• واژه کلون (Clone) ممکن است به گوش بسیاری آشنا به نظر بیاید، زیرا سال‌هاست وجود آن در صنعت ویدیو گیم شکل گرفته است. این واژه در مورد محصولاتی استفاده می‌شود که شباهت بسیار با محصولی دیگر دارند و به گونه‌ای از آن تقلب کرده‌اند (شما بخوانید الهام گرفته‌اند). 

    مثالی برای استفاده از این واژه مربوط به زمانی می‌شود که عناوینی مانند Sleeping Dogs عرضه شدند و عنوان کلون gta را به خود گرفتند، ولی خوشبختانه رفته رفته به دلیل تفاوت‌های گوناگون، برچسب کلون از روی آن‌ها برداشته شد.

    در واقع موضوع اصلی اینجاست که تنها در صورتی به یک بازی کلون گفته می‌شود که به گونه‌ای، تمام ویژگی‌های خود را از عنوانی موفق کپی برداری کرده باشد. چنین چیزی در مورد بازی هومییز، اتفاق می‌افتد. بازی هومیز، عنوانی چند نفره آنلاین است که چندین ماه از زمان عرضه آن بر روی رایانه‌های شخصی می‌گذرد. 

    این بازی که توسط استودیو سورنا گیمز عرضه شده، شما را به جهانی بسیار رنگین و عروسکی مانند می‌برد که در آن می‌توانید به رقابت‌های گوناگون بپردازید. اما استودیو سازنده، تا چه حد در این راه موفق عملکرده است؟

    گیم پلی

    هومییز

    بازی هومییز، از چندین نقشه بهره می‌برد که هر کدام، به شکلی متفاوت طراحی شده‌اند. نقطه مشترک تمام این نقشه‌ها، وجود مسیرای پیچیده و چالش برانگیز است. در این نقشه‌ها شما به همراه تعدادی بازیکن دیگر (این تعداد می‌تواند متغیر باشد، ولی حداثر ۱۵ نفره است) به رقابت‌های گوناگون می‌پردازید. هدف بیشتر این رقابت‌ها، رسیدن به خط پایان و پیروز شدن در مسابقه است. البته که در طول این مسیر، موانع گوناگونی مانند موانع چرخان، موانع بی‌تعادل و غیره نیز بر سر راه شما قرار می‌گیرند.

    گیم پلی بازی شامل سه حالت quick match، tournament و برف بازی می‌شود. دو حالت اول شامل مسابقات گوناگون مانند دویدن در مسیر تا خط پایان و یا جمع کردن تعداد مشخصی عروسک می‌شوند. در حالت برف بازی نیز دو بازیکن در دوطرف قرار می‌گیرند و باید با پیدا کردن گلوله‌های رف، آن‌ها را به سمت یکدیگر پرتاب کنند، هر بازیکن ۱۰ جان دارد و بازنده کسی است که جان‌های خودش را سریع تر از دست بدهد.

    خواندن
    Steam فروش زمستانی را آغاز کرد و تا 8 دی ادامه خواهد داشت

    گیم پلی بازی ممکن است به نظر جذاب بیاید، اما زمانی جذابیت خود را از دست می‌دهد که متوجه اشکالات فراوان بازی می‌شوید. برخی مواقع حریفان وجود خارجی ندارند و شما تنها در طول نقشه سرگردان می‌شوید. بعضی اوقات سرور شما را به بازی اضافه نمی‌کند، در نتیجه حریفان خود را می‌بینید که حتی پس از شروع مسابقه، حرکتی نمی‌کنند و شما عملا با خودتان بازی می‌کنید. حتی پیش می‌آید که مثلا در حال برف بازی با یک نفر دیگر هستید، اما ناگهان متوجه ساکن شدن رقیب می‌شوید و این یعنی دوباره تنها شده‌اید.

    تمام این اشکالات در مراحل تست این بازی پیش آمده‌اند. زمانی که بازی شروع می‌شود، خودتان تنها هستید و بازیکن‌های دیگر (که در اکثر موارد فقط ربات هستند) هیچ کاری برای شروع بازی نمی‌کنند. میزان سرگرمی بازی هومییز در این حالت عملا صفر است! در چنین حالتی هیجان بازی نیز از بین می‌رود و حتی هدف گیم پلی زیر سوال است : من برای چی بازی می‌کنم؟!

    ناامید کننده‌تر این که حتی نام بازی زیر سوال می‌رود و در برخی قسمت‌ها از نام (Hoomeez) و در برخی دیگر از قسمت‌ها از واژه (Homies) استفاده می‌شود.

    گرافیک

    هومییز

    گیم پلی بازی هومییز، تنها بخش پر از مشکل آن نیست. گرافیک که یکی از مهم‌ترین بخش‌ها را تشکیل می‌دهد نیز در این بازی با مشکلات گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کند. برای شروع، می‌توانید نگاهی به تنظیمات گرافیکی بازی بیندازید. 

    خوشبختانه تنظیمات زیادی برای افزایش دقت سایه‌ها، نور پردازی و رزولوشن کلی وجود دارد، اما پس از اعمال این تنظیمات متوجه تغییر محسوسی نمی‌شوید، جز این که یک یا دو شئ که قبل سایه نداشتند، حالا سایه دارند. در نتیجه تنظیم گرافیک چه روی بدترین حالت باشد چه روی بهترین حالت، تنها جنبه تزیینی دارد و تاثیری روی بازی نمی‌گذارد.

    ساخت و ساز مراحل نیز به خوبی انجام نگرفته است. البته که می‌توانست از این بدتر باشد، ولی این توجیهی برای داخل هم رفتن نقشه نیست! در حین دور زدن در اطرف نقشه، متوجه قسمت‌های مختلف نقشه می‌شوید که داخل یکدیگر فرو رفته‌اند و یا هیچ میزان برخوردی (collision) ندارند، به این معنی که با قدم زدن روی آن‌ها، داخلشان فرو می‌روید و در یک محفظه قفس مانند گرفتار می‌شوید که راه نجاتی نیز ندارید.

    خواندن
    نقد و بررسی بازی Children Of Morta

    به نظر نمی‌آید سازندگان خودشان قطعات نقشه (asset) ها را تولید کرده باشند. ظاهرا این قطعات به صورت آماده تهیه و استفاده شده است و سازندگان حتی قادر به اعمال تغییرات در آن‌ها نبوده‌اند، در غیر این صورت چه توجیهی برای چیدمان نادرست قطعات می‌توان پیدا کرد؟ حتی در برخی قسمت‌های نقشه چنان چیدمان نادرست است که بارها و بارها شکست می‌خورید، تا بتوانید ذره‌ای آن طرف‌تر فرود بیایید و از افتادن خود جلوگیری کنید.

    در بخش ابتدایی بازی هومییز، چند اسکین گوناگون وجود دارد که برای استفاده از برخی از آن‌ها، باید سطح خود را ارتقا دهید. آیا چنین چیزی به اندازه کافی ساده است؟ اهمیتی ندارد! زیرا اسکین‌ها لود نمی‌شوند و شما تنها یک اسکین سیاه رنگ که در هنگام ورود به بازی سفید می‌شود را مشاهده خواهید کرد. تمام این اسکین‌ها همین شکلی هستند که عملا نیاز به افزایش سطح را از بین می‌برد.

    موسیقی‌های استفاده شده در بازی، شباهت فراوانی با محیط بازی دارند و از نظر همخوانی داشتن، سازنده توانسته کار خوبی انجام دهد. البته که تنوع چندانی در موسیقی نداریم و خبری از صدا‌های اضافی مانند صدای فرود آمدن و غیره نیست. در برخی قسمت‌های منو باگ کوچکی وجود دارد که باعث چندین بار پخش مجدد موسیقی می‌شود، البته موضوع چندان بزرگ نیست و می‌توان از آن چشم پوشی کرد.

    مشکلات

    هومییز

    گیم پلی بازی هومییز، به وضوح از عنوان فال گایز کپی برداری کرده است، البته اگر بتوان نام آن را کپی برداری گذاشت. سایه‌ها به شکل صحیحی لود نمی‌شوند، رقبا کاری خاصی نمی‌کنند و نحوه چیدمان لول عیب‌های مختلف دارد. 

    با توجه به این که ظاهرا ۸ نفر در قابل یک تیم، این بازی را توسعه داده‌اند و بر زبده بودن تیم خود هم تاکید می‌کنند، انتظارات بسیار فراتر می‌رفت و امکانات موجود در بازار ویدیو گیم (که در بسیاری از موارد کاملا رایگان هستند)، این همه اشکالات را غیر منطقی جلوه می‌کند.

    در دنیای ویدیو گیم عناوین بسیاری وجود دارند که توسط تیم کوچکی از افراد نه چندان حرفه‌ای توسعه یافته‌اند، ولی عملکرد بسیار موفقی (در برخی موارد نزدیک به عناوین AAA) داشته‌اند. تا جایی که حتی برخی از این عناوین، تنها توسط یک یا دو نفر ساخته شده‌اند. مشکلات این بازی بیش از این که یادآور تیمی حرفه‌ای باشد، سعی در اشاره به توسعه دهندگان غیر حرفه‌ای و مبتدی را دارد.

    خواندن
    بهترین بازی‌ های کامپیوتری با سیستم مورد نیاز پایین - قسمت اول

    در بازه‌ای که بسیاری از گیمر‌ها به دنبال تجربه عناوین ساخت داخل هستند تا به گونه‌ای، از هموطنان خود و ساخت دست آن‌ها حمایت کنند، عرضه عناوینی که با بی‌کیفیت بودن خود اعتماد گیمرها به سازندگان داخل و با کپی برداری بودن خود، اعتماد بازار جهانی به محصولات ایرانی را از بین می‌برد، بسیار ناامید کننده است.

    اما باید به شما بگوییم که امکان نصب این بازی را ندارید، مگر این که از لانچر اختصاصی سورنا گیمز یعنی GameUp استفاده کنید.

    امتیاز: 3 از ۱۰

    بازی هومییز، یک ناامیدی به تمام عیار است. از مراحل پر از مشکل و چیدمان غلط گرفته، تا انواع باگ‌ها و ناکارآمد بودن سرورها، همه و همه مواردی هستند که نشان دهنده ساخت بازی توسط افراد غیر ماهر در این زمینه را دارند. 

    حتی هیچ اثری از تست بازی پیش از عرضه وجود ندارد و نمی‌توان استدلال کرد که چرا سازندگان با این همه مشکل، باز هم اقدام به عرضه آن کرده‌اند. لانچر اجباری GameUp نیز با وجود امکانات مناسب، ظاهر خود را با بازی‌های کرک، نامناسب جلوه می‌کند. تجربه این بازی به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود.

    نام: هومییز

    سازنده: استودیو سورنا گیمز

    سکوها: مایکروسافت ویندوز

    رسانه ورنا پلاس را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام، آپارات، تلگرام و یوتیوب دنبال کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    لغو پاسخ

    تازه ترین ها