استودیو Bloober بالاخره بازگشتی طوفانی به عنوان سری سایلنت هیل داشته است و چند وقتی میشود که روند توسعه ریمیک Silent Hill 2 را شروع کرده است. البته این موضوع که این ریمیک قرار است چگونه عملکردی داشته باشد هنوز مشخص نیست، اما به نظر قرار است عنوان فوق العادهای باشد.
همچنین این استودیو در حال کار بر روی یک IP جدید در سبک ترسناک-بقا است که توسط استودیو Private Division منتشر خواهد شد. به احتمال بالا از این عنوان جدید، اطلاعاتی تا سال 2025 منتشر نخواهد شد، هرچند ممکن است توسعه دهنده اخباری را با طرفداران به اشتراک بگذارد.
در این بین، تیم توسعه دهندگان استودیو بلوبر، همزمان در حال کار بر روی ریمیک عنوان Layers of Fear است.
از آن جایی که انتشار این بازی برای 15 ژوئن (25ام خرداد ماه) برنامه ریزی شده است، این سوال پیش میآید که طرفداران، چه انتظاراتی میتوانند از آن داشته باشند و چه تفاوتهایی قرار است بین این بازی و اولین نسخه سری وجود داشته باشد؟ در این مقاله ما ۱۱ مورد از مهم ترین تغییرات این بازی را بر خواهیم شمرد.
وجود نسخههای اول و دوم Layers of Fear
برخلاف تصور، این بازی قرار نیست فقط ریمیک نسخه ۲۰۱۶ باشد. این عنوان شامل نسخههای ریمیک شده اول و دوم Layers of Fear به همراه بسته الحاقی نسخه اول میشود. این بازی اشاراتی به بازی اول دارد و در آن شاهد هنرمند اصلی این بازی هستیم. اگر یادتان باشد در بسته الحاقی بازی را از دیدگاه دخترش تجربه میکردیم، در شرایطی که تلاش میکرد به پدرش کمک کند.
عنوان Layers of Fear 2 با پیروی از الگوی عناوین پیشین، بازیگر را در یک کشتی اقیانوس پیما قرار میدهد. با کاوش کردن کشتی و کشف اسرار آن، موارد ترسناک بسیاری بر سر راه شما ظاهر میشود. بنابراین با تجربه این عنوان، در واقع شما دو بازی را در یک بازی تجربه میکنید.
حضور کارکتر The Writer
سوال دیگری که پیش میآید، این است که آیا عنوان Layers of Fear فقط تلفیقی از دو بازی اول با جلوههای بصری بهبود یافته است؟ پاسخ مثبت است، هر چند این بازی ویژگیهای بیشتری را نیز درون خود جای داده است.
وقتی بازی شروع میشود، شما در نقش The Writer بازی میکنید، کسی که به یک فانوس دریایی عجیب و غریب و فرسوده رفته و سعی دارد گذشته آشفته خود را کشف کند. با کنکاش در محیط این فانوس دریایی، The Writer پرترهای را کشف میکند که برای مدت کوتاهی، به ملکه موش صحرایی (که در هر دو بازی پیشین ظاهر شد) تبدیل میشود.
مکانیکهای جدید
از نظر گیم پلی، تیم استودیو بلوبر نوید تعاملات بیشتر و مکانیکهای کاملا جدید را میدهد و در عین حال، اطمینان میدهد که داستان هر دو بازی به طور کاملا یکپارچه ترکیب میشود. یکی از این مکانیکها، یک لامپ جدید است. همان طور که در ویدیوهای نمایش داده شده شاهد بودیم، این لامپ میتواند قسمت های سایهای از محیط را بسوزاند.
احتمال وجود مکانیکهای جدید دیگری در بازی Layers of Fear نیز وجود دارد، چیزی که فعلا اطلاعاتی از آن نداریم.
بسته الحاقی Final Note
در کنار کاوش کردن در مکانی مانند فانوس دریایی، یکی دیگر از جذاب ترین محتوای جدید، بسته الحاقی The Final Note است. روند این بسته الحاقی، همسر هنرمند را به عنوان قهرمان داستان قرار میدهد و اطلاعات بیشتری در مورد خانواده و چگونگی تبدیل شدن او به یک هنرمند را در اختیار ما میگذارد.
توسعه دهندگان گفتهاند ممکن است نحوه دیدن شخصیتهای بازی توسط بازیکنان تغییر کند. با توجه به ویژگی تغییر دیدن شخصیتها توسط بازیکن، این سوال نیز وجود دارد که داستان همسر هنرمند، چگونه با فانوس دریایی و The Writer مرتبط است.
انحصاری بودن بازی برای پلتفرم های کنونی
با وجودی که میتوان به این بازی به چشم عنوانی سرگرم کننده و ریمیکی جذاب نگاه کرد، اما نمیتوان از جذابیت آن در صورت تبدیل شدن به یک سری نیز صرف نظر کرد. دو بازی اول، فقط بر روی PC، Xbox One، PS4 و Nintendo Switch در دسترس هستند.
به همین منوال، عنوان 2023 قرار است تنها انحصاری برای Xbox Series X/S، PS5 و PC باشد (با توجه به این مورد صاحبان کنسولهای سوییچ امکان تجربه آن را نخواهند داشت). همچنین با توجه به اجرای بازی بر روی کنسولهای نسل نهم به صورت انحصاری، امکان تجربه بازی با رزولوشن 4k وجود خواهد داشت.
پشتیبانی DualSense
این موضوع که بازی قرار است تنها برای کنسولهای نسل حاضر عرضه شود، نکات مثبت بسیار دارد. طبق پیشنمایش WCCF Tech، عنوان Layers of Fear از بازخوردهای لمسی و ویژگیهای خاص کنترلر DualSense پشتیبانی میکند. نحوه استفاده دقیق از آن و اینکه آیا نسخه رایانه شخصی نیز از همان DualSense پشتیبانی می کند یا خیر، هموز نامشخص است.
با این وجود، بهره برداری از قابلیتهای دوال سنس یک نکته مثبت برای دارندگان PS5 به شمار میآید.
بهره بری بازی از Ray Tracing ،HDR و جلوههای ویژه
عنوان Layers of Fear علاوه بر پشتیبانی از رزولوشن 4K، از ردیابی پرتو و نورپردازی با محدوده دینامیکی بهره خواهد برد. به لطف این موضوع میزان واقع گرایی آتش و امواج دریا افزایش یافته است و فانوس دریایی محیطی جذاب و ترسناک تر خواهد داشت. همچنین استفاده از جلوههای ویژه، باعث شده که این عنوان نسبت به عناوین پیشین پیشرفت قابل توجهی داشته باشد.
Unreal Engine 5
در زمان عرضه، عنوان Layers of Fear (2016) به دلیل جلوههای بصری خود مورد توجه قرار گرفته بود، به خصوص که توسعه دهندگان آن را با استفاده از Unity توسعه داده بودند. با این حال، تیم بلوبر بعدها شروع به کار بر روی Unreal Engine 4 برای پروژههای دیگر کرد، پروژههایی که عنوان Observer شروع آنها بود.
عناوین دیگر سری Layers مانند Fear 2، Blair Witch و The Medium نیز از همان انجین استفاده میکنند. با این حال، در روند ساخت Layers of Fear 2024، تیم بلوبر از Unreal Engine 5 استفاده خواهد کرد، انجینی که بسیاری از کارها و ویژگیهای گرافیکی را ممکن میکند. استودیو توسعه دهنده از همین انجین برای توسعه ریگیکSilent Hill 2 Remake نیز استفاده میکند.
استفاده از تکنولوژی Lumen
یکی دیگر از مزایای استفاده از انجین Unreal Engine 5، تکنولوژی Lumen است که بر افزایش کیفیت نورپردازی تاثیر بسزایی دارد. با وجودی که نرم افزار Unreal Engine 4 از ویژگیهای ردیابی پرتو و نور پرداری نسبتا خوبی پشتیبانی میکرد، اما این ویژگیها به طور کامل با سایر ویژگیهای این نرم افزار سازگار نبودند.
با استفاده از نرم افزار Unreal Engine 5، توسعه دهندگان میتوانند تمام استفاده خود را از قابلیتها گوناگون (به ویژه در نورپردازی) آن داشته باشند. این قابلیتهای کوناگون شامل مواردی مانند میدان دید بالا، نور و سایههای طبیعی تر و سایه با وضوح بالاتر میشود.
برای اجرای همه این قابلیتها در بالاترین تنظیمات ممکن، به سخت افزاری سنگین و قدرتمند نیاز خواهد بود و بهینه سازی یکی از مهم ترین نکاتی به شمار میرود که این استودیو باید به کار گیرد.
سیستم مورد نیاز
با توجه به استفاده از تمام قابلیتهای انجین Unreal Engine 4، این سوال پیش میآید که دارندگان PC به چه سبستمی احتیاج خواهند داشت؟ پاسخ این است که برای نصب به 20 گیگابایت فضای آزاد، DirectX 12 به همراه Shader Model 6 و Windows 10 نسخه 64 بیتی نیاز دارید.
حداقل سیستم مورد نیاز شامل پردازنده Intel Core-i5 4690 یا AMD Ryzen 3 1200، رم 8 گیگابایت به همراه کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 1060 با 3 گیگابایت حافظه و یا AMD Radeon RX 580 با 4 گیگابایت میشود. استفاده از این سیستم (در صورت تنظیم گرافیک روی پایی ترین حالت خود)، نرخ 30 فریم در ثانیه و رزولوشن 1080p را به همراه خواهد داشت.
سیستم پیشنهادی شامل پردازنده Core i7 8700K یا Ryzen 5 3600، رم 12 گیگابایتی و کارت گرافیک GeForce GTX 1070 با گیگابایت حافظه میشود. تجربه بازی با چنین سیستمی در صورت استفاده از تنظیمات High، رزولوشن 1080و نرخ فریم 60 FPS را به همراه خواهد داشت. در صورت استفاده از چنین سیستمی، استفاده از هارد SSD نیز توصیه میشود.
اگر قصد تجربه بازی Layers of Fear به همراه Ray Tracing را داشته باشید، به پردازنده Core i7 9700K یا Ryzen 7 3700X، مقدار 16 گیگابایت رم و کارت گرافیک Nvidia RTX 2070 با 8 گیگابایت حافظه و یا AMD RX 6800-XT احتیاج خواهد داشت. استفاده از SSD M.2 نیز برای نجربهای بهتر توصیه میشود. استفاده از این سیستم (با استفاده از تنظیمات High و Ray Tracing) رزولوشن 1080p و نرخ فریم 60 FPS را به همراه خواهد داشت.
در نهایت اگر از کسانی باشید که به دنبال بالاترین نرخ فریم، بالاترین رزولوشن و استفاده از Ray Tracing هستند، به سیستم قدرتمند تری نیاز خواهید داشت. این سیستم که میتواند رزولوشن 2160p نرخ فریم 60 FPS و Ray Tracing را همزمان به همراه داشته باشد، شامل یک پردازنده Core i7 9700K یا Ryzen 7 3700X، مقدار 16 گیگابایت رم و کارت گرافیک RTX 3080 با ظرفیت ۱۲ گیگابایت و هارد M.SSD خواهد شد.
ممکن است این مشخصات به نظر کمی زیاده روی بیایند، اما واقعیت این است که چنین مشخصاتی برای استفاده از تکنولوژی Temporal Super Resolution یا TSR (یک فناوری ارتقا مقیاس برای Unreal Engine که میتواند بر روی هر GPU اجرا شود)، کاملا متناسب است.
مدت زمان بازی
بازی اصلی Layers of Fear برای به پایان رسیدن، حدود چهار ساعت زمان میبرد که این مقدار میتوانست برای هر پایان بازی، تا ده ساعت افزایش یابد. به پایان رساندن بسته الحاقی Inheritance نیز حدود سه ساعت طول می کشد. تکمیل کردن عنوان Layers of Fear 2 نیز بین پنج تا ده ساعت زمان خواهد برد.
از آنجایی که ریمیک جدید قرار است هر دو عنوان پیشین را با یکدیگر ترکیب کرده و در کنار آن، از ویژگیهای جدید نیز بهره مند شود، تجربه آن قطعا مدت زمان بیشتری خواهد برد. هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد زمان مورد نیاز برای به پایان رساندن بازی، مدت زمان کات سینها و مواردی از این قبیل نداریم و هنوز مشخص نیست که این بازی قرار است چه روندی را برای ادامه عناوین پیشین به کار گیرد.
رسانه ورنا پلاس را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام، آپارات، تلگرام و یوتیوب دنبال کنید.