• بازی های ویدیویی در سبک ها و دسته بندی های مختلفی بر اساس معیار های متفاوت دسته بندی میشوند اما یکی از کلی ترین و مهم ترین دسته بندی ها ، بازی های دو بعدی و سه بعدی هستند که هم مخاطبان و هم سازندگان به تفاوت های بین این دو آشنا هستند .

    اما برای ساخت یک بازی چه تفوت هایی بین ساخت بازی دو بعدی و سه بعدی وجود دارد ؟ تا انتهای این مقاله همراه ورناپلاس باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

    تفاوت ساخت بازی دو بعدی و سه بعدی

    واقعیت این است که تفاوت های زیادی در زمینه ساخت بازی دو بعدی و سه بعدی وجود دارد . این که شما به عنوان یک بازی ساز کدام یک را انتخاب میکنید بستگی به موارد گوناگون زیادی دارد . اما هدف ما این است که با آگاهی از کلیت و چالش های موجود در هرکدام دست به انتخاب صحیح بزنید و به بهترین نحو بازی خود را توسعه دهید .

    به طور کلی ساخت یک بازی دو بعدی چالش های بسیار کمتری از ساخت یک عنوان سه بعدی دارد . در بازی های دو بعدی حرکت کردن کاراکتر ها محدود تر است و جهان باز هم بسیار ساده تر شبیه سازی میشود . بسته به نوع دوربین که از کنار ا از بالا نمای صحنه را نشان دهد کاراکتر ما فقط در فضای محور X و Y حرکت میکند و خبری از عمق و محور Z نیست و همین موضوع در وهله ی اول بسیار برنامه نویسی بازی را سبک تر و آسان تر میکند .

    به علاوه جهان بازی معمولا صفحه ای است که در پشت کاراکتر ها تصویر مورد نظر را نشان میدهد و همین محدود بودن جهان بازی هم تا حد زیادی باز هم به محدود بودن انتخاب ها و برنامه نویسی ساده تر کمک میکند . البته که برنامه نویسی بازی بیش تر از آن که به دو بعدی و سه بعدی بودن بازی ربط داشته باشد بیشتر به نوع بازی شما و عملکرد آن و هسته کلی گیم پلی شما ربط دارد .

    خواندن
    گیم دیزاین و گیم دیزاینر
    تفاوت ساخت بازی دو بعدی و سه بعدی

    اما مبحث بسیار مهم تری که در عناوین دو بعدی کار را ساده تر و سرعت ساخت را افزایش میدهد نوع مدل های استفاده شده در بازی است . شما برای ساخت بازی دو بعدی به کاراکتر ها و آبجکت های دو بعدی در صفحه نیاز دارید که اگر به نرم افزار های گرافیکی مانند فوتوشاپ و یا ایلاستریتور تسلط کافی داشته باشید میتوانید تا حد زیادی آن چه را که میخواهید در بازی خود پیاده سازی کنید .

    هم چنین اگر از نظر طراحی توانایی لازم را داشته باشید میتوانید مدل های خود را به صورت دستی طراحی کنید و بازی های زیادی وجود دارند که طراحی های آن ها دستی است . میتوانید از ابزار طراحی دیجیتال هم برای ارتباط بین این دو استفاده کنید و مدل های خود را به صورت دستی ولی دیجیتال طراحی کنید و با استفاده از نرم افزار های گرافیکی به بهترین شکل آن ها را به بازی خود اضافه کنید .

    ساخت انیمیشن هم در مدل های دو بعدی بسیار بسیار راحت تر است . اگر از تکنینک استاپ موشن استفاده کنید میتوانید فریم های انیمیشن مدنظرتان را برای مدل خود طراحی کنید و با نمایش پشت هم آن ها حرکت آن را شبیه سازی کنید . شما میتوانید در خود موتور بازی سازی یا نرم افزار های انیمیشن دو بعدی از امکانات زیاد آن ها در این زمینه استفاده کنید و سرعت آن ها را کم و زیاد کنید و یا حالت های مختلفی را به آن ها اضافه کنید .

    هم چنین باز هم میتوانید در موتور بازی سازی خود و یا نرم افزاری که از آن برای طراحی انیمیشن استفاده میکنید مدل خود را استخوان بندی و یا به اصطلاح ریگ کنید و انواع حرکت های آن ها را به راحتی شبیه سازی کنید . به طور کلی عمده تفاوت بازی سازی دو بعدی و سه بعدی به همین مدل ها و حرکت آن ها بر میگردد

    خواندن
    همه چیز درباره بازی سازی تک نفره
    تفاوت ساخت بازی دو بعدی و سه بعدی

     در بازی های سه بعدی اما چالش بیشتری پیش روی پای شماست . در زمینه برنامه نویسی با توجه به حرکت کاراکتر ها در همه جهات و جهان شبیه سازی شده که از وسعت و جزئیات بالاتری برخوردار است پیچیدگی بیشتری نسبت به عناوین دو بعدی خواهید داشت .

    در زمینه مدل ها هم کار شما بسیار بیشتر و سنگین تر از حالت دو بعدی است . شما باید تمامی کاراکتر ها و آبجکت های موجود در بازی را به صورت سه بعدی مدل سازی کنید که هر کدام از آن ها چالش خاص خود را دارند . به عنوان مثال کسی که طراحی کاراکتر را انجام میدهد در استودیو های بازی سازی کاری کاملا متفاوت از کسانی که طراحی اسلحه یا ماشین انجام میدهند و یا کسانی که محیط را طراحی میکنند انجام میدهد .

    هم چنین دنیای بازی شما دیگر صرفا یک تصویر پس زمینه نیست و باید تمامی موارد موجود در آن را شبیه سازی و مدل سازی کنید . هر چند موتور های بازی سازی کار را به مراتب ساده تر کرده اند اما هنوز هم کار زیادی برای انجام دادن پیش رو خواهید داشت .

    طراحی حرکت ها و انیمیشن ها هم بسیار متفاوت از مدل های دو بعدی است و ریگ بندی و انیمیشن سازی سه بعدی کاری بسیار تخصصی تر و زمان بر تر است که ظرافت بالایی را برای واقعی جلوه دادن آن میطلبد .

    به علاوه همه این ها شما برای مدل سازی انیمیشن سازی و در کل ساخت یک بازی سه بعدی به سخت افزار و امکانات قوی نیازدارید که هزینه کار شما را بسیار بالاتر میبرد .

    خواندن
    تفاوت بازی های ریمیک و ریمستر
    تفاوت ساخت بازی دو بعدی و سه بعدی

    اما باید این موضوع را اضافه کنم که همه این ها به این معنی نیست که ساخت عناوین سه بعدی سخت و دو بعدی آسان است و یا ساخت عناوین سه بعدی امکان پذیر نیست . بسیاری از بازی های دو بعدی از جزئیات و چالش های بیشتری نسبت به یک عنوان سه بعدی بر خوردارند و هم چنین عناوین سه بعدی شاید در ابتدا پر از چالش و سخت و به نظر برسند اما کسانی که در این حوزه کار میکنند بسیار آن را دوست دارند و آن را کاری لذت بخش تلقی میکنند .

    در نهایت باید گفت که این شما هستید که تصمیم میگیرید چه بازی بسازید و بازی شما چه خصوصیاتی داشته باشد . بسیاری از بازی ها در حالت دو بعدی فوق العاده اند و بسیاری هم نیاز دارند تا به صورت سه بعدی توسعه پیدا کنند . در این بین اکثر بازی های موبایلی این روز ها به خاطر چالش های کمتر در زمینه ساخت و سرعت بالای آن به صورت دو بعدی ساخته میشوند .

     اگر قصد انتخاب بین ان دو ا دارید ابتدا به بازی مد نظرتان نگاه کنید که بهتر است دو بعدی باشد یا سه بعدی و بعد هم به توانایی ها و مهارت های خودتان و تیمتان و البته بودجه و زمانی که برای ساخت در اختیار دارید توجه کنید .

    ممنون از این که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید . به جمع ما در اینستاگرام و یوتیوب اضافه شوید .

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    1 دیدگاه

    1. پینگ بک: گیم مکانیک چیست ؟ | رسانه ورنا پلاس

    لغو پاسخ

    تازه ترین ها