• اگر به ساخت بازی های ویدیویی علاقه مند باشید احتمالا تا حالا بار ها واژه گیم مکانیک به گوشتان خورده است . امروز میخواهیم درباره گیم مکانیک ها و تاثر آن ها در بازی های ویدیویی صحبت کنیم . تا انتهای این مقاله همراه ورناپلاس باشید .

    احتمالا شما هم در کودکی همراه دوستانتان در محله و مدرسه بازی های معروف آن زمان را انجام داده اید . بازی هایی نظیر هفت سنگ ، دوز ، بالا بلندی ، قلعه یا قایم باشک . این بازی ها یک سری قوانین ساده داشتند که باید طبق آن ها به بازی کردن میپرداختیم . حتی بعضا ممکن بود کسی از ما که خلاقیت خوبی داشت قاون جدیدی به بازی اضافه میکرد که تجربه آن را بسیار لذت بخش میکرد .

    گیم مکانیک چیست ؟

    این قوانین بازی ها را در بازی سازی مکانیک ها یا همان گیم مکانیک می نامند . برای مثال بیایید تا با هم بررسی کنیم که بازی قایم باشک چه مکانیک هایی داشت ؟

    اولین مکانیک این بازی این بود که یک نفر باید چشم میگذاشت و تا صد شماره میشمرد . انتخاب این یک نفر هم به صورت احتمالی یا توافقی صورت میگرفت . مکانیک بعدی بازی این بود که افراد دیگر باید در مدت زمانی که شخصی که چشم گذاشته بود تا صد میشمرد پنهان میشدند . و در نهایت مکانیک آخر این بود که شخص بعد از شمردن صد شماره تمام افراد را باید پیدا میکرد .

    حال برخی از ما برای جذاب شدن این بازی مکانیک های جدیدی به آن اضافه میکردیم . به عنوان مثال فقط ده شماره فرصت پنهان شدن به باقی افراد میدادیم و یا برای پیدا کردن افراد قایم شده زمان میگذاشتیم و در صورتی که در زمان مقرر پیدا نمیشدند شخصی که چشم گذاشته بود میباخت .

    پس تا به این جا فهمیدیم که مکانیک ها همان قوانین بازی هستند که بازی ها بر اساس آن ها جریان پیدا میکنند . تمامی مواردی که در بازی های ویدیویی میبینید مکانیک مکانیک های آن هستند . به عنوان مثال در یک بازی اکشن سوم شخص که نبرد ها با سلاح سرد صورت میگیرد مکانیک های متنوعی از جمله نوع ضربه زدن ، تعداد سلاح ها . تفاوت ضربه با سلاح های مختلف . تفاوت زره ها و لباس ها ، پریدن ، دویدن ، آپگرید کردن لباس و سلاح و هزاران گیم مکانیک دیگر وجود دارد .

    خواندن
    پیش نیاز های بازی سازی

    در بازی های بزرگ تعداد گیم مکانیک ها گاها به هزاران عدد میرسد و همه این ها در کنار هم یک بازی جذاب را خلق میکنند و از همین جا میشود فهمید که ساخت بازی های بزرگ چه سختی هایی دارد و وجود این همه مکانیک و هماهنگ کردن آن ها با یکدیگر چقدر مهم و پیچیده است .

    گیم مکانیک چیست ؟

    مهم ترین چیزی که بازی ما را جذاب میکند، غیر قابل پیش بینی بودن بازی ماست. همه ما بازی هایی را دوست داریم که نتیجه آن مشخص نباشد و همین غیر قابل پیش بینی بودن بازی آن را مملو از هیجان میکند. در هر بازی فوتبال هر اتفاقی ممکن است رخ دهد و اگر تیمی بیست بازی را پشت سر هم برده باشد هم ممکن است به تیمی بسیار ضعیف بازی را واگذار کند و همین موضوع هیجان فوتبال است.

    حال این مهم ترین نکته ای است که در طراحی گیم مکانیک ها باید رعایت شود . گیم مکانیک ها باید طوری طراحی شوند که بازی ما غیر قابل پیش بینی و مملو از هیجان و جذابیت باشد. بازی که بتوان آن را از همان ابتدا یا بعد از مدتی پیش بینی کرد هیچ هیجانی ندارد و به یک بازی خسته کننده تبدیل میشود.

    البته باید دقت کرد که این موضوع به این معنا نیست که گیم مکانیک ها میتوانند بازی ما را پیچیده و سخت کنند. چرا که بازی که پیچیده و غیر قابل بازی باشد هم جذابیتی ندارد . یک بازی خوب و جذاب ترکیب هماهنگی از گیم مکانیک های ساده است. 

    کمتر کردن شمارش اعداد از صد به ده در قایم باشک به هیچ وجه مکانیک پیچیده ای نیست اما همین مکانیک ساده در ترکیب با مکانیک های دیگر بازی را بسیار هیجان انگیز تر از قبل میکند . تمام بازی های جذاب مکانیک های ساده و قابل فهمی دارند که ترکیب آن ها با یکدیگر بسیار هیجان انگیز جلوه میکند.

    خواندن
    چطور کار در حوزه بازی سازی پیدا کنم؟

    ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ورنا پلاس بودید.

    رسانه ورنا پلاس را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام، آپارات، تلگرام و یوتیوب دنبال کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    1 دیدگاه

    1. پینگ بک: تفاوت ساخت بازی دو بعدی و سه بعدی | رسانه ورنا پلاس

    لغو پاسخ

    تازه ترین ها