار ها به این موضوع اشاره کرده ایم که بازی ها به شکل های گوناگونی دسته بندی میشوند . از سبک بازی گرفته تا میزان سختی آن و یا نوع دوربین مورد استفاده در بازی . 

    اما یکی از این انواع دسته بندی، تقسیم بازی ها از نظر میزان هزینه و گستردگی ساخت آن است. همانطور که میدانید ممکن است یک بازی توسط یک نفر ساخته شده باشد و یا توسط یک تیم چند هزار نفره و در بازه چندین ساله ساخته شده باشد.

     ممکن است یک بازی با بودجه اندک و محدود سازندگان توسعه پیدا کرده باشد و یا با بودجه هنگفتی که ناشران و سرمایه گذار ها در اختیار آن ها داده اند مراحل ساختش را پشت سر گذاشته باشد. 

    هرچند میزان بودجه و یا تعداد سازندگان هیچ عامل دیگری در موفق شدن یک بازی نقش قطعی ندارند اما از تاثیر زیادی هم برخوردارند و برای مقال بازی ای که بودجه هنگفتی صرف تبلیغات آن میشود احتمالا بیشتر دیده شود تا بازی هایی که چندان پولی را صرف تبلیغات نمیکنند. 

    تفاوت بازی Aaa و Indie
    تفاوت بازی Aaa و Indie

    بازی های AAA به طور کلی بازی هایی هستند که با هزینه زیاد و تعداد سازندگان بالا توسعه پیدا میکنند . این بازی ها ادعا دارند در همه جنبه های یک بازی ویدیویی بالاترین کیفیت را ارائه میدهند و زمانی که برچسب AAA به یک بازی میخورد معمولا آن بازی از گرافیک واقع گرایانه ، مکانیک های گیم پلی مدرن و تبلیغات بالا برخوردار است.

     به طوری که اکثر جامع ویدیو گیم منتظر عرضه بازی اند و بعد از عرضه هم معمولا در صورت تحقق وعده ها در جشنواره های مختلف حضور ثابتی دارند. 

    خواندن
    معرفی نرم افزار Moho

    مثال های زیادی برای این دسته از بازی ها میتوان زد مانند سری بازی های God of War و The Witcher 

    هرچند که تمام بازی هایی که گرافیک واقع گرایانه یا بودجه مناسب برای ساخت در اختیار دارند AAA محسوب نمیشوند و بسیاری از آن ها در درجه های پایین تر و با هدف بازی های AA و یا A توسعه پیدا میکنند . این بازی ها به خوبی در ابتدای مسیر هدف خود را مشخص میکنند و با توجه به امکاناتاشان میدانند امکان ساخت یک بازی با گستردگی بازی های AAA را ندارند پس نمیخواهند در همه جنبه ها تمرکز کند و تمرکز خود را روی برخی از عناصر بازی میگذارند. 

    AAA بودن یک بازی دلیل بر موفقیت آن بازی و یا خوب بودنش نیست و بسیاری از بازی های این دسته با شکست عرضه شدند . هرچند معیار خوب بودن بازی را نمیشود به طور مشخص تعیین کرد و عناصر مختلفی برای موفق شدن یک بازی ویدیویی دست به دست هم میدهند . 

    AAA را میشود هم معنی واژه بلاک باستر در سینما دانست.

     

    تفاوت بازی Aaa و Indie
    تفاوت بازی Aaa و Indie

    در مقابل اما دسته دیگری از بازی ها قرار دارند که به آن ها بازی مستقل یا Indie میگویند.

     بازی های Indie برخلاف بازی های گروه قبلی از بودجه هنگفتی برای ساخت بهره نمیبرند. این بازی ها معمولا توسط تیم های کوچک توسعه پیدا میکنند و خبری از تیم های بزرگ بازی سازی نیست. 

    مهم ترین شاخصه بازی های Indie این است که این بازی ها به طور مستقل توسط خود سازندگان ساخته میشوند و ایده آن ها توسط هیچ ناشر و یا ارگانی دست کاری و یا سفارشی سازی نمیشود.

     سازندگان بازی نمیتوانند به راحتی در ابتدای کار ایده خود را تحویل استودیو های بزرگ دهند و آن ها هم به راحتی با صرف میلیون ها دلار بودجه امکان ساخت آن را برایشان فراهم کنند پس مجبورند یا برای آن استودیو های معروف و ایده های سازندگان آن ها کار کنند و یا با بودجه خودشان روی ایده خودشان به صورت مستقل کار کنند که بازی سازان Indie راه دوم را انتخاب کرده اند. 

    خواندن
    نکات مهم قبل از شروع تیم سازی و بازی سازی

    بازی های Indie مجبورند برای بقا در مقابل عناوین دیگر خلاق باشند. آن ها بودجه محدودی برای ساخت دارند که توسط خودشان و یا حامیان آن ها تامین شده است پس نمیتوانند یک بازی پر هزینه برای رقابت با بازی های دیگر تولید کنند اما این موضوع نباید جلوی خلاقیتشان را بگیرد چرا که خلاقیت تنها شانسی است که آن ها برای موفق شدن دارند. 

     

    رسانه ورنا پلاس را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام، آپارات، تلگرام و یوتیوب دنبال کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    1 دیدگاه

    1. پینگ بک: Warzone 2 هلیکوپتر سنگین را به دنبال شکایات بازیکنان غیرفعال می کند | رسانه ورنا پلاس

    لغو پاسخ

    تازه ترین ها