• بازی ناوکرفت، بازی ساخت استودیو پاییزان است که در سال ۱۴۰۱ برای تلفن‌های همراه منتشر شده است. در این بازی که عنوانی آنلاین به شمار می‌آید، باید به سبک استراتژیک با دشمنان خود به مبارزه بپردازید و خود را پیروز میدان سازید. 

    هر چند این عنوان خالی از اشکلات گوناگون نیست که روند بازی را تا حدی تضعیف می‌کنند. برای بررسی این بازی و یافتن پاسخ این سوال که آیا این عنوان ارزش تجربه را دارد یا خیر، با ما هراه باشید.

    گیم پلی

    ناوکرفت

    در بازی ناوکرفت، شما کنترل گروهی از افراد حاضر در یک ناو جنگی را بر عهده می‌گیرید. این ناو هر چند وقت یک بار توسط ناو‌های دشمن (دیگر بازیکنان) مورد حمله قرار می‌گیرد و شما با استفاوه از تمم مهارت خود، باید به نجات کشتی و سرنشینان آن بپردازید. 

    هر کشتی یک برجک دارد که قلب آن محسوب می‌شود و هدف در مبارزات، نابود کردن همین برجک است. این کار با استفاده از نیروها و سلاح‌های جنگی‌تان انجام می‌گیرد. در ابتدای بازی، از هیچ سلاح جنگی بهره نمی‌برید و تنها یک نوع نیرو در اختیار دارید. این نیرو نیز تنها قدرت شلیک گلوله به سمت برجک دشمن را دارد.

    اما رفته رفته و با انجام مراحل گوناگون، می‌توانید به تعداد سربازان خود بی‌افزایید و از انواع جدیدی استفاده کنید. سربازان جدید از ویژگی‌هایی مانند اسلحه‌های قدرتمندتر و بمب‌های انفجاری، بهره‌مند هستند. پس از نابودی کشتی دشمنان، شما صاحب صندوقچه‌هایی می‌شوید که با گشودن هر کدام، چند تعداد کارت را برایتان به ارمغان می‌آورد. از این کارت‌ها برای افزایش نفرات، استفاده از نیروهای جدید و موارد دیگر مانند افزودن اسلحه و تقویت کننده روی عرشه کشتی، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    بازی ناوکرفت در بخش اسلحه‌ها و نفرات چند مشکل گوناگون دارد. اسلحه‌ها پس از مدتی توسط دشمن از کار می‌افتند، ولی به طور خودکار شروع به تعمیر شدن می‌کنند.پس از مدتی به طور خودکار تعمیر و قابل استفاده خواهند بود. 

    خواندن
    نقد و بررسی بازی موبایلی پاییز

    چنین موردی از سطح بازی ناوکرفت می‌کاهد و آن را بیشتر به عنوانی کودکانه تبدیل می‌کند، زیرا شما هیچ وظیفه‌ای در قبال تعمیر اسلحه‌ها ندارید و حتی زمانی که تعمیر می‌شوند، بازی هیچ گونه هشداری به شما نمی‌دهد، در نتیجه ممکن است تمام مدت با خیال اینکه سلاح‌ها در حال تعمیرند از آن‌ها استفاده نکنید. غافل از اینکه آن‌ها تعمیر شده و کاملا قابل استفاده هستند.

    ناوکرفت

    مشکل دیگر بازی ناوکرفت، تعداد نفرات و سربازان شماست. در ابتدای بازی امکان استفاده از تمام نفرات را دارید و بازی به شما امکان ارسال آن‌ها را به صورت گروهی می‌دهد. پس از ارسال هر گروه، باید زمانی را منتظر شارژ شدن اسلات مربوط به آن نوع از سرباز شوید تا بتوانید پس از شارژ شدن، مجدد از آن استفاده کنید. حالا مشکل کجاست؟

    مشکل اینجاست که تعداد دفعات شارژ و به تبعات تعداد نفرات، بی‌نهایت و نامحدود است و شما می‌توانید به تعداد دلخواه از آن‌ها استفاده کنید. چنین چیزی هیجان بازی را به شدت کاهش می‌دهد و عملا نیاز به مهارت خاصی برای برنده شدن ندارید، فقط باید بدانید نفرات را چگونه بفرستید و اسلحه‌ها را روی چه چیزی هدف بگیرید، کاری که یک کودک ۵ ساله هم می‌تواند انجام دهد!

    از طرفی همانطور که اشاره کردیم، داخل بازی ناوکرفت پس از هر بار نبرد، به صندوقچه‌ای شامل چند کارت اسلحه و نفرات دسترسی پیدا می‌کنید. در حالی که چنین مواردی در بیشتر بازی‌ها، حکم پاداش و جایزه را دارند، بازی ناو کرفت از شما می‌خواهد برای هر بار باز کردن صندوقچه، از ۳ کلید استفاده کنید. این یعنی شما به گونه‌ای پاداش خود را می‌خرید و اگر کلیدهایتان تمام شود، امکان استفاده از پاداشتان را نخواهید داشت!

    گرافیک

    ناوکرفت

    با توجه به سبک بازی ناوکرفت، سازندگان و تمام عناصر آن را به صورت سه بعدی طراحی کرده‌اند. طراحی تمام موارد از لوگوها و کشتی گرفته، تا سربازان و سلاح‌های مورد استفاده بسیار خوب انجام گرفته است. مشاهده این که سربازان چگونه سعی می‌کنند با دشمن مبارزه کنند و این که هر اسلحه چگونه عملکردی دارد، لذت بخش است. طراحی منوی اصلی نیز خوب انجام گرفته و ظاهری شبیه به اتاق ناخدای کشتی دارد.

    خواندن
    نقد و بررسی بازی Frostpunk

    شاید تنها بخش ایراددار طراحی، ظاهر کشتی‌ها باشد که تقریبا همه یکسان و یک شکل هستند که باعث می‌شود محیط بازی کمی یکنواخت شود. جدای از این مورد مشکل خاصی در موارد مشاهده شده از سبک طراحی تا رنگ‌های به کار گرفته شده و جلوه‌های بصری، مشاهده نمی‌شود.

    ویژگی‌های ناوکرفت باعث شده تا به عنوانی سرگرم کننده و اعتیاد آور تبدیل شود. با هر بار تجربه و شکست دادن دشمن، عطش شما به پیروزی‌های بیشتر افزایش می یابد و تصمیم به انجام نبردهای دیگر می‌گیرید. ساده بودن گیم پلی بازی و عناصر به کار رفته در آن (مخصوصا که شامل زبان فارسی می‌شود) جدای از معایب گفته شده، فوایدی نیز دارد که از این فواید، می‌توان به رده سنی همه سنین برای آن اشاره کرد. بنابراین این بازی سن و سال ندارد، نبرد را شروع کنید، سربازان خود را مدیریت کنید و پیروزی را از آن خود کنید!

    امتیاز: 6 از 10

    بازی ناوکرفت، از جمله محصولات ایرانی است که سعی در ارائه گیم پلی منحصر به فردی دارد. ساده بودن بیش از حد بازی با این که سبب شده گیم پلی نسبتا یکنواختی داشته باشد، اما به امکان تجربه بازی توسط تمامی گروه‌های سنی کمک شایانی کرده است. اگر به دنبال تجربه عنوانی اعتیاد آور هستید که بتواند در جاهایی مانند اتوبوس، مترو و یا زمان آزاد، شما را سرگرم کند، بازی ناوکرفت انتخاب خوبی به شمار می‌رود.

    نام: ناوکرفت

    سازنده: استودیو پاییزان

    تاریخ عرضه: 28 دی 1401

    سکوها: اندروید

    رسانه ورنا پلاس را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام، آپارات، تلگرام و یوتیوب دنبال کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    لغو پاسخ

    تازه ترین ها