• حدود هشت سال پیش زمانی که اولین بار بازی Scorn رونمایی شد بسیاری از طرفداران سبک وحشت بازی های ویدیویی را امید وار کرد . بازی طراحی های هنری بی نظیری داشت که از آثار H.R.Giger الهام گرفته بود و اتمسفر بی نظیری را خلق کرده بود و با وعده های هیجان انگیز و بزرگی معرفی شده بود اما امروز بعد از انتشار این بازی شرایط آن کمی متفاوت از زمان رو نمایی است . تا انتهای این مقاله با ورناپلاس همراه باشید تا با هم به میزان تحقق وعده های سازندگان پی ببریم .

    نقد و بررسی بازی Scorn

    اولین چیزی که در بازی توجه شما را جلب میکند تصاویری است که بازی ارائه میدهد . همانطور که اشاره شد بازی از آثار H.R.Giger الهام گرفته و واقعا طراحی بی نظیری دارد . توانایی سازندگان در ارائه یک دنیای مرده و در عین حال زیبا و جذاب واقعا تحسین بر انگیز است .

    در تمام بازی نماد هایی را بر روی دیوار ها و تمام سطوح بازی مشاهده میکنید که با دقت در آن ها میتوانید تئوری های مختلفی را برای بازی در ذهن خود بسازید و جواب سوالاتتان را دریابید . در تمام بازی ترکیبی از گوشت و استخوان و ماشین های منسوخ شده را مشاهده میکنید . بازی در سبک ترسناک به بازار عرضه شده است اما باید گفت در طول بازی شما لحظات ترسناکی را تجربه نخواهید کرد بلکه این فضا سازی و اتمسفر بازی است که بی اندازه تاریک و خالی از زندگی است و در عین زیبایی واقعا افسرده کننده است .

    خواندن
    نقد و بررسی بازی Rainbow Six Extraction

    بازی علاوه بر ارائه تصاویری زیبا از انیمیشن های باکیفیتی برخوردار است که سبب شده تا حرکت ها در بازی به نرمی و زیبایی اتفاق بیفتد که در کنار طراحی های محسور کننده کمک کرده تا بازی از نظر بصری بی نقص باشد . موسیقی و صداگذاری هم در راستای خلق اتمسفر بازی هماهنگ عمل کرده و به القای حس بازی به مخاطب کمک میکند .

    در مجموع بازی در ارائه تصاویر بی نظیر و خلق اتمسفری که قصد داشته موفق عمل کرده و میشود گفت این مسئله تکیه گاه بازی است چرا که به سختی میشود نکته مثبت دیگری برایی آن پیدا کرد و متاسفانه در باقی ابعاد با یک بازی ضعیف رو به رو هستیم .

    نقد و بررسی بازی Scorn

    در Scorn شما هیچ دیالوگ و جمله ای را نمیشنوید و نمیبینید و همه چیز از طریق تصاویر و تجربه شما در دنیای بازی به شما منتقل میشود و یا بهتر است بگویم شما به آن ها پی میبرید .

    در ابتدای ازی شما در نقش شخصی هستید که باید به برجی که در مسیر شما قرار دارد برسید اما در این مسیر در پی فعل و انفعالاتی کشته یا تبدیل میشوید و یا هر تئوری دیگری نیز میتواند درباره این اتفاق صدق کند!

    سپس باید در نقش کاراکتر دیگری این سفر را با موفقیت به اتمام برسانید در طول بازی سوالات زیادی در ذهن شما شکل میگیرد که هر کسی میتواند جواب منحصر به فرد خود را درباره آن ها با توجه به تجربه ای که در بازی کسب میکند داشته باشد .

    این ایده که یک بازی صامت داستان خود را از طریق تجربه مخاطب در دنیای بازی به او منتقل کند برای یک ویدیوگیم ایده به شدت جذابی است اما باید گفت در Scorn با توجه به کوتاه بودن بیش از حد زمان بازی این ایده به خوبی و به صورت کامل پرداخت نمیشود و ممکن است در انتهای تجربه خود از بازی چیزی جز پوچی نصیبتان نشود .

    خواندن
    نقد و بررسی بازی Manor Lords

    به علاوه بر خلاف وعده سازندگان مبنی بر انتخاب های تاثیر گذار در بازی و تجربه منحصر به فرد بر اساس شخصیت هر بازیکن ، چنین چیزی در بازی مشاهده نمیشود و بازی انتخاب هایی با نتیجه متفاوت در بازی در اختیار شما نمیگذارد و صرفا درک هر مخاطب از نماد های موجود در بازی برای هر شخص متغیر است .

    نقد و بررسی بازی Scorn

    گیم پلی در یک ویدیوگیم که عنوان اثر هنری تعاملی را یدک میکشد در Scorn به شدت ناقص و در یک کلام آزار دهنده است . به شخصه با تجربه بازی و دیدن تصاویر و دنیا و اتمسفر جذابش در کنار گیم پلی افتضاحش این ایده در سرم بود که کاش سازندگان آن را به یک انیمیشن تبدیل میکردند که در این صورت شاید با یکی از متفاوت ترین و جذاب ترین انیمیشن های فعلی روبه رو میشدیم اما در Scorn به عنوان یک اثر تعمالی به هیچ وجه نمیتوانید با بازی ارتباط بگیرید چرا که مملو از ایرادات ریز و کوچک است .

    گیم پلی بازی از حل پازل ها و معما ها و مبارزات برای بقا تشکیل شده است . پازل ها شرایط بدی ندارند و میتوانند شما را سرگرم کنند ولی مبارزات واقعا دربازی آزار دهنده اند . شما در Scorn چهار اسلحه متفاوت دارید که به جز طراحی جذابشان کاربرد افتضاحی دارند و به هیچ عنوان مبارزات جذابی را برای شما به ارمغان نمی آورند . به علاوه بازی در قبال از بین بردن دشمنان پاداشی به شما ارائه نمیدهد که همین موضوع به پوچ بودن مبارزات بازی می انجامد .

    خواندن
    نقد و بررسی بازی موبایل Division Resurgence

    مشکل مهم دیگر بازی چک پوینت های مسخره آن هستند که گاها در صورت کشته شدن مجبور هستید تا زمان زیادی را برای حل دوباره معما ها و به دست آوردن آیتم ها مورد نیاز کسب کنید که بازی را دچار تکرار و زنندگی میکند و این را نیز در نظر بگیرید که این موضوع ممکن است چندین و چند بار در یک جای بازی رخ دهد .

    نقد و بررسی بازی Scorn

    از نظر فنی هم بازی به هیچ وجه بهینه نیست و با باگ های تاثیر گذاری در آن رو به رو خواهید شد که به تجربه کلی شما از Scorn ضربه میزنند . همه این ها درکنار روند کند و خسته کننده کلی بازی باعث میشود تا به اتمام رساندن آن بیشتر از تجربه ای لذت بخش و به یاد ماندنی برای شما تبدیل به شکنجه شود!

    در مجموع باید گفت که Scorn شاید در خلق یک اتمسفر جذاب و گیرا و دنیایی به یاد ماند نی موفق عمل کرده اما به عنوان یک اثر تعاملی آنقدر ضعیف است که نمیشود اسم آن را بازی گذاشت و تجربه کلی آزار دهنده ای را ارائه میدهد .

    به خانواده ورناپلاس در یوتیوب و اینستاگرام و شبکه های اجتماعی دیگر بپیوندید .

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    2 دیدگاه

    1. پینگ بک: گیم مکانیک چیست ؟ | رسانه ورنا پلاس

    2. پینگ بک: بازی New Horizon Online Co-Op در فهرست مشاغل تایید شد | رسانه ورنا پلاس

    لغو پاسخ

    تازه ترین ها