با توجه به ریمیکهای باکیفیت Resident Evil 2 و 3 که در سالهای 2019 و 2020 منتشر شدند، به نظر میرسید که Capcom در ساخت ریمیک Resident Evil 4 نیز کار تحسین برانگیزی انجام دهد. زمانی که شروع به تجربهی این ریمیک کردم، هر لحظه انتظار داشتم که کپکام با عملکرد فوق العادهی خود، مرا غافلگیر کند.
خوشبختانه انتظار من بیمورد نبود و این ریمیک، بازی را تقریبا در هر قسمتی که بتوان تصور کرد به خوبی احیا میکند. محیط حومه اسپانیایی بازی به طور قابل توجهی شومتر شده است.
گیم پلی بازی از قبل کمی دشوارتر شده و عملکرد کنترلهای آن مدرنسازی شدهاند تا به خوبی با مکانیزمهای تیراندازی بازی، همخوانی داشته باشند. من 18 سال منتظر بودم تا بازیای مانند Resident Evil 4 بتواند مرا به وجد بیاورد. پس از تجربهی این بازی، مشخص شد که در تمام این مدت، تمام چیزی که احتیاج داشتم، تجربهی ریمیک Resident Evil 4 بوده است.
نسخه اصلی بازی Resident Evil 4 یکی از عناوین برجسته در این فرنچایز بقا و ترسناک است که برای بسیاری از افراد، نیازی به معرفی ندارد. با این حال، با توجه به زمانی که بازی در آن عرضه شد و گذشت این همه مدت، بد نیست نگاهی کلی به ویژگیهای این بازی داشته باشیم.
در آن زمان برای توسعه دهندگان بازی Resident Evil تغییر از دید سوم شخص عادی و ثابت به حالتی که بتوان در حین هدف گیری، صحنه را از روی شانه دید، بسیار مهم بود. در نتیجهی این هدف، چنینی ویژگیای برای اولین بار در عنوان Resident Evil 4 به کار گرفته شد و از آن، عنوانی بسیار جذاب و بیهمتا ساخت.
امروزه تاثیر استفاده از این نوع زاویهی دید در تعداد بیشماری از آثار کلاسیک سوم شخص دیگر مانند Gears of War، Dead Space و The Last of Us احساس میشود و ویژگیهای آن، در بسیاری از عناوین به کار گرفته شدهاند. در حین آماده کردن این نقد و بررسی، تصمیم گرفتم بازی اصلی را تجربه کنم و پس از تجربهی آن، از این که چقدر این بازسازی مورد نیاز بود شوکه شدم. بسیاری از ویژگیهای نسخهی اصلی که از مشکل خاصی بهره میبردند و یا به گونهای کامل شده نبودند، ساخت و عرضهی این ریمیک را حیاتی میکردند.
به طور مثال در بازی اصلی، حرکت کردن بازیکن اصلی یعنی لئون کندی، به طرز مضحکی با محدودیت انجام میشد. درواقع لئون به گونهای حرکت میکرد انگار که شلوار بیش از حد تنگی پوشیده و حتی در حین بیرون آوردن اسلحهاش، درست مانند یک مجسمه بیحرکت میماند. چنین مواردی در بازهای که این بازی در آن عرضه شده، مشکلات بزرگی به شمار نمیآمدند. اما طبق استانداردهای مدرن، این موارد تماما جزو ایرادهای بازی به حساب میآیند.
حال خوشبختانه آن روزها گذشته است. برخلاف عناوینی مانند Metroid Prime Remastered، ریمیک Resident Evil 4 از هر نظر همپای عناوین 2023 است. ویژگیهایی مانند حرکت همزمان و هدف گیری به این معنی است که شما میتوانید با احتیاط به عقب برگردید در حالی که همچنان اسلحه خود را در حالت آماده در دست گرفتهاید، یا بدون این که چشم از هدف بردارید، با اسلحهی خود به سمت آن حرکت کنید. این ویژگیها شما را کاملا مجهز میکنند تا در طول بازی بهتر پیشروی کنید و شانس پیروزی بیشتری داشته باشید.
حمله کردن به دشمنان با استفاده از سلاحهای دستی، انفجار چوبهای دینامیت در دست مهاجمان قبل از اینکه فرصتی برای پرتاب آنها داشته باشند، یا حتی هدشات کردن تمام دشمنان به لطف شاتگانی که در دست دارید، همه و همه از ویژگیهایی هستند که به جذابیت بازی میافزایند.
اگر هرگز نسخه اصلی را بازی نکرده باشید، هیچ کدام از این موارد شما را شوکه نمیکنند، اما به من اعتماد کنید، این موارد برای کسانی که با این بازی به خوبی آشنایی دارند، اهمیت دارند. لبههای تعدادی از اشیا، مانند جعبهها و بشکهها را میتوان به سرعت و با ضربه زدن یک دکمه شکست و از مهمات درون آنها استفاده کرد.
این ویژگی باعث میشود در میان نبردها، راحتتر به افزایش دهندههای سلامتی و مهمات دسترسی داشته باشید. جابجایی سلاح اکنون با یک ضربه بر روی D-pad (به جای مکث برای ورود و خروج از صفحه) انجام میشود و از چاقوی رزمی لئون نیز، میتوان به سرعت برای مقابله با حملات سریع یا غافلگیر کردن دشمن، استفاده کرد.
ویژگیهای جدید بازی و برطرف شدن مشکلات آن، باعث میشود که تجربهی بازی در حالت هاردکور، با لذت بیشتری از چالشهای گوناگون انجام شود. البته اگر از بازیکنان قدیمی نیستید و یا علاقهای به چالشهای گوناگون ندارید، میتوانید از حالتهای آسانتر استفاده کنید. در حین بازی میتوان به خوبی از چاقو استفاده کرد، اما این نکته را در نظر داشته باشید که چاقو ممکن است همیشه کارآمد نباشد.
دشمنان به روشهای نامنظم حرکت میکنند و ممکن است به سرعت و به صورت گر هی حملهی خود را انجام دهند، بنابراین شما هنوز هم باید کار با سلاحهای گوناگون و بهترین نحوهی غلبه بر دشمن را یاد بگیرید.
در نسخهی جدید دشمنان از راههای جدیدتری استفاده میکنند تا شما را به دام اندازند. به طور مثال روستاییهای قاتل تلههای خرس را در وسط راه کار میگذارند تا شما را در حالی که اسلحهی خود را آماده به شلیک کردهاید، گیر بیندازند. ممکن است ریمیک Resident Evil 4 ابزار گستردهتری برای کمک به بقای لئون به شما بدهد، اما همچنان باید هوش و حواس خود را جمع کنید و تحت هر شرایطی هوشیار بمانید.
زیرا هر لحظه ممکن است جمعیت عظیمی از زامبیها به سمت شما حمله کنند. خوشبختانه، یک سیستم ذخیره چک پوینت جدید هرگونه نیاز به انجام مرحله از ابتدا را به حداقل میرساند. البته توجه داشته باشید که این سیستم در حین تجربهی بازی در حالت هاردکور، غیر فعال میشود تا روند بازی از حالت عادی، شکل سختتری به خود بگیرد.
مهم نیست که از چه درجهی سختیای استفاده میکنید، یکی از نقاط قوت Resident Evil 4 این است که انواع دشمن به طور ترکیبی به شما حمله میکنند، به طوری که شما هرگز نمیتوانید روشی ابداع کنید که همیشه و همه جا پاسخ گو باشد. دشمنان آغاز بازی، با راحتی سر خود را در دسترس شما قرار میدهند و با هدشات کردن، میتوانید آنها را از بین ببرید.
اما رفته رفته شروع به پوشیدن کلاه ایمنی میکنند تا شما مجبور شوید پاهایشان را هدف قرار دهید. سپس، هنگامی که به خوبی در شلیک به زانوی آنها مهارت پیدا کردید، با شلاقهایی که به همراه دارند به طرف شما حمله میکنند.
مطمئن باشید به این زودیها قرار نیست این موضوع به پایان خود برسد، زیرا همچنان زامبیهایی با قبلیت ترمیم اعضایی که به آنها شلیک کردهاید، به همراه چندین گونهی دیگر بر سر راه شما قرار دارند. ریمیک Resident Evil 4 تعداد بالایی از اسلحهها را در اختیار شما قرار میدهد که با توجه به تنوع دشمنان، بسیار پرکاربرد هستند، از انواع مسلسلها گرفته تا موشکاندازها و رگبارهای قدرتمند، بازی تمام تلاش خود را میکند تا شما ناچار به تجربهی نبردی نابرابر نباشید.
به نظر من جالب بود که چگونه ماهیت تقریبا هر عنصر در محیط اطراف شما می تواند به عنوان یک مزیت تاکتیکی استفاده شود، به شرطی که بتوانید به سرعت از هوش خود استفاده کنید. حملات اره برقی از سوی دکتر سالوادور، برای لئون به همان اندازه مرگبار است که برای هر دشمن دیگری که در مجاورت آن قرار دارد، کشنده است، بنابراین با طعمه گذاشتن او و استفادهداز سیل دشمنانی که به سمت شما میآیند، به راحتی میتوانید بخش گستردهای از دشمان را نابود کنید. فانوسهای نفتی آویزان را میتوان با شلیک گلوله روی زمین انداخت و انبوهی از دشمنان را به آتش کشید.
حتی میتوان با آتش زدن یک حیوان، باعث رم کردن حیوان شد، به گونهای که به میان دشمنان میدود و همهی آنها را به آتش میکشد. البته چنانچه تا بالاترین حد ممکن مهمات داشته باشید، استفاده از مهمات را به جای این روشها پیشنهاد میکنم.
شاید بسیاری از شما ندانید که روند Resident Evil 4 چگونه است: شاید بهترین توصیف مانند زمانی باشد که سوار ترن هوایی شدهاید و همه چیز آرام و نسبتا بدون مشکل است، تا جایی که ناگهان ارن به سمت پایین سقوط میکند و حجم عظیمی از ترس را درونتان به وجود میآورد.
در بازی Resident Evil 4 چیزی که به عنوان یک ماموریت نجات نسبتا ساده آغاز میشود (با فرستادن لئون به دهکده کوچک اسپانیایی در جستجوی اشلی که دختر گمشده رئیس جمهور ایالات متحده است)، به زودی به یک سری نبردهای دلخراش با هیولاهای دریایی غول پیکر، جنگ با هیولاهای سر به فلک کشیده و دفاع ناامیدانه در برابر انبوهی از دشمنان تبدیل میشود.
یک سوم پایانی بازی Resident Evil 4 به میزان قابل توجهی سختتر شده است و چنان باس فایتی را برای شما ترتیب میدهد که ناچار میشوید تمام مهامات خود را در همین بخش استفاده کنید.
جلوههای صوتی بازی بازسازی شده و در بیشتر بخشها میتواند این موضوع را احساس کرد. نمیتوان اغراق کرد که صداهای Resident Evil 4 در پرورش حس واقعی ترس، چقدر موثر هستند. خواه این شعارهای کشاورزان دهقانی انگل زده در هنگام ورود به یک منطقه جدید باشد، زوزهی گرگها در حالی که در پیچ و خم پرچین قلعه از میان برگهای اطراف شما حرکت میکنید، یا صدای غرش موتور اره برقیای که در دوردست در حال برش درخت است. فقط با گوش دادن به صداها، ترس عجیبی در وجودم ایجاد شد که با شروع مبارزات و حملهی زامبیها، به اوج خود رسید.
در هر مرحله از بازی، پیشرفتهای بزرگ و کوچک وجود دارد. استفاده از چاقو نبردها را جذابتر میکند و خوسبختانه، اکنون این ویژگی را دارید که به اشلی دستورات خاصی دهید. حال دیگر نیازی به هدر دادن گیاهان سبز ارزشمند برای شفای او نیست، هوش مصنوعی اصلی بهبود یافته است، بنابراین احتمال زخمی شدن و یا گیر افتادن او در موقعیتهای احمقانه کمتر است. از طرفی تغییرات ساختاری قابل توجهی در طول محیط بازی رخ داده است که باعث میشود محیط، انسجام بیشتری پیدا کند.
به عنوان مثال، در بازی اصلی، منطقه دریاچه در درجه اول به عنوان پس زمینه برای باس فایت عمل میکرد، اما اکنون میتوانید به طور کامل دریاچه و اطراف آن را با قایق کاوش کنید، در ورودیهای مختلف لنگر انداخته و کابینها و غارها را برای یافتن معماها و گنجینههای ارزشمند جستجو کنید.
در واقع، علیرغم اینکه نسخه اصلی را چندین بار تجربه کردهام، به نظر میرسد همچنان در نسخهی ریمیک موارد بسیاری وجود دارد که کشف کردنشان مرا شگفت زده میکند. در واقع سازندگان تمام تمرکز خود را روی داستان بازی نگذاشتهاند و به خوبی، توانستهاند به محیط بازی و موارد گوناگون آن بپردازند.
با تمام احترامی که برای بازیهایی مثل The Last of Us و God of War Ragnarok قائل هستم (زیرا هر دو به نوبهی خود عملکرد فوقالعادهای دارند) Resident Evil 4 زمانی برای دیالوگهای عمیق و معنادار اختصاص نمیدهد. مدل موی لئون ممکن است نشان دهندهی شخصیتهای بدجنس داستان باشد، اما نگرش اخلاقی او، یک قهرمان دهه 80 را نشان میدهد است، و بدون توجه به زمانی که براییدا کردن بهترین سلاح صرف می کردم، به نظر میرسید که او همیشه تعداد زیادی سلاح به همراه خود دارد.
وقتی لازم است کمی از خط داستانی دور میشوید، تاجر مرموز باز میگردد تا لئون را با مجموعهای از وسایل خطرناک مانند یک فرم عجیب Q Branch، همراه با دستور العملهای جدیدی که به شما امکان میدهد تا انواع مهمات دقیقی را که میخواهید بسازید، آشنا کند.
او همچنین در قبال جانبی اختیاری را که در طول کمپین اضافه شده است، به شما جوایزی میدهد، مانند مراحل تیراندازی به مدالیونهای آبی پنهان یا ردیابی یک تخم مرغ طلایی کمیاب، که ار کدام به نوبهی خود بر هیجان بازی اضافه میکنند. این جوایز در سنگهای قیمتی اسپینل پرداخت میشود که میتوان آنها را با اقلام منحصر به فرد و ارتقاها مبادله کرد.
یکی از مواردی که در مورد تاجر نسخهی ریمیک مورد توجه من قرار گرفت، این بود که او در مورد ارزش سلاحهای شما بسیار سخاوتمندتر است. در نسخهی اصلی، باید هزینهی زیادی برای ارتقای هفت تیر خود پرداخت میکردید و قیمت ارتقای آن، وقت در زمانهای خاصی کاهش پیدا میکرد. با این حال در نسخهی ریمیک، تقریبا ارزش کامل هر سلاح را به همراه هزینه ارتقاهایی که به آن اضافه کردهاید، پرداخت میکنید. بنابراین میتوانید اسلحههای مورد علاقهتان را مجددا انتخاب کنید و بدون پرداخت هیچ هزینهای، از ارتقا و استفاده از آنها لذت ببرید.
با این حال، علی رغم قیمتهای سخاوتمندانه و اجناس افسانهای او، پس از هر معامله همچنان احساس کمبود میکردم. دیالوگ دوباره ضبط شده او با همان جذابیت احمقانه دیالوگ اصلی گریزلد ارائه نمیشود. من متاسف شدم که حالت Mercenaries در بازی گنجانده نشده است. دانستن اینکه این حالت به عنوان بخشی از یک به روزرسانی رایگان در آینده ارائه خواهد شد، مایه اطمینان است و من بسیار مشتاق هستم که با استفاده از آن، به تجربهی مجدد بازی بپردازم.
در همین حال، حالت New Game+ و فهرست طولانیای از چالشهای درون بازی برای باز کردن قفل سلاحها، لباسها و هنرهای مفهومی به بازی اضافه شده است. به نظر میرسد که بازی از حالتهای Assignment Ada و Separate Ways که در نسخههای قدیمیتر وجود داشتند، نیز بهره ببرد.
چه از طرفداران نسخه اصلی Resident Evil 4 باشید و چه جزو تازه واردانی باشید که مشتاق تجربهی برخی از عناصر ترسناک اکشن با بالاترین کیفیت هستید، ریمیک Resident Evil 4 را عنوانی جذاب خواهید یافت. مبارزات آن عاری از موارد دشواری است که قبلا شاهد بودیم، اما به لطف دشمنان وحشیتی که هر لحظه به سمت شما سرازیر میشوند، روند بازی هیجان انگیز و پر استرس میشود.
داستان بازی به سرعت در میان مجموعه ای از صحنه های اکشن که ساختار متنوعی دارند، میگذرد و دنیای آن، سرشار از جزئیات و پر از رمز و رازهای گوناگون است.
پیشرفتهای این ریمیک، نسبت به نسخه اصلی بسیار زیاد است که نمیتوان همهی آنها را در این مقاله عنوان کرد، از تغییرات ساده در کیفیت زندگی گرفته تا مکانیکهای اصلاح شدهی باس فایتها. به استثنای شخصیت ناامیدکنندهی تاجر، تیم Capcom از خود عملکرد خوبی نشان داده است. عنوان ریمیک هیجانانگیزترین ماجراجویی رزیدنت اویل در تمام دوران است که بازسازی، اصلاح شده و تا حد کامل پتانسیل عظیم خود را محقق کرده است.
رسانه ورنا پلاس را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام، آپارات، تلگرام و یوتیوب دنبال کنید.