• هنگامی که استودیو Respawn Entertainment اعلام کرد در حال ساخت یک بازی اکشن سوم شخص در دنیای جنگ ستارگان است، بسیاری از طرفداران نمی دانستند چگونه باید واکنش نشان دهند. این استودیو مورد تحسین منتقدان قرار گرفته بود، اما در آن زمان، Respawn صرفا برای ساخت شوترهایی مانند Titanfall و Apex Legends شناخته شده بود.

    با این وجود پس از ساخت Star Wars Jedi Survivor در سال 2019، عملکرد این بازی از انتظارات بسیاری فراتر رفت و یک ماجراجویی فوق العاده پر از اکشن‌های هیجان انگیز و لحظات به یاد ماندنی را ارائه داد. اکنون و با الهام گیری از بازی Fallen Order، استودیو Respawn آماده است تا باری دیگر عنوانی فراموش نشدنی را از سری جنگ ستارگان عرضه کند.

    Star Wars Jedi Survivor

    اکنون پنج سال از آخرین سفر ما با Cal کسیس می‌گذرد. در آن زمان، گروهی که او با آن‌ها در Fallen Order سفر می‌کرد، منحل شد و کل در تلاش برای پیشبرد هدف The Resistance بود. کل ممکن است در طول این پنج سال در Fallen Order چیزهای زیادی یاد گرفته باشد و استودیو Respawn نیز در این مدت پیشرفت زیادی کرده است. کارگردان بازی، استیگ آسموسن می‌گوید:

    “اولین نسخه بازی در بسیاری از بخش‌های مختلف، برای ما یک تجربه یادگیری بود، زیرا هرگز پیش از آن عنوانی در مورد جنگ ستارگان را نساخته بودیم. این بازی به ما فرصت داد تا تیم جدیدی گردهم آوریم و به ساخت این بازی بپردازیم. با توجه به دانشی که در مورد بازی اول داشتیم و ستون‌های اصلی‌مان که مبارزه، حرکت کردن، داستان سرایی و رویکرد مترویدوانیا بود، متوجه شدیم که چگونه باید ساخت این بازی را ادامه دهیم.

     دیدن واکنش مثبت هواداران به نسخه‌های پیشین نیز به ما اعتماد به نفس داد. هدف ما ارائه یک تجربه ارتقا یافته بود، بدون این که در آن قدمی به عقب حرکت کنیم. با ساخت بازی Star Wars Jedi Survivor نه تنها عنوانی موفق را پدید آوردیم، بلکه تجربه بسیاری را در طول روند ساخت آن فرا گرفتیم”.

    تجربه بازی توسط من در سفینه The Mantis شروع شد، جایی که کل را برای اولین بار پس از مدت‌ها ملاقات کردم. سفر در سفینه زیاد طولانی نشد، زیرا پس از مدتی به مقصد خود که سیاره Koboh بود رسیدیم. کل در این سیاره قصد داشت تا سری به دوست قدیمی‌اش بزند. فرود در این سیاره، باعث آسیب دیدن ماژول ژیروسکوپ The Mantis شد. حال تنها امید ما این است که Greez دوست کل، یک ماژول یدکی به همراه داشته باشد.

    من ابتدا کل را به نقطه‌ای با چشم انداز فوق العاده راهنمایی کردم و سپس از دروید زیبا و قابل اعتماد او، BD-1 به عنوان یک دوربین دوچشمی استفاده کردم. با دیدن موقعیت ایستگاهی که دوست کل در آن زندگی می‌کند، محل آن را روی نقشه علامت گذاری کردم. در حین علامت گذاری، فرصت کردم تا نقشه را به خوبی بررسی کنم. خوشبختانه مینی مپ در مقایسه با عنوان پیشین بسیار ساده‌تر است و کار با آن پیچیدگی کمتری دارد. بعد از مشاهده مینی مپ، به سرعت به طرف محل ایستگاه حرکت کردم.

    خواندن
    نقد و بررسی بازی STRAY

    به سرعت به اولین نقطه checkpoint رسیدم. چک پوینت‌ها درست مانند Fallen Order عمل می‌کنند. نقاط چک پوینت که در این بازی meditating point نام دارند، جدای از ذخیره کردن بازی به شما این امکان را می‌دهند که با استراحت کردن سلامتی خود را بازیابی کنید، اسلحه‌های خود را تغییر دهید، تمرین کنید، درخت مهارت خود را تنظیم کنید و امتیازات قابل باز شدن را فعال کنید.

    مدت کوتاهی پس از بیرون آمدن از نقطه مدیتیشن، با اولین دشمنان روبرو شدم: Battle Droid ها. آن‌ها در ابتدا کمی بین خود صحبت کرده و سپس، شروع به شلیک کردن می‌کنند. با زمان بندی درست، به سرعت آن‌ها را نابود کردم و به سفرم ادامه دادم. امپراتوری حدود یک دهه است که کنترل کهکشان را در دست دارد، بنابراین دیدن دشمن‌هایی مانند Battle Droid ها منظره عجیبی است. با این حال، دشمنان بعدی که به من حمله کردند به گونه‌ای این معما را حل کردند.

    همان طور که به آهستگی به سمت غار حرکت می‌کردم، ناگهان متوجه حضور چند دروید به همراه نوع دیگری از دشمنان شدم. به نظر می‌رسید که بومی‌های این سیاره، درویدها را تغییر داده‌اند تا با آن‌ها همکاری کنند. این دشمن جدید که Bedlam Raider نام دارد، از چندین حمله قدرتمند در فواصل نزدیک استفاده می‌کند. اگرچه من در ابتدا کاملا گیج شده بودم و نگران شکست خوردن بودم، اما به سرعت به خود آمدم و با چند ضربه با شمشیر نوری کل، دشمنان را از پای درآوردم. سیستم مبارزات مثل همیشه کیفیت خوبی دارد و شما را از همیشه قدرتمندتر می‌کند، حتی اگر درخت مهارت را تغییر نداده باشید.

    Star Wars Jedi Survivor

    یکی از پیشرفت های بزرگ در مبارزات بازی، اضافه شدن جایگاه‌های جدید شمشیر نوری با امکانات کامل است. حالت متعادل تک شمشیر و حالت دو تیغه از بازی اول در این بازی حضور دارند. من از حالت دوقلو بسیار هیجان انگیز بودم، حالتی که در آن کل در هر دست یک شمشیر دارد. موضع شمشیر دوقلو برای بازی Fallen Order مطرح شده بود، اما به طور کامل به آن پرداخته نشد. این حالت اکنون در بخش Survivor موجود است و تمرکز بر نابود کردن دشمنان و مبارزات را افزایش می‌دهد.

    نبردها به نظر آشنا می رسد و این موضوع، به دلیل طراحی مشابه است. طبق نظر آسموسن:

    “ما واکنش بازیکنان را برای نسخه پیشین دیدیم و از آن راضی بودیم، بنابراین نمی‌خواستیم چیزی را که در اختیار داشتیم برداریم و آن را کاملا خراب کنیم. ما می‌خواستیم آن را از نو بسازیم، و این دقیقا همان کاری بود که انجام دادیم. 

    بسیاری از مراحل ساخت و طراحی این بازی بسیار ساده شکل می‌گرفتند، زیرا ویژگی‌هایی که طرفداران برای قرارگیری در این بازی درخواست می‌کردند، همان چیزهایی بود که ما در تیم توسعه دهنده به آن‌ها فکر کرده بودیم”

     

    همانطور که به مقصد نزدیکتر می‌شدم، میانبرها را فعال کردم. این ویژگی به شما امکان می‌دهد در صورت نیاز به بازگشت از مسیری که آمده‌اید، از بسیاری از مسیرهای اضافی پرهیز کنید. این میانبرها حتی در صورت شکست خوردن کل باقی می‌مانند و وجود نقاط مدیتیشن را تکمیل می‌کنند. من تحت تاثیر کاوش در سراسر نسخه نمایشی خود قرار گرفتم. به نظر می‌رسد که تعداد زیادی از دیوارهای یک طرفه از بین رفته‌اند، چیزی که باعث ایجاد چشم انداز طبیعی‌تر و واقع گرایانه‌تر در طول بازی می‌شود.

    خواندن
    Star Wars Jedi Survivor دومین بازی پرفروش سال 2023 در بریتانیا است.

    اکنون زمانی که با یک شیب یک طرفه مواجه شوید، می‌توانید از آن بالا بروید. ظاهرا این موضوع تاییدی از سوی Respawn به خاطر یکی از شکایات بزرگ بازیکنان از نحوه طراحی سطح Fallen Order مطرح شده است. مشکل دیگری از بازی اول که به نظر می‌رسد Respawn آن را برطرف کرده باشد، سطح سفارشی سازی است. 

    در حالی که بازی Fallen Order به شما امکانات شخصی سازی بسیار پایینی می‌داد، اکنون بازی Survivor به شما امکان می‌دهد شخصیت Cal Kestis را از نو بازسازی کنید! در منوی اصلی، می‌توان موهای کل، موهای صورت، پیراهن، ژاکت و شلوار او را تغییر داد.

    علاوه بر این‌ها سفارشی سازی BD-1 و lightsaber را نیز در نظر بگیرید. همه این موارد در صورت کاوش کردن در جهان بازی بروزرسانی می‌شوند و این مورد، به شما دلیلی برای ادامه دادن به اکتشافات می‌دهد. ادامه مسیر من در این سیاره، مرا با یادگاری دیگر از Prequel روبه‌رو کرد: یک دشمن از نوع B2 Battle Droid. این درویدها، مبارزه بسیار دشوارتری نسبت به درویدهای ضعیفی که قبلا با آن‌ها جنگیده بودم، انجام می‌دهند. اما با این وجود هنوز هم به سرعت قابل شکست دادن هستند، به خصوص زمانی که با تمام قدرت از شمشیر نوری خود استقاده کنید.

    پس از تمام این مبارزات، بالاخره به نقطه Rambler رسیدم، ایستگاهی که از ابتدای بازی به دنبال آن بودم. با ورود به ایستگاه به کانتینا، سالن پیلون نزدیک شدم. در همین حین، موجودی قورباغه‌ مانند به نام تورگل از را دیدم، به گونه‌ای که در حال فرار از موجودی دیگر بود. در همین حین ناگهان موجود غول آسا و بدنامی به نام زیک، وارد محل شده و با استفاده از انرژی برق خود، تورگل را به کلی نابود کرد. طولی نمی‌کشد که او متوجه حضور کل می‌شود و این جا، شروع اولین باس فایت بازی را رقم می‌زند.

    خواندن
    چرا هنوز دنباله‌ای برای بازی Quantum Break عرضه نشده است؟

    پس از مبارزه با زیک و شکست دادن او، کل وارد کانتینا شد، جایی که سرانجام با گریز ملاقات کرد. اگر چه چهار سال از دیدن گریز می‌گذرد، اما با دیدن کل و گریز که دوباره بعد از مدت‌ها یکدیگر را ملاقات کرده‌اند، حس خوبی داشتم. با دیدن رفتار گریز، واضح است که او به کل اهمیت می دهد. گریز از کل درخواست کرد تا از مبارزه با امپراتوری دست بردارد و در جایی ساکن شود تا زندگی آرامی را شروع کند. اگر بازی Star Wars Jedi Survivor بتواند لحظاتی مشابه این چند لحظه را بیشتر در خود جای دهد، می‌توان به روند داستان آن امید زیادی داشت.

    Star Wars Jedi Survivor

    من بیشتر از این داستان بازی را اسپویل نمی کنم، اما پرده از چندین ویژگی بازی برمی‌دارم که برای آن‌ها بسیار هیجان زده بودم، بسیاری از این ویژگی‌ها حول شخصیتی به نام تانالور می‌گردند. در طول بازی من با چندین موجود دیگر از جمله Bilemaw های غول آسا، Shiverpede های عجیب و غریب، و موجودات قدرتمندی مانند Wampa و Mogus مبارزه کردم. پیروزی بر هر موجودی استراتژی‌های متفاوتی را می‌طلبد، به همین دلیل من بارها و بارها در مبارزه با موجودات مختلف شکست خوردم.

    اگر در طول بازی شکست بخورید، دشمنی که شما را شکست داده است به رنگ زرد می‌درخشد و اگر بعدا آن دشمن را پیدا کرده و او را نابود کنید، بازی پاداش‌هایی (از جمله پر کردن سلامتی) به شما خواهد داد. ممکن است این ویژگی‌ها کمی دور از ذهن به نظر برسند، اما با این وجود من از مکانیک‌های ساده‌تر Soulslike رضایت داشتم.

    پس از گذراندن سه ساعت کامل در بازی Star Wars Jedi Survivor، من مطمئنم که استودیو Respawn از اولین تلاش خود برای ایجاد یک عنوان حول جنگ ستارگان، تجربیات بسیاری را به دست آورده است. حرکت کردن در طول بازی طبیعی‌تر به نظر می‌رسد، نبرد بیشتر شکل می‌گیرد و داستان در مسیرهای بسیار جذاب‌تری پیش می‌رود. اگر تکه‌ای از گیم پلی که تجربه کردم بیانگر روند کلی بازی باشد، بازی Star Wars Jedi Survivor جانشینی کاملا شایسته برای بازی Fallen Order است.

     

    نام: Star Wars Jedi Survivor

    توسعه دهنده: Respawn Entertainment

    ناشر: Electronic Arts

    تاریخ عرضه: 28 آوریل 2023

    پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۵، سری اس/ایکس، مایکروسافت ویندوز

    رسانه ورنا پلاس را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام، آپارات، تلگرام و یوتیوب دنبال کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    لغو پاسخ

    تازه ترین ها