بسیاری از طرفداران سری جنگ ستارگان، نگران بودند که استودیو Respawn چگونه میتواند با تلاشی دوباره، عنوانی خاص و متمایز را پدید آورد که در عین حال، با این سری همخوانی داشته باشد؟ اما حالا و بعد از گذراندن مدت زیادی با کل کسیس، مشخص شده که تلاش این استودیو تا چه حد نتیجه داده است.
بازی Star Wars Jedi Survivor با بهره بری از گزینههای مبارزه بسیار گستردهتر، نقشههای بزرگتر و وسیعتر و تواناییهای بسیار بیشتر، ظاهرا مسیر درستی را در پیش گرفته است.
با توجه به این که به احتمال بالا قبل از تجربه عنوان Survivor، عنوان Fallen Order را انجام دادهاید، خوشبختانه بسیاری از ویژگیها و مواردی که در آن نسخه به دست آوردید را در این نسخه هم خواهید یافت. هیچ کدام از ویژگیهای نسخه قبل در این نسخه به باد فراموشی سپرده نشده است. حتی میتوان گفت که با توجه به مهارتها و مبارزاتوناگون با دشمنان، چندین ویژگی جدید نیز به بازی اضافه شده است. به غیر از این مورد که از حالا به بعد به بستههای افزایش سلامتی نیاز بالایی پیدا میکنید، کل همان کل سابق و مهارتها هم مشابه مهارتهای سابق هستند.
با توجه به موارد گفته شده، شروع بازی هیجان انگیز خواهد بود. در طول بازی ممکن است با دشمنان بسیاری روبرو شوید که استفاده از مهارتهایتان را ضروری میکند. و باز کردن قفلها از آنجا به بعد با سرعتی مفید ادامه مییابد. قابلیتهایی مانند پرش بلند و یا دیوار پیمایی، تنها گوشهای از این مهارتها به شمار میروند. استودیو Respawn به خوبی از ایدهای که پشت این بازی پنهان شده استفاده کرده است.
عنوان Star Wars Jedi Survivor با بهره بری از شمشیرهای نوری که طرفداران جنگ ستارگان با آنها آشنایی دارند، پنج حالت گوناگون مبارزه را نیز درون خود جای میدهد. با این وجو دیگر لازم نیست تا در حین مبارزات مهارت بالایی داشته باشید تا پیروزی شما حتمی شود، چرا که وجود ویژگیهای جدید و مبارزات متعادلتر بازی را بیش از پیش جذاب کردهاند.
همچنین این واقعیت اینکه اکنون دست و پای درویدها و دیگر دشمنان از بدنشان جدا میشود، باعث شده در طول جنگها و مبارزات، احساس قدرت بیشتری نسبت به همیشه داشته باشید.
حالتهای مبارزه با شمشیر عبارتند از: حالت تک شمشیر، دو تیغه، دو شمشیر، کراس گارد و بلستر. حالت Crossguard وزن و قدرت شمشیر شما را افزایش میدهد و آن را برای نابود کردن دشمنانی که بر روی زمین افتادهاند، بسیار مناسب میکند. در حالی که بلستر شما را بیشتر برای جنگ با انبوه دشمنان ضعیفتر آماده میکند. از حیوانات یا دیگرانی که دوست دارند نزدیک شوند.
این، به معنای واقعی کلمه، یک انفجار است. این که باید کدام حالت مبارزه را انتخاب کنید، کاملا بستگی به خود و سبک مبارزهتان دارد.
حتی ممکن است برخی از سبکهای مبارزه از ویژگیهایی برخوردار باشند که بعدا آنها را کشف کنید. به طور مثال سبک کراس گارد به شما امکان پرتاب شمشیر را برای ضربه زدن به دشمنانی که در فواصل دور هستند، میدهد. جدای از این مورد، تمام این حالتها به شما ویژگیهایی را میدهند تا به راحتی از پس گروههای بزرگ دشمنان برآیید.
در ابتدا شما تنها میتوانید دوتا از پنج حالت گفته شده را برای شخصیت خود استفاده کنید. ممکن است تنها استفاده از دو مورد کمی محدود کننده به نظر برسد، اما همین دو مورد کافی است تا بتوانید دشمنان خود را به سرعت از پای درآورید.
خوشبختانه میتوانید حالت مبارزه خود را هر زمان که لازم بود عوض کنید، اما استفاده از حالتهای گوناگون ممکن است کمی گیج کننده باشد. هر حالت درخت مهارت خود را دارد و تا زمانی که به اواسط بازی برسید، قادر خواهید بود حدود نیمی از این درخت را تکمیل کنید. داستان بازی در گام بعدی، سعی میکند خود را با المانهای آن هماهنگ کند. کل در اوایل بازی به طور تصادفی در سیارهای افتاده و حالا در جستجو و کاوش در سیاره به سر میبرد. این ایده بسیار او را شبیه ناتان دریک از جهان جنگ ستارگان میکند.
حتی ادامه داستان شما را به کشف و حل انواع معماها و پازلها وادار میکند و خوشبختانه، طیف گستردهای از ابزارها و ویژگیها چنان که گفته شد، به منظور حل معماها در بازی قرار گرفته است. نکته مهم در مورد این بازی و عناوین مشابه، این است که بازی فصار زمانی زیادی بر شما وارد نمیکند تا برای رفتن به مراحل بعدی عجله کنید.
بنابراین ممکن است در حین انجام هر مرحله، فرصت زیادی برای اکتشافات و گشت و گذار و حتی کشف مرحلههای مخفی داشته باشید. با وجود این که داستان بازی نسبتا جذاب است و ماجراجویی آن به خوبی شما را درگیر خود میکند.
اما پیچیدگیهای بسیار آن باعث میشود تا در برخی موارد، روند داستان بیش از حد اسرار آمیز باشد. هویت تبهکاران اصلی در طول داستان مخفی باقی میماند و دیدن آنها هم چندان ممکن نیست. چیزهایی هم که از آنها میشنویم، باعث نمیشود تا به یاد شخص خاصی بیفتیم و در واقع قبلا آنتگونیستهای این بازی را ملاقات نکردهایم.
با وجود این که نمیتوان با آنتاگونیستهای بازی چندان ارتباط برقرار کرد، اما نمیتوان از نقش آنها و شخصیت پردازی خوبشان چشم پوشاند. شخصیتهایی که از حضورشان در Fallen Order لذت بردیم، اکنون بازگشت دوبارهای به این عنوان دارند.
انگیزههای کل هم تغییر کرده و چیزی فراتر از مبارزه با امپراتوری سیاره است. کل میخواهد بداند که آیا او میتواند در این سیاره زندگی کرده و حانهای امن برای خود بسازد. مسیر رشد و پیشرفت او نسبت به شخصیتی که قبلا از او دیدیم، بسیار متفاوت است. اکنون رشد شخصیتی او بیشتر بوده و تصمیمات او تاثیرهای بزرگتر و مهمتری در طول بازی دارند.
شخصیتهای گوناگون دیگری مانند مرین نیز بازگشت دوبارهای از نسخه قبل دارند، هر چند که ظاهر آنها در برخی موارد تغییر کرده، شخصیتشان عوض شده و حضورشان در بازی ممکن است کمرنگتر شده باشد.
به غیر از گروه بزرگی از شخصیتهای رنگارنگ بیگانه، از جمله یک درویدها و نوعی از حلزون دریایی، دیگر عضو جدید گروه Bode نام دارد. او یکی دیگر از انواع مزدورهایی به شمار میرود که دقیقا مانند کال در Fallen Order، بی احتیاطیهای زیادی میکند.
این دو در ادامه داستان با هم مانند دو برادر متحد میشوند تا به شکل بهتر و قدرتمندتری با امراطوری ستمگر سیاره بجنگند. با توجه به این که بود داستان جدیدتری دارد، ترکیب آن با داستان کل روند بازی را جذابتر میکند.
جنگیدن در کنار دیگر متحدان در مراحل داستانی بسیار جذاب است، به خصوص تماشای مرین که از تله پورت خود برای جابجایی سریع در اطراف و برداشتن اهداف استفاده میکند. متحدان و هم گروهیهایتان به هیچ عنوان نمیتوانند کشته شده و با آسیب ببینند، بنابراین نیازی نیست همیشه حواستان به آنها باشد.
اما اگر بخواهید میتوانید به آنها دستوراتی مربوط به اولویتهای دشمنان بدهید تا بدانند که ابتدا به کدام گروه از دشمنان حمله کنند. همچنین با استفاده از کمک هم گروهیهایتان میتوانید مسیرهای جدیدی به مناطق دیگر پیدا کنید.
شوخیها و همراهی هم گروهیها باعث شده جو بازی تغییر مثبتی کند و حالت زندهتری به خود بگیرد. البته به نظر منطقی میآید که با اضافه شدن دوستان جدید به بازی، دشمنان جدیدی هم اضافه شده باشند. با انجام مبارزات گوناگون، بیشتر متوجه خواهید شد که نقش خود امپراطوری تا چه حد در پس زمینه است و چندان خود را نشان نمیدهد.
اما با این وجود جای نگرانی نیست، چرا که همواره گروههای متنوعی از دشمنان ممکن است بر سر راه شما کمین کنند. بازی به روشهای هوشمندانهای تنوع در طول مراحل خود ایجاد میکند، روشی که ظاهرا بیان میدارد بازی Survivor تقریبا در نقطهای میان Revenge of the Sith و A New Hope اتفاق میافتد.
جانوران گوناگون نیز مانند آن چه در Fallen Order دیدیم کمبودی ندارند و مهم نیست که در کهکشان جنگ ستارگان به کجا بروید، به نظر میرسد بازی راهی برای ایجاد حشرات غول پیکر و وامپاهای خشمگین و بزرگ پیدا میکند.
این بازی ترکیب و تنوع خوبی از انواع موجودات که بیشتر بر اساس Fallen Order هستند را به وجود آورده و باعث شده تا در صورت گشت و گذار در اطراف، حس کمبود و تکراری بودن موجودات گوناگون را نداشته باشید. صحبت از موجودات گوناگون شد، یکی از تواناییهای جدید کل این است که حیوانات را رام کند تا بتواند بر آنها سوار شود.
اگر چه از این روش استفاده زیادی نمیشود، به علاوه سواری با موجودات سرعتی کمتر از دویدن دارد. با توجه به اینکه دویدن استقامت کل را کاهش نمیدهد، به نظر میرسد رام کردن حیوانات بیشتر یک قابلیت تزیینی باشد و استودیو Respawn نیز تنها برای راضی کردن طرفداران این ویژگی را درون بازی گنجانده است.
در هر صورت سواری گرفتن از حیواناتی مانند اسمپل یا حتی موجوداتی که قابلیت پرواز دارند، خالی از لطف نیست و جذابیت خاص خود را دارد. محیطها نیز مانند حیوانات متنوع هستند و در طول بازی به سیارههای سفر خواهید کرد که قبلا آنها را ندیدهاید.
برخی از آنها بسیار گسترده هستند و مناطق بسیار متفاوتی را در خود جای میدهند. به عنوان مثال سیاره Koboh مناطق بسیاری را در خود جای میدهد، از علفزار و باتلاق گرفته تا تاسیسات زیرزمینی، یک کشتی بزرگ سقوط کرده، و حتی نسخه خاص خودش از Cloud City.
این گونه از سیارهها از جهانهای معمولی جنگ ستارگان که ممکن است تا صد درصد از بیابان تشکیل شده باشند، تفاوت زیادی دارند. هر بار که وارد یک منطقه جدید شوید، باید از تمام مهارتهایی که در طول بازی فرا گرفتهاید استفاده لازم را ببرید تا بتوانید از برخی مناطق خطرناک عبور کنید.
به همین دلیل زمانی که داستان ۳۰ ساعته بازی را به پایان برسانید، به یاد آوردن تمام مهارتهایی که یاد گرفتهاید مشکل خواهد بود، زیرا تعداد زیادی مهارت در این بازی گنجانده شده است. با این وجود پازلها معماهای بازی با مهارتهایتان همخوانی دارند و پازلی بر سر راهتان قرار نمیگیرد که با استفاده از مهارتهایتان نتوانید آن را حل کنید.
با توجه به این واقعیت که روند بازی ترکیبی از مبارزهها و حل معماهاست، توسعه دهندگان عدالت را در قرار دهی این دو مورد درون بازی رعایت کردهاند. تمام پازلها به طور هوشمندانه و دقیق درون بازی گنجانده شدهاند و ممکن است شما را یاد پازلهایی که در بازی God of War Ragnarok دیدید بیندازد.
برخی از پازلها شامل استفاده از BD-1 و پرتاب کردن پرتابهها برای راه اندازی سوییچها در فاصلههای دور است و برخی دیگر شما را برای غیر فعال کردن نوعی بمب به چالش میکشد. برخی از معماها باعث میشود ناچار شوید ساعتها فکر کنید تا به پاسخ صحیح برسید، بنابراین در حل آنها باید دقت کافی به خرج دهید. در کل، عنوان Survivor تعادل خوبی بین محیطها و شخصیتهای خود برقرار میکند.
هر چنر که عملکرد فنی بازی چندان خوشایند نیست. در طول تجربه بازی با کنسول PS5، شاهد افت نرخ فریم و یا کیفیت تصویر خواهید بود. این افت سرعت و کیفیت بیشتر در هنگام مبارزه در اطراف دود یا مه رخ میدهد.
نرخ فریم بازی در حالت 4k هرگز نمیتواند به ۶۰ فریم و یا حتی عددی نزدیک به آن برسد. حتی ممکن است مشکلات و باگهایی بر سر راهتان ظاهر شوند که برای فرار از آنها، چارهای جز بارگذاری مجدد ذخیره بازی نداشته باشید.
شرکت EA طبیعی وعده داده است که بروزرسانیهای بیشتری با هدف بهبود کیفیت در همه پلتفرمها ارائه خوهند شد، هر چند که این موضوع به خودی خود زمان بر خواهد بود. نرخ فریم مناسب به ویژه در طول باس فایتها از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا به طور مستقیم در پایان مبارزه و این که شما بتوانید بر حریف خود غلبه کنید تاثیر دارد.
به دلیل مشکل بازی در کاهش سرعت و افت کیفیت، معمولا در انجام باس فایتها در چندین دفعه اول مبارزه با شکست روبرو میشوید. با این اوصاف ویژگیهای جدیدی به باس فایتها افزوده نشده و نسبت به عنوان Fallen Order، تغییر چندانی نداشته است.
با این حال، یکی از ترفندهای هوشمندانهای که به باس فایتها افزوده شده، این است که اگر در یک باس فایت شکست بخورید، دفعه دوم باس به رنگ زرد نمیدرخشد و درست مانند یک دشمن معمولی، با ضربه وارد کردن به او سلامتیتان بازگردانده میشود. همچنین نور درخشانی در محلی که قبلا افتاده بودید وجود دارد که میتواند سلامتی شما را پر کند.
این روش به شیوهای مبتکرانه باس فایتها را راحتتر میکند و یک قدم رو به جلو نسبت به نسخه قبلی به شمار میآید. قرارگیری یک نقشه درون بازی نیز پیشرفت بزرگی به شمار میآید. درست مانند Fallen Order، به نظر میرسد این نقشه آن قدرها هم دقیق نباشد و تشخیص این که در حال حاضر به چه چیزی نگاه میکنید دشوار است.
با این حال، خطوط قرار گرفته شده و نقاطی که میتوان از آنها در همین جهت به طور مناسب بهره برد، در کل پیدا کردن یک موقعیت و یا یک محیط را راحتتر میکند. همچنین استودیو Respawn به ما توانایی سفر سریع بین نقاط ذخیره را داده است.
چیزی که وقتی که هدف در گوشه دیکری از جهان پهناور نقشه قرار گرفته باشد، انجام کار را بسیار راحتتر میکند. نقشهها بسیار متراکم طراحی شدهاند و بازی Survivor پر از کارهایی است که میتوان در کنار داستان اصلی انجام داد. مواردی مانند شکار کردن برای دریافت جایزه و جنگیدن با موجودات افسانهای، شرکت در چالشها و بسیاری از موارد دیگر. انجام بسیاری از این موارد دشواری خاص خود را دارد و حتی با تجربه بازی بر روی حالت پیش فرض، باز هم نمیتوانید به راحتی از پس این چالشها برآیید.
علاوه بر همه این ها، موارد بسیاری برای جمع آوری در طول بازی وجود دارد، از جمله گیاهان و ماهیها که میتوان آنها را در کانتینا در Koboh به نمایش گذاشت. با وجودی که انجام برخی از این مراحل جانبی نیازمند گشودن قفل آنها است، اما نمیتوان با قطعیت گفت که انجام آنها زمن زیادی خواهد برد. برخی از پاداشهایی که بازی به شما میدهد بسیار ارزشمند هستند. به طور مثال شمشیر کل و سلاح بلستر، هر دو قابل شخصی سازی و ارتقا دارند که این مورد برای طرفداران جنگ ستارگان، بسیار خوشایند تلقی میشود.
ارتقای این اسلحهها در برخی موارد چنان جزئی است که برای مشاهده ارتقا باید تا میتوانید روی آن زوم کنید. همچنین از همان ابتدای بازی قابلیت تغییر رنگ شمشیر کل را دارید. این مود در مورد طیف گسترده لباسهای او نیز صدق میکند.
سازندگان همچنین گزینههایی مربوط به مدلهای جدید مو و ریش برای او قرار دادهاند. با توجه به تونع گزینهای شخصی سازی، شخصیت او همواره کل کسیس باقی میماند، در خالی که ظاهر او متمایز میشود. به همین دلیل ممکن است ظاهر شخصیت شما بسیار متفاوت با ظاهر شخصیت دیگر بازیکنان باشد.
خوشبختانه سفارشی سازی BD-1 نیز ممکن شده است. در بازی اول، شما فقط میتوانستید کمی ظاهر او را تغییر دهید، اما ظاهرا BD- 1 خیلی مورد علاقه بازیکنان واقع شده است، چرا که اکنون ما گزینههای بیشتری برای شفارشی سازی اجزای صورت، سر، گوشها و بدن او داریم.
حتی خود او بعد از هر بار تغییر ظاهر، به ظاهر جدیدش واکنش نشان میدهد! بازی Star Wars Jedi Survivor ایده پشت Fallen Order را دریافت کرده، تا بتواند آن را ارتقا میدهد و سپس از آن استفاده میکند.
این بازی به جای این که ما را به نقطه اول برگرداند تا دوباره سفر کال را به عنوان یک پاداوان آغاز کنیم، ما را به کنترل یک شوالیه جدی درمیآورد که میتواند به استادی در مهارتهای گوناگون تبدیل شود. با مجموعه جدیدی از جهانهای بزرگتر، متنوعتر و متراکمتر برای کاوش و گروهی به یاد ماندنی از شخصیتهای بازگشته، Star Wars Jedi Survivor داستانی را روایت میکند که ممکن است قابل پیشبینی باشد، اما همچنان سرگرم کننده و در مواقعی احساسی است.
جدای از مشکلات مربوط به عملکرد فنی، بازی Star Wars Jedi Survivor یک دنباله است که تقریبا همه چیز را بهتر از نسخه اصلی انجام میدهد. اگر استودیو Respawn تصمیم به ساخت دنبالهای دیگر و کاملتر بگیرد، میتوان بهترین سه گانه جنگ ستارگان را در 30 سال آینده پیشبینی کرد.
نام: Star Wars Jedi Survivor
توسعه دهنده: Respawn Entertainment
ناشر: Electronic Arts
تاریخ عرضه: 28 آوریل 2023
پلتفرمها: پلی استیشن 5، ایکس باکس سری اس/ایکس، مایکروسافت ویندوز
رسانه ورنا پلاس را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام، آپارات، تلگرام و یوتیوب دنبال کنید.