• عناوین انحصاری کنسول یکی از بزرگ‌ترین دلایلی هستند که طرفداران را وادار می‌کنند یک پلتفرم را بر دیگری برگزینند. البته انجام چنین کاری راحت نیست و این بازی‌ها باید به سطحی از کیفیت برسند که بتواند هر کسی را به خرید یک کنسول و تجربه فوری آن ترغیب کند، چیزی که در طول سال‌ها به مراتب شاهد آن بوده‌ایم.

    با این حال هر چند وقت یکبار، این موضوع اتفاق می‌افتد که سلزندگان یک عنوان انحصاری مورد انتظار نمی‌توانند به وعده‌های خود عمل کنند و عملا به جای یک بازی، فاجعه‌ای را تحویل طرفداران بدهند.

    در این مقاله، ما به ۱۵ تا از بازی‌ های انحصاری که پس از عرضه شکست مواجه شدند نگاهی می‌اندازیم و همچنین بررسی می‌کنیم که توسعه دهندگان این عناوین چه اشتباهاتی کردند که منجر به شکست خوردن نتیجه تلاش‌هایشان شد.

    Redfall

    ۱۵ تا از بازی‌های انحصاری که پس از عرضه با شکست مواجه شدند

    استودیو Arkane خود را به عنوان یکی از برترین نام‌ها در زمینه توسعه عناوین سند باکس مشابه Dishonored و Prey تثبیت کرده است. خوشنام بودن این استودیو، باعث شده تا به گل سرسبد ایکس باکس پس از خرید Zenimax تبدیل شود. طرفداران به طور قابل‌توجهی از پروژه انحصاری ایکس‌ باکس که قرار بود توسط استودیو Arkane و با نام Redfall مراحل توسعه خود را طی کند، هیجان‌زده بودند.

    عنوان Redfall قرار بود عنوانی co-op باشد که گیم پلی خود را با ویژگی لوت و مکانیزم‌های شوتر ترکیب می‌کند، چیزی که پتانسیل موفقیت را داشت. اما در واقع هم اکنون عنوان Redfall چیزی به جز یک شکست بزرگ نیست. وضعیت این عنوان شوتر بسیار اسفناک است، زیرا این بازی از مجموعه‌ای از مشکلات گیم پلی و مشکلات فنی رنج می‌برد.

    محتوای تکراری، گیم پلی کسل کننده و داستانی غیر جذاب، تنها برخی از مشکلات Redfall هستند که با طیف گسترده‌ای از مشکلات فنی ترکیب شده‌اند تا تجربه‌ای ناامید کننده را به وجود آورند. وضعیت عنوان Redfall چنان بد بود که عملا به یک شوک بزرگ برای طرفداران آثار Arkane تبدیل شد، استودیویی که معمولا آن را با عناوین قدرتمندش می‌شناسیم.

     

    Crackdown 3

    ۱۵ تا از بازی‌های انحصاری که پس از عرضه با شکست مواجه شدند

    عنوان Crackdown 3 که در ابتدا در سال 2014 معرفی شد، قرار بود این سری را با تغییر به دنیای باز و استفاده از مکانیزم‌های تخریب پذیری، به سطح جدیدی برساند. این وعده‌های بلند پروازانه توانستند صبر صرفداران را دو چندان کنند، زیرا مایکروسافت سال به سال بازی را به تعویق می‌انداخت.

    عنوان Crackdown 3 سرانجام در سال 2019 منتشر شد و کاملا مشخص شد که صحبت‌های سازنده در مورد آن، وعده و وعیدی بیش نبوده است. عنوان Crackdown 3 که یک عنوان شوتر بود، از گیم پلی متوسطی بهره می‌برد و شامل محتوای تکراری و دنیایی خسته کننده می‌شد.

    حتی بخش ظاهرا انقلابی چند نفره آن هم چیزهای زیادی برای رو کردن نداشت و بازی نتوانست رضایت منتقدان و طرفداران را جلب خود کند. عنوان Crackdown 3 جای پاهای وحشتناکی را روی نام تجاری Crackdown بر جای گذاشت و امید چندانی به بازگشت این سری به سطوح قدرتمند قبلی وجود ندارد.

     

    ‌Knack

    ۱۵ تا از بازی‌های انحصاری که پس از عرضه با شکست مواجه شدند

    یکی از اولین عناوینی که برای کنسول پلی استیشن 4 معرفی شد، عنوان Knack لود که قرار بود نشان دهنده جهش تکنولوژیکی باشد که هم از نظر گرافیکی و هم از نظر گیم پلی، تفاوت و مرز بین نسل هفتم و هشتم را به خوبی مشخص می‌کرد. طرفداران همچنین امیدوار بودند که با تجربه عنوان Knack، عنوان پلتفرمر و جذاب مشابه عنوان Ratchet and Clank به دست آورند، اما توسعه دهنده نتوانست آن سطح از انتظارات را برآورده کند.

    سکانس‌های پلتفرمینگ بسیار خودکار و مبارزات با مکانیزم‌های اولیه باعث می‌شود که این بازی بیشتر مخاطبان کم سن و سال تر را هدف بگیرد و مخاطبان همیشگی این مجموعه، با عنوانی بی محتوا روبرو باشند. اوضاع زمانی بدتر شد که طرفداران متوجه شدند عنوان Knack تنها برای PS4 در دسترس است.

    در واقع این بازی به عنوان یک بازی انحصاری به هیچ وجه جالبه نظر نمی‌رسید و حتی نمی‌توانست طرفداران را جذب کنسول‌های سونی کند. در مجموع، عنوان Knack به راحتی یکی از بدترین عناوین انحصاری لقب گرفت PS4 بود و متاسفانه، عنوان Knack 2 نیز برای کاهش این انتقادات کار زیادی انجام نداد.

    خواندن
    بهترین بازی های آنلاین موبایل

     

    ‌The Order 1886

    ۱۵ تا از بازی‌های انحصاری که پس از عرضه با شکست مواجه شدند

    بازی The Order 1886 از روند جالبی در قالب یک بازی ویدیویی بهره می‌برد. حتی سازندگان این عنوان هم به تمام وعده‌های خود پایبند بودند، چیزی که می‌تواند نوید عنوانی جذاب را بدهند. اما واقعیت این بود که نه تنها این عنوان نتوانست تاثیر قابل توجهی بر صنعت ویدیو گیم بگذارد، بلکه در نوع خود یک شکست محسوب می‌شد.

    ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که با وجود روند صحیح ساخت، چرا این بازی نتوانست موفقیت بزرگی به دست آورد؟ پاسخ این سوال نسبتا ساده است: مدت زمان تجربه بازی کوتاه بود. تجربه این بازی زمان خیلی کمی می‌برد و به پایان رساندن آن، تنها هفت ساعت زمان بر بود.

    البته عنوان The Order 1886 زمانی که در سال 2015 عرضه شد، یک بازی با قیمت تمام شده بود و در کنار جلوه‌های بصری فوق‌العاده خود که هنوز هم امروز به طرز شگفت انگیزی جذاب به نظر می‌آیند، توانست فروش خوبی داشته باشد و از این نظر، یک موفقیت تجاری به حساب آید. با این حال تک نفره بودن آن، فضا را از جهت پیشرفت برای آن تنگ کرده و در نهایت، یک شکست تجاری را به همراه داشت.

     

    ‌Steel Battalion: Heavy Armor

    ۱۵ تا از بازی‌های انحصاری که پس از عرضه با شکست مواجه شدند

    شرکت مایکروسافت در تلاش بود تا با افزودن کینکت به کنسول‌های ایکس باکس، گام‌های بزرگی بردارد، اما به لطف کنترل‌های بی پاسخ و فقدان نرم افزاری قانع کننده که از کنترل‌های حرکتی تمام بدن بهره ببرد، مایکروسافت نتوانست به هدف خود برسد. این شرکت حتی سعی کرد از عنوان Steel Battalion: Heavy Armor در جهت موفقیت کینکت استفاده کند، چیزی که باز هم نتوانست آن‌ها را به هدف خود برساند.

    بازی Steel Battalion: Heavy Armor عنوان جالبی بود که سعی داشت ورودی‌های مورد نیاز از سمت کنترلرها را با حرکات کینکت تلفیق کند، اما نتیجه به قدری نامتناسب بود که این بازی و نحوه فعالیت کنترل‌های آن به یکی از ناامیدکننده ترین طرح‌های کنترلی تا به امروز تبدیل شدند. از آن جایی که هدف استودیو From Software ببشتر از این که جلب توجه طرفداران باشد، در راستای تبلیغ کینکت بود، چندان جای تعجبی ندارد که این عنوان این چنین شکستی را تجربه کند.

     

    CrossFire X

    ۱۵ تا از بازی‌های انحصاری که پس از عرضه با شکست مواجه شدند

    اگر با این بازی آشنایی ندارید، باید به شما بگوییم که عنوان CrossFire برای مدتی یکی از محبوب‌ ترین بازی‌های چند نفره در کشور کره بوده است و مایکروسافت می‌خواست این تجربه را با ساخت و عرضه عنوان CrossFire X که یک نسخه توسعه یافته برای کنسول‌های Xbox Series X/S بود، برای دیگر کشورها ممکن کند.

    جدا از بخش چند نفره این بازی، دو بخش تک نفره نیز در آن قرار گرفته بودند که کار توسعه آن‌ها را استودیو Remedy Entertainment بر عهده گرفته بود. تریلرها و ویدیوهای اولیه‌ای که روند بازی را به نمایش می‌گذاشتند بسیار چشمگیر بودند، اما عنوان CrossFire X پس از عرضه خود نتوانست طرفداران را تحت تاثیر قرار دهد.

    شاید بتوان به عنوان بزرگ ترین دلیل این موضوع، به عدم صرف کردن زمان و تلاش کافی به منظور پولیش کردن بازی اشاره کرد. داستان‌های بازی کیفیت پایینی دارند، ایده‌های خسته کننده‌ای پشت آن‌ها قرار گرفته و هوش مصنوعی بازی عملکرد ضعیفی داشت. حتی حالت چند نفره هم روندی مانند نسخه‌های ارزان قیمت دیگر شوترها را داشت و نوید ویژگی‌های جذابی را به بازیکنان نمی‌داد.

     

    ‌Star Fox Zero

    ۱۵ تا از بازی‌های انحصاری که پس از عرضه با شکست مواجه شدند

    کنسول Nintendo Wii U به ناامیدی بزرگی برای این شرکت تبدیل شد و بازی‌های انحصاری‌ای که بر روی ان عرضه شده بودند نیز به سرنوشت مشابهی دچار شدند. عنوان Star Fox Zero یکی از این بازی‌ها است که قرار بود این فرنچایز محبوب را به شکوه و جذابیت قبل بازگرداند اما بنا به دلایلی، نتوانست به آن هدف دست پیدا کند.

    خواندن
    بهترین بازی های موبایل ایرانی سال 1401 به انتخاب رسانه ورنا پلاس

    بازی Star Fox Zero همچنین با استفاده از کنترل‌های نادرست، بازیکنان را ملزم می کرد از صفحه نمایش برای حرکت در کشتی و هدف گیری استفاده کنند. همه این موارد در دسته مشکلات این بازی قرار می‌گیرند، که در نهایت باعث شکست آن شدند.

     

    Haze

    ۱۵ تا از بازی‌های انحصاری که پس از عرضه با شکست مواجه شدند

    بازی Haze که توسط استودید Free Radical Design توسعه یافته بود، در ابتدا لقب “Halo Killer” سونی را دریافت کرد، عنوانی که می‌توانست بازیکنان بسیاری را جذب خود کند. با این حال چرخه توسعه بازی با انواع و اقسام مشکلات همراه شده بود که باعث تاخیرهای زیادی شد. پس از انتشار نیز، بازی نتوانست به بسیاری از وعده‌های خود عمل کند.

    جدا از داستانی ضعیف که پتانسیل کاملی نداشت، ایده‌های پشت گیم پلی Haze کاملا خام بودند، چیزی که تجربه‌ای لحظه به لحظه پر از مشکل را به همراه داشت. البته، بسیاری از این مشکلات را می‌توان در بخش چند نفره نیز یافت که آن بخش از تجربه را نیز خسته کننده می‌کرد.

    استقبال انتقادی و تجاری تاسف بار عنوان Haze نه تنها ضرر بزرگی برای طرفداران PS3 بود، بلکه منجر به تعطیلی نهایی استودیو سارنوه آن شد، استودیویی که عناوینی TimeSplitters را برای طرفداران به همراه آورده بود.

     

    ‌Destruction AllStars

    ۱۵ تا از بازی‌های انحصاری که پس از عرضه با شکست مواجه شدند

    از زمانی که عنوان Destruction AllStars برای اولین بار معرفی شد، با سبک هنری و گیم پلی پر هرج و مرج خود مانند یک جانشین معنوی برای عنوان Twisted Metal به نظر می‌رسید. اما این بازی علی رغم لطف گیم پلی پر از هیجان خود، به دلیل مکانیزم‌های پیشرفت خسته کننده و حالت‌های گوناگون بازی که هیچ کدام نمی‌توانستند بازیکنان را به خوبی سرگرم کنند، با چند مشکل روبرو شد.

    علاوه بر این، بسیاری از محتویات تک نفره در پشت خریدهای درون برنامه‌ای قرار گرفته بودند، چیزی که باعث ناامید تر شدن طرفداران می‌شد. عنوان Destruction AllStars دارای ویژگی‌های زیادی برای تبدیل شدن به یک بازی فوق العاده بود، اما توسعه دهندگان نتوانستند از تمام پتانسیل آن استفاده کنند، چیزی که در نهایت این بازی را به یک انحصاری ناامیدکننده دیگر برای PS5 تبدیل کرد.

     

    ‌The Inpatient

    ۱۵ تا از بازی‌های انحصاری که پس از عرضه با شکست مواجه شدند

    سونی با عرضه هدست PSVR خود ریسک بزرگی را متحمل شد، ریسکی که از بسیاری از جهات ارزشش را داشت و در نهایت عناوین جذاب بسیاری برای این پلتفرم عرضه شدند، با این حال نمی‌توان از تعدادی از بازی‌هایی که برای این هدست عرضه شدند و ناامیدی طرفداران را به دنبال داشتند، چشم پوشاند.

    عنوان Inpatient به عنوان یکی از برجسته ترین بازی‌های ناامید کننده هدست PSVR رتبه بندی می‌شود. بازی The Inpatient که توسط استودیو Supermassive Games (سازنده Until Dawn) ساخته شده بود، روند ترسناکی داشت که به نظر می‌رسید بتواند به خوبی از پتانسیل هدست PSVR استفاده کند.

    اما در عمل، عنوان The Inpatient به دلیل نحوه طراحی کنترل‌ها خود که گیم پلی لحظه به لحظه آن را به یک کابوس تبدیل می‌کند، بیشتر از ان که بتواند بازیکنان را بترساند، آن‌ها را ناامید می‌کرد. بدتر شدن اوضاع، داستانی است که تقریباً در هر زمینه ای موفق نمی شود، که در نهایت آن را به یک آزمایش شکست خورده تبدیل می کند.

     

    Drawn To Death

    ۱۵ تا از بازی‌های انحصاری که پس از عرضه با شکست مواجه شدند

    بازی Drawn To Death عنوانی شوتر بود که توسط استودیو Bartlet Jones ساخته شده بود (این نام ممکن است برای یک استودیوی بازی سازی کمی عجیب به نظر برسد!). این عنوان که قرار بود انحصاری PS4 باشد و در سال 2017 منتشر شد، قرار بود روندی چند نفره را ارائه دهد. روند بازی به خودی خودی جالب به نظر می‌آمد و ایده پشت آن پتانسیل کافی داشت.

    خواندن
    بهترین بازی های ماشینی

    اما تقریبا از هر چیز دیگری که بخواهیم نام ببریم، وضعیت بد و نامناسبی داشت. از شیوه طراحی کنترل‌ها گرفته تا حالت‌های بازی بدون طرفدار. این بازی به دلیل این مسائل مورد انتقاد قرار گرفت، چیزی که منجر به شکست تجاری بازی شد و سرورهای آن در سال 2019 تعطیل شدند.

     

    Basement Crawl

    ۱۵ تا از بازی‌های انحصاری که پس از عرضه با شکست مواجه شدند

    عنوان Basement Crawl با استفاده از الگو گرفتن از عناوینی مانند Bomberman، سعی کرد کاری را انجام دهد که عنوان Bomberman: Zero قبلا انجام داده بود، چیزی که متاسفانه توسعه دهندگان نتوانستند به آن دست پیدا کنند. تیم بلوبر در این بازی گیم پلی‌ای را طراحی کرده بود که بازیکنان در آن می‌توانستند تله‌هایی را برای بازیکنان دیگر در طیف گسترده‌ای از سطوح هزارتویی ایجاد کنند.

    اما این مکانیک‌ها فاقد هر گونه جذابیتی بودند که بتواند هر کسی را برای بیش از چند ساعت علاقه‌مند نگه دارد. عنوان Basement Crawl همچنین به طور انحصاری برای پلی استیشن 4 در سال 2014 منتشر شد و ظاهرا این بازی نتوانست به انحصاری موفقی تبدیل شود.

     

    Crimson Dragon

    ۱۵ تا از بازی‌های انحصاری که پس از عرضه با شکست مواجه شدند

    روند بازی Crimson Dragon مفهومی به نسبت ساده داشت. این بازی عنوانی شوتر بود که در آن بازیکنان نقش یک اژدها را بر عهده می‌گرفتند، در آسمان پرواز می کردند و گلوله‌های خود را به سمت دشمنانشان پرتاب می‌کردند. اما حتی همین مفهوم ساده نیز در مواجهه با اجرای ضعیف دچار تزلزل شد و نسخه نهایی Crimson Dragon که به دست بازیکنان رسید، عنوانی با مکانیزم‌های بیش از حد ساده، باس فایت‌های پیش پا افتاده و روندی تکراری و خسته کننده بود.

    حتی گرافیک این بازی به عنوان یک انحصاری ایکس باکس وان بسیار بد بود، چیزی که در نهایت Crimson Dragon را به یکی از ناامید کننده ترین بازی ها در بین دیگر عناوین تبدیل کرد.‌

     

    Hidden Agenda

    ۱۵ تا از بازی‌های انحصاری که پس از عرضه با شکست مواجه شدند

    استودیو Supermassive of Until Dawn، عنوان Hidden Agenda را در سال 2017 برای PS4 منتشر کرد. این عنوان قرار بود به عنوان یک عنوان پرچمدار برای ویژگی PlayLink سونی عمل کند که سعی می کرد راحتی کنترلرهای گوشی‌های هوشمند را با گرافیک و وسعت یک بازی AAA تلفیق کند.

    عنوان Hidden Agenda داستان قتل‌های زنجیره‌ای متعددی را دنبال می‌کند که توسط Trapper انجام می‌شود و بازیکنان از طریق گوشی‌های هوشمند خود به دنبال سرنخ‌هایی می‌گردند و به تصمیم‌های حیاتی برای داستان می‌رسند. با وجودی که این ایده به نظر جذاب می‌رسد و می‌تواند اوقات خوشی را برای شما و دوستانتان فراهم کند، اما متاسفانه جذابیت مبارزه بر سر اینکه چه تصمیمی بگیریم و چه مسیری را طی کنیم، کم رنگ می‌شود.

    علاوه بر این، استفاده از گوشی هوشمند برای جستجوی سرنخ‌ها به یک تجربه دشوار تبدیل می‌شود، چیزی که Hidden Agenda را به عنوانی بسیار ناامید کننده تبدیل می‌کند که جداداز عملکرد نامناسب خود، موفق نشد علاقه‌ای به بازی‌های مبتنی بر PlayLink نیز ایجاد کند.

     

    Quantum Break

    ۱۵ تا از بازی‌های انحصاری که پس از عرضه با شکست مواجه شدند

    عنوان Quantum Break که در سال 2015 برای ایکس باکس وان منتشر شد، قرار بود پروژه بزرگ بعدی Remedy Entertainment باشد. این بازی، عنوانی با بودجه بسیار بالا بود که قرار بود جاه طلبی‌های جذابی از ترکیب یک سریال تلویزیونی با یک بازی اکشن را به همراه داشته باشد.

    با وجودی که این بازی توانست در تحقق این جاه طلبی‌ها موفق شود، اما موفقیت تجاری زیادی در این روند به دست نیاورد. عنوان Quantum Break برخلاف این که دارای داستانی جذاب و گیم‌ پلی‌ای مبتنی بر توانایی‌های بازیکن بود، نتوانست در بخش فروش خوب عمل کند. ناموفق بودن این بازی در عرصه تجاری باعث شد مایکروسافت تمام دنباله‌هایی را که توسعه‌دهنده برای آینده برنامه ریزی کرده بود، لغو کند.

     

    رسانه ورنا پلاس را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام، آپارات، تلگرام و یوتیوب دنبال کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    لغو پاسخ

    تازه ترین ها