• اگر یکی از طرفداران کنسول پلی استیشن هستید و می‌خواهید در حین استفاده از این کنسول، حس و حال صفحه کلید و ماوس را به خود منتقل کنید، صفحه کلید مکانیکی TAC ممکن است برایتان جالب به نظر بیاید. 

    این دستگاه، یک صفحه کلید جمع و جور است که از 22 کلید قابل تنظیم با نور پس زمینه بهره می‌برد و با تکیه گاه دست قابل تنظیم خود، به شما امکان می‌دهد از آن در بازی‌های پشتیبانی شده درست مانند یک صفحه کلید معمولی، استفاده کنید. 

    با این حال، مدتی طول می‌کشد تا دستتان به فرم خاص این صفحه کلید عادت کند و قیمت بالای آن، حتی با در نظر گرفتن تمام ویژگی‌هایش، به سختی می‌توان توجیه کرد.

    طراحی و ویژگی‌ها

    Tac

    صفحه کلید مکانیکی Hori Tactical Assault Commander که به طور اختصار TAC نامیده می‌شود، یک محصول دارای مجوز رسمی از پلی استیشن است و بر همین اساس، به طور خاص برای کنسول‌های PS5/PS4 طراحی شده است، هر چند می‌توانید آن را به رایانه شخصی خود نیز متصل کنید. بدنه‌ی دستگاه بخش کوچکی از یک صفحه کلید معمولی است که بر روی یک تکیه گاه قرار گرفته و می‌تواند با ماوس جفت شود تا تجربه‌ای شبیه به رایانه شخصی را، در حین استفاده از کنسول به شما ارائه دهد.

    صفحه کلید Hori TAC در مجموع دارای 22 کلید با قابلیت جابجایی مجدد و همچنین یک استیک آنالوگ در کناره است که می‌تواند برای حرکت کردن در بازی استفاده شود. از آنالوگ همچنین می‌توان برای به کار بردن عملکردهای اضافی صفحه کلید، استفاده کرد. صفحه کلید Hori TAC علاوه بر این دکمه‌ها، دارای یک دکمه پلی استیشن نیز هست که می‌توان از آن برای بازگشت به صفحه اصلی کنسول یا به عنوان دکمه ویندوز در رایانه‌های شخصی، استفاده کرد.

    چیدمان صفحه کلید در واقع مشابه تکه‌ای جدا شده از سمت چپ یک صفحه کلید معمولی است. این چیدمان شامل کلیدهای عددی ۱ تا ۴، کلید‌های QWER، ASDF، و ZXC، و همچنین عملکردهای اصلی شامل Escape، Tab، Shift، CTRL و یک کلید عملکرد چند منظوره در ردیف پایین می‌شود. 

    در سمت راست کلیدها، یک دکمه PlayStation، دکمه Enter و یک LED را پیدا خواهید کرد. دکمه‌ی LED نمایه انتخابی فعلی را نشان می‌دهد، که می‌توانید شش مورد از آن را در هر کنسول ذخیره کنید. در سمت راست تکیه گاه دست، یک استیک آنالوگ هشت ضلعی قرار دارد، دکمه ای که مانند Spacebar روی صفحه کلید عمل می‌کند و کنار آن، دکمه دیگری وجود دارد که می‌توان از آن برای تنظیم عمق کف دست استفاده کرد.

    با وجودی که صفحه‌ کلید طرح‌ و چیدمانی مانند صفحه کلید‌های عادی دارد، هر کلید نمادهای ضربدر، دایره، مثلث، مربع، L1، R1، گزینه‌ها، اشتراک‌گذاری و موارد دیگر را نیز در گوشه سمت چپ بالای خود نشان می‌دهد. این ویژگی هنگامی که با دکمه Function ترکیب می‌شود، به شما امکان می‌دهد این دکمه‌های پلی استیشن را فعال و به راحتی عملکرد هر کدام را بدانید. 

    چیدمان صفحه کلید فوق العاده جذاب نیست، به عنوان مثال، دکمه‌ی متداول ضربدر، گوشه سمت راست بالای صفحه کلید قرار داده شده است که کار با آن را کمی سخت می‌کند.

    Tac

    کل صفحه کلید دارای نور پس‌زمینه است که باعث می‌شود در اتاق‌های تاریک یا با نور کم، به راحتی دیده شود. با برداشتن کلیدها، سوئیچ‌های خطی مشکی رنگ Kailh که در زیر آن‌ها قرار گرفته است، آشکار می‌شود. کلاهک‌های هر کلید، به صورت ارگونومی و سفارشی مخصوص صفحه‌ کلید مکانیکی TAC ساخته شده‌اند، بنابراین اگر اتفاقی برای هر یک از آن‌ها بیفتد یا در حین استفاده آسیب ببینند، نمی‌توانید به راحتی آن‌ها را تعویض کنید.

    خواندن
    معرفی وسایل جانبی موبایل گیمرها

    سمت چپ دستگاه دارای یک جک 3.5 میلی متری برای اتصال هدفون است و در قسمت جلویی نیز یک پورت USB-A برای اتصال آسان ماوس سیمی یا دانشگل ماوس‌های بی‌سیم، تعبیه شده است. به طور رسمی، صفحه‌کلید مکانیکی TAC تنها تا پنج دکمه‌ی ماوس را پشتیبانی می‌کند، بنابراین اگر به‌دنبال استفاده از ماوس MMO یا چیزی که شخصی سازی بیشتر دارد هستید، متاسفانه امکان استفاده از آن را ندارید. کل دستگاه از طریق یک کابل USB تقریبا ۳ متری به کنسول PS5، PS4 یا رایانه شخصی شما متصل می‌شود.

    ای کاش تکیه گاه کف دست قابل جابجایی بود، یا حداقل از یک ماده‌ی نرم ساخته شده بود. دست من در حین استفاده‌ی طولانی مدت از این صفحه کلید خیلی خسته می‌شد، و دلیل آن هم جنس سخت و محکم تکیه گاه بود. البته اگر صادق باشیم، من در حین استفاده از صفحه کلیدهای معمولی نیز از جنس سفت و سخت آن رنج می‌بردم و این دستگاه، اولین صفحه کلیدی نیست که چنین حسی به من می‌دهد. تنها تفاوتی که وجود دارد، این است که استفاده از جنس نرم برای صفحه کلیدهای معمولی ممکن نیست، در حالی که شاید سازندگان این دستگاه می‌توانستند از آن استفاده کنند.

    عمق تکیه گاه میز به مقدار زیاد قابل تنظیم نیست، جابجایی ان تنها حدود یک سانتی متر است تا دستگاه قابل استفاده برای اندازه‌های گوناگون دست باشد. با وجودی که صفحه‌کلید مکانیکی TAC دارای اندازه‌ی نسبتا جمع‌وجور و پشتیبانی از پلی استیشن است، قیمت ۱۳۰ دلاری آن در مقایسه با اکثر صفحه‌کلیدهای گیمینگ، مانند لقمه‌ی بزرگی است که نمی توان آن را بلعید! 

    قیمت این صفحه کلید حتی با توجه به کارکردهای آن، مقداری بیش از حد معمول است. افزایش محبوبیت صفحه کلیدهای کوچکتر (مانند اندازه 60٪) اندازه کلی صفحه کلید مکانیکی TAC را تقریبا ناچیز می‌کند.

    به علاوه، با خرید یک صفحه کلید معمولی، هیچ کلیدی را از دست نمی‌دهید و می‌توانید از پشتیبانی بالا در دستگاه‌های بسیار بیشتری به جای کنسول‌های پلی استیشن، لذت ببرید.

    نرم افزار

    با وجودی که می‌توانید از صفحه‌کلید مکانیکی TAC به طور مستقیم به همراه PS5، PS4 و یا رایانه‌های شخصی استفاده کنید، این صفحه کلید همراه خود یک برنامه اختیاری برای دستگاه‌های iOS و Android دارد که به شما امکان می‌دهد پروفایل‌ها و کلیدهای remap خود را از طریق بلوتوث، سفارشی کنید.

    رابط کاربری این برنامه بسیار ساده است و چیزی بیش از چند صفحه سفارشی سازی ارائه نمی‌دهد. برای هر دستگاهی که از آن استفاده می‌کنید (PS5، PS4 یا رایانه‌های شخصی) می‌توانید حداکثر شش نمایه را ذخیره کنید. در هر نمایه، می‌توانید عملکرد تمام ۲۲ دکمه را مجددا تنظیم کنید و پیکربندی استیک آنالوگ و دکمه عملکرد را انجام دهید. از طریق این نرم افزار، امکان فعال یا غیر فعال کردن نور پس‌زمینه نیز وجود دارد.

    جای تعجب دارد که بروزرسانی کردن سیستم عامل دستگاه از طریق این نرم افزار، ممکن نیست. برای این کار باید به وب سایت Hori بروید، بروزرسانی را دانلود کرده و آن را به صورت دستی نصب کنید. نصب بروزرسانی نیاز به استفاده از رایانه‌ی شخصی دارد، بنابراین اگر از این صفحه کلید فقط به همراه PS5 یا PS4 استفاده کنید، در صورت نیاز به بروزرسانی امکان این کار را نخواهید داشت.

    خواندن
    بررسی کنسول Nintendo Switch Oled

    عملکرد گیمینگ

    Tac

    پس از جعبه‌گشایی صفحه‌کلید مکانیکی TAC و انجام برخی تنظیمات جزئی، من این صفحه کلید را به کنسول PS5 خودم وصل کردم. در همان ابتدا، به نظرم پیمایش در منوها را تجربه‌ای سخت می‌دانستم، زیرا این صفحه کلید دکمه‌های پرکاربرد و مهمی که صفحه کلیدهای عادی دارند را ندارد. 

    در عوض، هر دکمه چند عملکرد دارد و برای استفاده از هر عملکرد، نیاز به فشار دادن و نگه داشتن دکمه Function (واقع در گوشه سمت راست پایین) داشتم. خوشبختانه، زیاد با تنظیمات این صفحه ‌کلید درگیر نشدم و تنها چند تنظیم ساده، آن را برای شروع گیمینگ آماده کرد.

    من بیشتر وقتم را صرف آزمایش این صفحه کلید در عناوین Call of Duty: Modern Warfare II و Fortnite کردم. انتخاب بازی‌هایی که بتوان با این صفحه کلید آن‌ها را تجربه کرد چندان دست من نبود، زیرا لیست عناوینی که این صفحه کلید در PS5 و PS4 از آن‌ها پشتیبانی می‌کند، بسیار کوچک است. از تاریخ دسامبر 2022، تنها 11 بازی پشتیبانی شده در PS5 و 18 بازی پشتیبانی شده در PS4 وجود دارد. 

    البته این مشکل از صفحه کلید Hori نیست بلکه یک مشکل از طرف پلی استیشن است، زیرا سونی از صفحه کلید و ماوس در کتابخانه وسیع خود، پشتیبانی چندان گسترده‌ای ندارد.

    پس از ورود به Warzone 2.0، خیلی سریع متوجه شدم که بسیاری از کلیدهای پیش‌فرض، در صفحه‌کلید مکانیکی TAC در دسترس نیستند و کمبود برخی از کلیدهای مهم به شدت حس می‌شود. این امر مجبورم می‌کرد بعضی کارها را با عجله انجام دهم. در طول بازی احساس می‌کردم بارها و بارها باید موقعیت خودم را به خطر بیندازم، فقط به خاطر این که داخل صفحه کلید از کلیدهای کامل استفاده نشده بود. چیزی که اگر از صفحه‌کلید با اندازه کامل یا کنترلر DualSense استفاده می‌کردم، مشکلی ایجاد نمی‌کرد.

     

    من همچنین متوجه شدم که چیدمان کلیدها تا حدودی عجیب و غریب است. به‌جای اینکه ردیف‌های کلیدها مانند یک صفحه کلید معمولی، حالتی شبیه دیوار آجری و نامنظم داشته باشند، در یک شبکه ۴×۴ کاملا منظم چیده شده‌اند، که باعث می‌شد در حین استفاده بسیاری از دکمه‌ها را به اشتباه فشار دهم. در واقع ذهن من تصوری از صفحه کلید عادی داشت ومن مجبور بودم بر ذهن خودم غلبه کنم! مشکلاتی دیگری از این دست نیز در حین تجربه مرا آزار می‌داد، به طور مثال نمی‌توان مانند یک صفحه کلید عادی، دکمه‌ی C را با انگشت شست فشرد.

    به نظرم بدترین مشکلی که با آن مواجه شدم، نبود کلید Caps Lock بود. فقدان این کلید به خودی خود مشکلی نبود، بلکه بیشتر به این دلیل آزار دهنده بود که Shift و Tab، کاملا کنار هم قرار داشتند. این مورد باعث می‌شد من دائما، کلیدهای اشتباه را فشار دهم. عملکرد این صفحه کلید در حین بازی Fortnite نیز تجربه‌ای مشابه بود. 

    اگر به دنبال تجربه بازی‌ها با این صفحه کلید هستید، تقریبا به مشکلات ساخت آن محدود شده‌اید، زیرا این صفحه کلید کلیدهای کافی برای انجام تمام اقدامات جنگی و ساختمانی مورد نیاز برای انجام موفقیت آمیز یک مسابقه را ندارد.

    درست مانند بازی Call of Duty، من مجبور بودم چند کلید را تنظیم مجدد کنم، زیرا هر دو بازی ورودی را به عنوان یک صفحه کلید کامل تشخیص می‌دهند و مواردی را به کلیدهایی اختصاص می‌دهند که صفحه‌کلید مکانیکی TAC آن دکمه‌ها را ندارد. با انجام هر مسابقه، به نظر می‌رسید که کلید دیگری را کشف می‌کردم که باید در تنظیمات تغییر می‌کرد. بنابراین فقط جهت تنظیم کردن کلیدهای این صفحه کلید به طور کامل، مجبور شدم چندین و چند مسابقه انجام دهم.

    خواندن
    نقد و بررسی PSVR2

    Tac

    صفحه کلید مکانیکی TAC در مقایسه با یک صفحه کلید استاندارد بسیار سبک وزن است. با وجودی که این موضوع استفاده از دستگاه را آسان می‌کند، چون وزن صفحه‌کلید استاندارد را ندارد، مدام این طرف و آن طرف سر می‌خورد. 

    البته برای جلوگیری از این موضوع، سازنده پنج پایه‌ی لاستیکی کوچک در پایین قرار داده است، اما این کلیدها به سختی صفحه کلید را در جای خود نگه می دارند. از آنجایی که بیشتر وزن من روی تکیه گاه کف دست بود، قسمت جلویی دستگاه به طور مداوم در حین بازی از سطح میز بلند می‌شد و در حین تجربه‌ی بازی، من را آزار می‌داد.

    مشکل کوچک دیگری که با آن مواجه شدم، سرعت آهسته‌ی حرکت ماوس در منوی بازی‌ها بود. من معمولا DPI ماوس را روی 400 تنظیم می‌کنم تا از هدف‌گیری دقیق‌تر اطمینان حاصل کنم، اما پیمایش منوها با این صفحه کلید درست مانند یک کابوس وحشتناک بود. البته این مشکل در طول تجربه‌ی بازی و زمانی که با منوها درگیر نباشید، برطرف می‌شود. با توجه به مشکل به وجود آمده، برای پیمایش در منوها ناچار به استفاده از کلید Function بودم.

    به‌ عنوان فردی که سال‌ها بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهد، به دلیل چیدمان کلیدها و ارگونومی، عملکرد صفحه‌کلید مکانیکی TAC را ناامید کننده می‌دانم. در حین استفاده از این دستگاه، من باید مغزم را راه اندازی مجدد می‌کردم تا کارکرد و چیدمان صفحه کلیدای معمولی را از یاد ببرم. 

    به نظر من استفاده از کلیدهای خطی فکر خوبی نبود و همواره دنبال این بودم که ای کاش، حداقل واکنش کوتاهی مرا از فشرده شدن کلید مطلع می‌کرد. فشار دادن این کلیدها نسبت به صفحه کلیدهای عادی‌ای که من استفاده می‌کنم کمی بیشتر است و با وجود اینکه کلیدها مکانیکی هستند، عملکرد بیش از حد نرمی دارند.

    من می‌دانم که صفحه‌کلید مکانیکی TAC برای ارائه تجربه‌ای شبیه به رایانه شخصی در کنسول در نظر گرفته شده است، اما به نظر می‌رسد که طراحی عجیب و غریب و مشکلات نرم‌افزاری بسیار زیادی وجود دارد که شما را ملزم می‌کند مدت زیادی برای یادگیری نحوه‌ی استفاده از این صفحه کلید، وقت بگذارید. من مطمئن نیستم که این محصول واقعا چه کاربرد دیگری می‌تواند داشته باشد و اگر صادقانه بگویم، حتی اندازه‌ی صفحه کلید در مقایسه با صفحه کلید‌های عادی 1:1 نیست.

    از نظر من، به جای تهیه‌ی این صفحه کلید، بهتر است یک صفحه کلید عادی تهیه کنید که نه تنها هزینه کمتری دارد، بلکه از تمام کلیدها بهره‌مند است و پشتیبانی بسیار بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد. صفحه کلید مکانیکی Hori TAC با قیمت 129.99 دلار از طریق آمازون یا مستقیما از وب سایت Hori در دسترس است.

    صفحه کلید مکانیکی Hori TAC یک ابزار جانبی جالب است. از یک طرف، یک چیدمان جمع و جور برای بازیکنان کنسول فراهم می‌کند تا تجربه‌ای مشابه رایانه‌ی شخصی داشته باشند. از طرفی دیگر، پشتیبانی محدود از نرم‌افزار پلی‌استیشن، برخی از طراحی گیج‌کننده و قیمت بالا، این صفحه کلید را به محصولی تبدیل می‌کند که بیشتر بازیکنان بهتر است از خرید آن صرف نظر کنند.

    رسانه ورنا پلاس را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام، آپارات، تلگرام و یوتیوب دنبال کنید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    لغو پاسخ

    تازه ترین ها