• در پروسه ساخت یک بازی ویدیویی تخصص ها و مهارت های زیادی با یکدیگر همکاری میکنند تا آن پروژه به طور کامل ساخته شود اما یکی از عجیب ترین و مهم ترین آن ها گیم دیزان است . 

    ادامه مقاله گیم دیزاین و گیم دیزاینر را با ما همراه باشید.

    در این مقاله میخواهیم به دو سوال مهم پاسخ بدهیم. این که گیم دیزاین چیست ؟ و گیم دیزاینر کیست؟

    هیچ کدام از این دو سوال را نمیشود با یک پاسخ ساده ی یک خطی جواب داد . این که گیم دیزاین دقیقا چیست و کسی که گیم دیزاینر است دقیقا چه کاری باید انجام دهد و چه مهارت هایی را باید دارا باشد سوالات مبهمی هستند که پاسخ های دقیق و روشنی برای آن ها وجود ندارد .

    همانطور که قبلا در مقالات آموزش بازی سازی گفتیم ساخت بازی از دو بخش کلی تشکیل میشود . بخش هنری و بخش فنی . در بخش هنری تمام آن چیزی که در بازی میبینید و میشنوید طراحی میشود . کاراکتر ها و محیط ها به صورت دستی و دیجیتالی طراحی میشوند . 

    همه ی آن ها مدل سازی میشوند و بعد انیمیت شده و به حرکت در می آیند . در صورت لزوم کات سین هایی هم برای بازی ساخته میشوند و بازی از نظر بصری کامل میشود . 

    هم چنین بخش های صداگذاری و ساخت موزیک هم در این قسمت قرار دارد و قسمت شنیداری آن بازی را تکمیل میکنند .

    خواندن
    تفاوت بازی AAA و Indie

    در بخش فنی هم تکلیف کاملا مشخص است . برنامه نویس ها و کسانی که به انجین ساخت بازی تسلط دارند در آن قسمت تمام کار های لازم را انجام میدهند تا آن اثر به یک اثر تعاملی و قابل بازی تبدیل شود که بشود نامش را یک بازی ویدیویی گذاشت.

    20191009Ecfsu Autumn 138
    Game Programming 06

    اما در هر پروژه بدون استثنا یک یا چند نفر هم به عنوان گیم دیزاینر فعالیت میکنند و به اصطلاح بازی را دیزاین میکنند . بگذاری برگردیم سر دو سوال اصلی خودمان . گیم دیزاین چیست و گیم دیزاینر کیست ؟

    شاید بهتر باشد این گونه به این سوال پاسخ دهیم که اگر بخش هنری بازی وظایف خود را به بهترین نحو انجام دهند و هم چنین بخش فنی هم به بهترین شکل و بدون هیچ نقصی بازی را کامل کنند آیا حالا ما با یک  بازی کامل طرف هستیم ؟ این بین یک حلقه ی گم شده وجود دارد.

    بخش فنی چه چیزی را برنامه نویسی میکند؟ چگونه بازی به حرکت در می آید ؟ در کجا ها مخاطب با دنیای بازی تعامل میکند و چگونه این را انجام میدهد؟

    فکر میکنم اکنون پاسخ به این سوالات قدری واضح تر شد . گیم دیزاین در واقع تمام آن فعالیت هایی است که تعیین میکند روند بازی چطور و چگونه پیش برود . 

    تمامی تصمیم های بزرگ و کوچک بازی از همان ابتدا تا انتها را گیم دیزاین تعیین میکند . در واقع گیم دیزاین تعیین میکند که ایده ای که برای ساخت در نظر گرفتیم در چه سبکی ساخته شود. 

    خواندن
    سند طراحی بازی

    با چه نمای دوربینی ساخته شود . این که کاراکتر اصلی و دشمنان بازی چه شکلی باشند چطور حرکت کنند و چه قابلیت هایی داشته باشند. 

    هر مرحله از بازی چطور شروع شود و چطور به پایان برسد و چه فعالیت هایی در طول آن مرحله صورت بگیرد. 

    کاراکتر کی بمیرد چطور بمیرد و چطور دوباره به بازی برگردد . تمامی فعالیت های کوچک و بزرگ دیگری که در طول روند گیم پلی بازی باید مخاطب تجربه کند و پیش ببرد.

    I Bsgp
    Game Design 1

    حال این که گیم دیزاینر کیست هم تقریبا پاسخ داده شده است . به کسی که تمام این فعالیت ها را طراحی و اجرا میکند گیم دیزاینر میگوییم.

    شاید بهتر باشد بهتر بگوییم که گیم دیزاینر کسی است که ایده اولیه بازی را خلق میکند و سپس آن را به طور کامل به شکلی طرح ریزی و پیاده سازی میکند که قابل اجرا باشد.

    آن چه که واضح است این است که وظیفه ی گیم دیزاینر از همه ی وظایف دیگر سنگین تر و کلیدی تر است . دلیل موفقیت و یا شکست هر پروژه ، بیش تر از هرچیزی گیم دیزاین آن است.

    آن چیزی که تعیین میکند که بازی ما سرگرم کننده باشد یا نه گیم دیزاین است . بازی های بسیاری بودند که از نظر گرافیکی و داستانی و .. بسیار موفق و حتی پر هزینه بودند اما بعد از انتشار مورد سنگین ترین انتقاد ها قرار گرفتند و به فراموشی سپرده شدند.

    گیم دیزاینر را میتوان مهم ترین شخص در ساخت بازی دانست . کسی که باید تمام بازی را از اولین ایده تا اجرا کامل طرح ریزی و پیاده سازی کند و در عین حال از دانش کافی در تمام بخش های دیگر بازی سازی مطلع باشد تا بتواند با آن ها به خوبی ارتباط بگیرد و ایده ها را عملی کند .

    خواندن
    ایده های بازی سازی

    گیم دیزاین و گیم دیزاینر مهم ترین اجزای ساخت بازی هستند که موفقیت و شکست بازی تا حد بسیار زیادی به آن ها بستگی دارد . یک گیم دیزاینر علاوه بر این که باید از اطلاعات بالایی از تمامی اجزای یک بازی ویدیویی برخوردار باشد باید از اطلاعات عمومی خوبی هم برخوردار باشد تا بتواند اثرش را طوری خلق کند که به بهترین نحو با مخاطبان ارتباط بگیرد.

    در نهایت باید گفت مهم ترین تمرینی که از شما یک گیم دیزاینر خوب میسازد بازی کردن و تجربه ی ایده های خلاقانه زیاد در سبک های مختلف است.

    رسانه ورنا پلاس را در اینستاگرام و آپارات دنبال کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    لغو پاسخ

    تازه ترین ها