همان قدر که دیدن عناوینی که مشکلات فنی دارند چیز عجیبی نیست، دیدن این که برخی از عناوین چطور یک جهش گرافیکی را انجام دادند بسیار جالب است. با این که عناوینی مانند Returnal، Horizon Forbidden West و Forza Horizon 5 همگی قدرت سختافزار نسل فعلی را به خوبی به نمایش میگذارند.
اما با نگاهی به بازیهای نسل قبلی، به ویژه برخی از آنها که هرگز برای نسلهای جدید تر ارتقا پیدا نکردند، به طرز عجیبی متوجه میشویم که برخی از این عناوین، به راحتی با عناوین نسل حاضر رقابت میکنند. در این مقاله، نگاهی به 15 تا از برترین عناوینی که در نسل خود از گرافیک شگفت انگیزی برخوردار بودند، نگاهی میاندازیم.
Batman: Arkham Knight
عنوان Batman: Arkham Knight روی PS4 و Xbox One گرافیک باورنکردنیای داشت و به طرز عجیبی در هر دو کنسول بهتر از کامپیوترها اجرا میشد. این عنوان مشابه بسیاری دیگر از عناوین این سری، گرافیک جذابی را به نمایش می گذاشت. البته نرخ فریم این بازی ممکن بود از ۳۰ فریم فراتر نرود، ولی در هر صورت نمی توان انکار کرد که Arkham Knight با کیفیت تکسچرها و مدلهای شخصیتهای خود، گرافیک جذابی را به نمایش میگذاشت.
اثرات باران و نحوه تعامل واقعی آنها با محیط، کیفیت نور و مه، عمق میدان و توجه به جزییات از ویژگیهای تپاشای گرافیک این بازی به شمار میآیند. صرف نظر از وضعیت خودروی بت من، تقریبا همه طرفداران موافق این نظر هستند که آرکام نایت، جهش گرافیکی بزرگی در زمان خود انجام داده بود. البته همان طور که گفتیم این بازی گرافیک خود را روی کنسولها بهتر به رخ میکشید، اما در عوض پورت PC آن بهینه سازی بهتری را شامل میشد.
Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain
چندین سال صرف کردن زمان، خرج کردن دهها میلیون دلار و توسعه دادن موتور بازی سازی Fox Engine، در نهایت یکی از بهترین عناوین مخفی کاری کوجیما پروداکشنز را برای نسل بعد به ارمغان آورد. عنوان Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain ممکن است در برخی موارد نظر روایی مشکلاتی داشته باشد، اما مکانیکهای گیم پلی و گرافیک بالای آن غیرقابل انکار هستند. در این بازی همه چیز از مدلهای شخصیتها گرفته تا انیمیشن و جزییات بالا، عملکرد و طراحی خیلی خوبی دارند.
نورپردازی، تکسچرها، افکتها، شفافیت اشیا و عمق میدان به خوبی با یکدیگر ترکیب شده و در گرافیک این بازی نقش خود را ایفا کرده بودند. حتی با وجود همه این موارد هم، این عنوان همچنان با نرخ عالی 60 فریم بر ثانیه بر روی کنسولهای Xbox One و PS4 (با رزولوشن 1080p) قابل اجرا بود. تجربه این عنوان در حالی که عملکرد فنی و گرافیکی خیلی خوبی را به طور همزمان داشت، یکی از بهترین تجربههای عناوین این نسل برشمرده میشود.
Red Dead Redemption 2
درباره بازه طولانی توسعه و سختیهای این مسیر در طول ساخت بازی Red Dead Redemption 2 چیزهای زیادی گفته شده است. نکته جالب در مورد این بازی، این است که تلاش و عملکرد فوق العاده تیم سازنده همواره درون بازی قابل مشاهده است. چه در حال عبور از برف در حالی که به طور طبیعی از هم جدا میشود و چه شاهد ناراحتی و خشم طبیعی آرتور مورگان باشید، میتوانید به خوبی جذابیت بصری این بازی را درک کنید.
البته توجه زیاد به جزییات تا قبل از این عنوان هم چیز جدیدی نبود، اما استودیو راک استار گیمز، سطح جدیدی را برای جزییات تعریف کرد. دیدن این حجم از جزییات در دنیای گسترده بازی حتی پس از گذشتن ۵ سال از ساخت آن، همچنان خیره کننده است.
Wolfenstein 2: The New Colossus
استودیو Machine Games با عرضه Wolfenstein: The New Order عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشت و ارزشهای بسیاری را در این بازی گنجاند. با این حال، این استودیو با توسعه عنوان Wolfenstein 2: The New Colossus توانست حتی از عنوان پیشین خود هم فراتر برود.
درون این بازی همه چیز از کات سینها و انیمیشنهای صورتها گرفته تا تکسچرها، کیفیت نور و سایهها، افزایش قابل توجی در کیفیت خود داشتند. روند این بازی و گیم پلی آن نیز به خوبی با گرافیک آن همراه شده بود.
Dishonored 2
در هنگام عرضه، عنوان Dishonored 2 به دلیل مشکلات فنی و اشکالات خود، میتواند به عنوان یکی از پردردسر ترین پورتهای PC لقب بگیرد. اما با گذشت کمی زمان، توسعه دهنده این بازی مشکلات را یکی یکی برطرف کرد و با ناپدید شدن مشکلات، سبک هنری این بازی توانست به طور چشمگیری خود را به نمایش بگذارد.
اجازه ندهید انیمیشن شخصیتها شما را فریب دهد، زیرا عنوان Dishonored 2 از بازتابهای نوری، سایههای پر جزییات و جوی باورنکردنی استفاده میکند. زمانی که حرف از توجه به جزییات به میان میآید، باید بدانید که عنوان Dishonored 2 چنان به جزییات توجه کرده بود که مانند آن حتی در بازیهای امروز هم دیده نمیشود.
علیرغم انتشار مشکل ساز این بازی برای رایانههای شخصی، استودیو Arkane توانست جنبه مثبت این بازی را به خوبی به نمایش بگذارد و همه این کارها را نیز تنها روی سخت افزار کنسولهای نسل هشتم انجام داد.
Detroit: Become Human
اگر از مشکلات سیاسی و ادعاهایی که در مورد این بازی شده است بگذریم، استودیو Quantic Dream با ساخت بازی Detroit: Become Human یکی از بهترین عناوین ماجراجویی را روانه بازار کرد. داستان این سه ربات به نامهای کارا، مارکوس و کانر را دنبال میکند که در دنیای آینده زندگی میکنند. داستان بازی و اتفاقاتی که برای این سه ربات میافتد، خود به یکی از نکات مثبت بازی تبدیل شده است.
جدای از داستان آن، این بازی جلوههای بصری فوق العادهای دارد. از تکسچرهای بینظیر و انیمیشنهای پر از جزییات صورت گرفته تا طراحی محیطها به طور واقع گرایانه، همگی عملکرد خیلی خوبی را از این بازی به نمایش میگذارند.
البته تنها با یک نگاه به سابقه استودیو توسعه دهنده این بازی، میتوان مطالب مشابهی را برای دیگر عناوین Quantic Dream نیز عنوان کرد، اما با این وجود عنوان Detroit: Become Human به عنوان بازیای که برای PS4 عرضه شده بود، عملکرد فوق العادهای را از خود به نمایش گذاشت.
Middle-earth: Shadow of Wa
این واقعیت که بازی Middle-earth: Shadow of War در سال 2017 عرضه شد و با وجود داشتن نبردهایی با مقیاس بزرگ، عملکرد فنی خوبی را ارائه کرد، به یکی از نکات مثبت بازی تبدیل شده است. این بازی علاوه بر داشتن حالتهای منحصر به فرد، شامل محیطهایی با جزییات فوقالعاده، تکسچرهای واقع گرایانه، سایههای واقعی و عمق میدان بالا میشد.
به جز انیمیشنها که کمی قدیمی جلوه میکنند، بقیه ویژگیهای این بازی عملکرد فوق العادهای را از خود به نمایش میگذارند.
Death Stranding
حتی پس از گذشت این همه سال، عنوان Death Stranding محصول کوجیما پروداکشنز همچنان عملکرد تعجب برانگیز خود را حفظ کرده است. اگر چه توسعه دهندگان این بازی پورتهای PS5 و PC را با چندین ویژگی جدید عرضه کردند، اما دیدن عملکرد و ویژگیهای این بازی در کنسول PS4 در نوع خود بسیار عجیب است.
با این که این بازی تقریبا نرخ 30 فریم در ثانیه را به همراه وضوح 1080p ارائه میداد، اما در عوض همه چیز از طراحی محیطها و نحوه عملکرد گرفته تا نورپردازی و جلوههای خاص آن، از تمام قدرت کنسول PS4 استفاده میکردند. عملکرد این بازی چنان خوب بود که این بازی به عنوان معیاری بر قدرت Decima شناخته میشود. اکنون طرفداران بسیار مشتاق هستند تا ببینند عنوان Death Stranding 2 چگونه میخواهد از تمام قدرت PS5 استفاده کند.
Deus Ex: Human Revolution
دنباله مشکلساز بازی Deus Ex: Human Revolution، هنگام عرضه روی کنسولها، از چندین مشکل فنی مانند افت نرخ فریم و منقطع شدن تصاویر رنج میبرد. با این حال به لطف موتور سازنده این بازی، سازندگان توانستند جهشی بزرگ از نظر بصری داشته باشند. رندر فیزیکی و کیفیت تصویر واضح، به همراه کیفیت بالای نور و سایههای پرجزییات و عمق میدان بالا، از مهم ترین دلایل عملکرد بصری بالای این بازی بودند.
Uncharted 4
قطفا تا به امروز چیزهای زیادی درباره The Last of Us Part 2 شنیدهاید، به ویژه این که چطور جلوههای بصری جذاب خود را در کنسول PS4 به نمایش میگذارد، اما با این وجود نمیتوان از عملکرد فوق العاده عنوان Uncharted 4 چشم پوشی کرد.
نتیجه تلاش زیاد توسعه دهندگان، به داستان هیجان انگیز نیتن دریک، یک ماجراجویی نفس گیر، انیمیشنهای جذاب، تخریب پذیری باورنکردنی و عملکرد فوق العاده بازیگران این عنوان ختم شد. عملکرد بصری فوق العاده این بازی با توجه به کیفیت بالای نور و سایهها و جلوههای گرافیکی به طور همزمان، به وضح قابل مشاهده است.
Resident Evil 2 Remake
ریمیک بازی Resident Evil 2 قبل از این که برای نسل فعلی عرضه شود، تنها برای PS4، Xbox One و PC در دسترس بود. این بازی توسط نسخه بعدی RE Engine ساخته شده بود و از نورپردازی جذاب، تکسچرها و طراحی واقع گرایانه شخصیتها، انیمیشنهای دقیق صورت و سایههای پرجزییات بهره میبرد.
عملکرد گرافیکی این عنوان حتی پس از این که عناوینی مانند ریمیک Resident Evil 4 وارد میدان شدند، همچنان ستایش میشود. تماشای ویژگیهای بصری این بازی حتی با وجودی که حالت ۶۰ فریم آن تنها در PS4 Pro و Xbox One X امکان پذیر بود، رضایت بالای طرفداران را به همراه داشت.
Yakuza 6: The Song of Life
عناوین سری یاکوزا پس از عرضه عنوان Yakuza 0 موفق به کسب شهرت جهانی شدند. در طرف دیگر، عناوینی مانند Yakuza 6: The Song of Life بودند که توانستند ثابت کنند که این مجموعه تا چه حد از نظر ویژگیهای گرافیکی پیشرفت کردهاند. این بازی توسط موتور بازی سازی Dragon ساخته شد که شامل مواردی مانند تخریب محیط و انتقال شخصیت بدون صفحات لودینگ بود.
استفاده از نورپردازی و تکسچرهای واقع گرایانه، طراحی پرجزییات مدلها و انیمیشنها کاراکترها، از مهم ترین دلایل جذابیت این بازی بودند که هنوز در عناوین امروزی مانند Lost Judgment و Yakuza: Like a Dragon نیز قابل مشاهده هستند.
Horizon Zero Dawn
عنوان Horizon Zero Dawn که با استفاده از موتور بازی سازی Decima توسعه یافته است، دارای پوشش گیاهی وسیع، عمق میدان خیره کننده، جزییات بالای شخصیتها و نورپردازی واقعی است. این بازی همچنین از جلوههای گوناگون آب و هوا و رباتهایی با انیمیشنهای واقع گرایانه بهره میبرد.
این واقعیت که این بازی به خوبی استفاده سخت افزار PS4 را مدیریت میکرد و در عین حال نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را ارائه میداد، امری شگفت انگیز و قال تحسین به نظر میرسید.
Hellblade: Senua’s Sacrifice
موارد گوناگونی هستند که میتوان در مورد بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice از آنها سخنی به میان آورد، اما هدف ما در این مقاله، زیر نظر گرفتن عملکرد بصری آن است. موشن کپچر گسترده این بازی، یکی از نکات کلیدی عملکرد بصری فوق العاده آن است و در این مسیر، نمیتوان از بازیگری جذاب ملینا یورگنس در نقش Senua چشم پوشی کرد.
جدای از این، تیم توسعه دهنده این بازی عملکرد فوق العادهای را در جهت استفاده از Unreal Engine 4 به نمایش گذاشت و به خوبی توانست مواردی مانند طراحی محیطهای دقیق، تکسچرهای واقع گرایانه و جلوههای خیره کننده را درون بازی جای دهد. با این که مقیاس این بازی چندان گسترده نیست، ولی وجود چنین سطحی از جزییات، همچنان یکی از نکات قوت آن به شمار میآید.
Gran Turismo Sport
قبل از این که عنوان Gran Turismo 7 بتواند به شبیه ساز ریسینگ PS4 تبدیل شود، این عنوان Gran Turismo Sport بود که عملکردی خیره کننده از سخت افزار نسل قبل ارائه کرد. این بازی از رندر مبتنی بر فیزیک استفاده میکرد و محیط و خودروها در آن، از جزییات بالایی بهره میبردند.
با وجودی که این بازی از رزولوشن 4K در کنسول PS4 Pro بهره نمیبرد، اما نمیتوان عملکرد بصری فوق العاده آن را فراموش کرد. استفاده از HDR در طول بازی نیز، به جذابیت آن بیش از پیش افزوده بود.
رسانه ورنا پلاس را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام، آپارات، تلگرام و یوتیوب دنبال کنید.