• این روز ها با توجه به رقابت به رقابت بسیار بالای موجود در صنعت ویدیو گیم بسیاری از شرکت های بزرگ از خلق آی پی های جدید و ایجاد خلاقیت در بازی های خو هراس دارند و تا زمانی که مجبور نشوند به سراغ خلق همچین چیزی در آثارشان نخواهند رفت. 

    ادامه مقاله آشنایی با هیده تاکا میازاکی را با ورنا پلاس همراه باشید. 

    تمامی شرکت ها و استودیو های مطرح بسیار برایشان مهم است که بازی ساخته شده توسط آن ها فروش تضمین شده ای را داشته باشند.

    حال در این شرایط تنها کسانی که به سراغ ایده های خلاقانه و جدید میرون پد نه تنها شرکت های بزرگ نیستند بلکه تیم های کوچک باز سازی و بازی ساز های مستقل اند که دلیلش هم واضح است. 

    اگر میخواهند بازی آن ها در بین این همه بازی رنگارنگ و مطرح که هرساله منتش میشود شانسی برای دیده شدن و فروش داشته باشد مجبور است دخلاقانه باشد و چیزی ازائه دهد که باقی بازی ها از ارائه آن عاجزند.

    حال اما در این بین در این سال ها میبینیم که یک یک استودیو بازی سازی از خلاقیت بسیار زیاد و نوگرایی و حتی سختی بیش از حدی که مخاطب را از ادامه بازی باز میدارد ، نه تنها ترسی ندارد بلکه در هر بازی خود این موارد را حتی از قبل هم بیشتر میکند.

    خلاقیت ها و نوآوری های متفاوتی که آثار این بازی ساز را از بقیه متمایز کرده و در هیچ اثر دیگری تجربه ای مانند و شبیه به تجربه ی بازی های خودش را نمتوان پیدا کرد. 

    این نو آوری ها باعث شده تا این روز ها یک سبک جدید به بازی های ویدیویی اضافه شود . سبک سولز بورن یا سولز لایک که حاصل تلاش ها و بازی های خاص و بی نظیر هیده تاکا میازاکی بازی ساز خلاق ژاپنی است .

    خواندن
    نگاهی به استودیو بازی سازی Fromsoftware
    Nota Donming 02 Enero1

    هیده تاکا میازاکی متولد حدود سال های 1974_1975 در شهر شیزوئوکای ژاپن است. 

    او کودکی خودش را در فقر گذراند ولی از همان ابتدا به مطالعه و خواندن کتاب ها و مانگا ها علاقه بسیاری داشت که با توجه به این که از نظر مالی توانایی خرید این کتاب ها را نداشتند آن ها را از کتابخانه امانت میگرفت. 

    در این بین مواردی بود که به او در بازی ساز شد ن در آینده بسیار کمک کرد .

    اول این که طبق گفته ی خودش بعضی جاهای کتاب های به امانت گرفته شده توسط او بالاتر از توانایی خواندن او بود بنابراین او خودش ا خلاقیت خودش و با تصویر و تصویر سازی این قسمت های کتاب را برای خودش تعریف میکرد و مورد دیگر هم این که او از سمت خانواده اش برای بازی کردن تحت محدودیت قرار داشت پس به بازی های رو میزی و خواندن کتاب های بازی ها روی آورد که این مورد هم در توانایی تصویر سازی و بیشتر شدن خلاقیت اش به او کمک کرده است .

    او بعد از فارغ التحصیلی اش با بازی ایکو شاهکاری که توسط کارگردان افسانه ای فومیتو اوئدا ساخته شده بود آشنا میشود و بعد از آن تصمیم میگرد تا یک گیم دیزاینر یا طراح بازی شود . 

    استودیو فرام سافتور از معدود استودیو هایی بود که قبول کرد میازاکی به آن ها اضافه شود و او به عنوان برنامه ریز در اولین پروژه اش بر روی بازی هسته زرهی شروع به کار کرد .

    Person Portrait Hidetaka Miyazaki

    او در دو نسخه بعدی این بازی به عنوان کارگردان فعالیت کرد و بعد از آن ایده ساخت بازی Demon’s Souls  به سرش زد . ایده ای که همگی با آن مخالف بودند و شکستش را حتمی میدانستند . 

    همان طور هم شد و بازی بعد از نمایش و انتشار در ژاپن با نقد های منفی رو به رو شد و استقبال بسیار کمی از آن شد . اما بعد از مدتی انگار ارزش ساخته ی میازاکی خودش را نشان داد و گیمر های زیادی به سراغ تجربه ی آن رفتند و همین باعث شد تا ناشر ها به سراغ او بیایند و بازی اش را در خارج از ژاپن هم منتشر کنند . 

    خواندن
    نگاهی به استودیو Amanita Design

    این مورد باعث شد تا میازاکی از اعتبار و منابع و جسارت کافی برای پروژه های بعدی اش برخوردار شود . او در سال 2014 دارک سولز یک را منتشر کرد و هم زمان به عنوان ریاست استودیو بازی سازی فرام سافتور هم در آمد . بعد از موفقیت های بازی دارک سولز سونی به سراغ او آمد تا بازی ای را برای نسل هشتم کنسول هایش خلق کند . این مورد باعث شد تا بازی دارک سولز دو فقط تحت نظارت میازاکی باشد و او تمام تمرکزش را برروی پروژه جدیدی منعکس کند . 

    شاهکاری تکرار نشدنی در بین تمام بازی های ویدیویی . بلادبورن یا زاده شده از خون . این بازی که به صورت انحصاری برای پلی استیشن چهار توسط میازاکی ساخته و منتشر شد یکی از بهترین آثار او و حتی تمام بازی های ویدیویی بوده و هست . اتمسفر بازی بسیار خاص است و تجربه آن به تجربه ای فراموش نشدنی در ذهن مخاطب بدل میشود .

    حتی خود میازاکی هم اذعان دارد که بلاد بورن با دیگر آثارش متفاوت است و آن را دقیقا آن طور که میخواسته خلق کرده است . پس ار بلادبورن هیده تاکا میازاکی به کار بر روی پروژه دارک سولز برگشت و دارک سولز سه را ساخته و منتشر کرد که فقط کسانی که آن را بازی کرده اند از شکوه این بازی اطلاع دارند . 

    او تصمیم گرفت تا دارک سولز به عنوان یک سه گانه باقی بماند و برای همیشه پرونده این فرانچایز محبوب را بست . اثر بعدی او بازی سکیرو : سایه ها دو بار میمیرند بود که برای آن برنده ی جوایز بسیار زیادی از جمله جایزه بهترین بازی سال هم شد . 

    آخرین اثر منتشر شده از او بازی الدن رینگ بود که چندی پیش عرضه شد . در این بازی هیده تاکا میازاکی با نویسنده معروف ، آر آر مارتین همکاری کرد و نتیجه این همکاری خلق یک شاهکار به نام الدن رینگ بود که به نوعی سبک بازی های سولز بورن را عمومی کرد و مخاطبان زیادی را به سمت این اثر کشاند .

    خواندن
    زندگی و آثار فومیتو اوئدا
    Hidetaka Miyazaki Gamesoul

    بازی های میازاکی هرچند این روز ها خود سبکی جداگانه به نام سولزبورن را شکل داده اند که بسیاری بازی های دیگر هم با الگو گیری از آن ها به سراغ خلق بازی هایی شبیه به آن ها و در همین سبک روی آورده اند اما در واقع میشود گفت این بازی ها به نوعی بازی های متروید وینیایی مدرن حساب میشوند . 

    در این بازی ها  استان گویی به سبک سنتی و مستقیم روایت نمیشود و مخاطب خود باید با گشت و گذار در دنیای بازی و صحبت با شخصیت ها و بررسی موارد موجود و تفکر درباره آن ها به داستان بازی پی ببرد و به نوعی میتوان گفت مخاطب باید برداشت داستانی خودش را داشته باشد .

    هم چنین مهم ترین خصلتی که بازی های میازاکی به آن ها شناخته میشوند سختی طاقت فرسا و غیر قابل پیش روی در بازی است که او بار ها در این باره اظهار نظر کرده است و گفته که بازی های او سخت نیست و و با برداشت از سخنانش میتوان گفت اگر هم سختی است در جهت این است که به مخاطب در صورت پیروزی در نبرد ها حس واقعی پیروزی دهد و هم چنین او را در مقابل سختی های زندگی آماده کند .

    هیده تاکا میازاکی یکی از خلاق ترین ، شجاع ترین و بهترین بازی ساز های معاصر است که با خلق آثاری که هرکدام برای بهتر بودن با دیگری رقابت میکند دنیای بازی های ویدیویی را تحت تاثر قرار داده است و آثاری ارزشمند و هنرمندانه از خود به جای گذاشته است که میشود تا مدت ها درباره هرکدام از آن ها صحبت کرد.

    رسانه ورنا پلاس را در اینستاگرام و آپارات دنبال کنید.

    8Fd7D21E9829F8C20462A65C2Fa924132F11Cc24

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    لغو پاسخ

    تازه ترین ها