• زمین مدت‌هاست که در معرض خطرات گوناگونی قرار گرفته است. جنگل زدایی، مصرف گرایی، آلودگی، گرم شدن کره و زمین و بسیاری از اتفاقات دیکر، همگی باعث شده‌اند تا زمین در معرض خطرات بزرگی قرار بگیرد. با این وجود، بشریت و سیاره زمین، هر طور شده همچنان به زندگی خود ادامه می‌دهند.

    در ادامه این موضوع، استودیو Piccolo به بررسی این موضوع پرداخته است که چگونه مشکلات زیست محیطی کنونی می‌توانند زمین را به بدترین شکل ممکن تغییر دهند. نتیجه تلاش‌های این استودیو، بازی After Us است.

    با این حال، هدف پشت توسعه عنوان After Us برای سرزنش انسان‌ها به خاطر اشتباهاتشان نیست، بلکه هدف سازندگان اشاره به پیاد‌هایی است که این اشتباهات از خود به جای می‌گذارند. این پیامدها که طبیعت را در برمی‌گیرند، به گایا و کارهایی که او انجام می‌دهد گره خورده‌اند. گایا او به سرزمین‌های ویران شده می‌رود تا ارواح آخرین حیوانات باقی مانده را آزاد کند.

    هنگامی که برای اولین بار بازی After Us شروع می شود، گایا شاهد پایان زندگی همه حیوانات روی زمین است. مادر طبیعت به او از این پیامدها می‌گوید و این که چگونه از آخرین انرژی خود برای نجات روح هر حیوانی استفاده کرده است. با این حال، اکنون ارواح در بدن‌های خشک شده حیوانات اسیر شده‌اند و این، به گایا بستگی دارد که روح آن‌ها را بیابد و آن‌ها را آزاد کند.

    در طول راه، ارواح کوچک تری بر سر راه گایا قرار می‌گیرند که در صورت نجات دادن آن‌ها، انرژی بیشتری را به گایا هدیه می‌دهند. در طول بازی گایا کم کم پیشروی می‌کند و دنیای Devourer را کاوش می‌کند. با پیشروی در محیط بازی، می‌توانید به وضوح ببینید که طراحی محیط‌ها تا چه حد جذاب و دیدنی است.

    راه‌های گسترده از هم جدا شده و به صورت مسیرهای کوچک، در آسمان شناور شده‌اند. آسمان‌ خراش‌های عظیم منظره را پر از انبوهی از موجودات Devourer کرده‌اند. به هم ریختگی خطوط برق و شبکه های گسترده تلویزیون‌ها، اندازه شنا را کوتوله نشان می‌دهد.

    After Us

    محیط‌های بازی After Us، تخیلی و کمی طاقت فرسا هستند. البته از نظر فنی، این محیط‌ها فوق العاده هستند و جو خیره کننده و جزییات بسیاری دارند. شاید عجیب تر از همه، این موضوع باشد که چنین آینده دلخراشی، چطور می‌تواند تا این حد رنگارنگ به نظر بیاید؟ در طول بازی حتی یک منظره خاکستری شهری در میان دریایی از صفحات و تابلوهای نئونی، باز هم زیبا به نظر می‌رسد.

    البته هر چقدر هم که طراحی این محیط‌ها عجیب باشد، تقریبا باز هم به خوبی با دیگر عناصر بازی همگام می‌شود. شاید تنها عیب بزرگ محیط، زمانی باشد که با بارش باران مواجه می‌شوید. در این حالت اگر بالاترین تنظیمات را استفاده کرده باشید، با افت فریم مواجه خواهید بود.

    خواندن
    نقد و بررسی بازی ترسناک Madison

    در غیر این صورت و در دیگر مواقع، سرعت تقریبا ثابت 60 فریم در ثانیه را در کل دریافت خواهید کرد (این نرخ فریم با در نظر گرفتن رزولوشن 4K است). در طول بازی همچنین، جدا از مکالماتی که گایا با مادر طبیعت دارد، دیالوگ‌های خاصی را شاهد نخواهید بود. داستان‌گویی محیطی قوی است و دیدن واکنش‌های گایا به وضعیت جهان بازی، احساس عاطفی بیشتری به وظایف او می‌افزاید.

    ارواح اصلی‌ای که باید در طول بازی نجات دهید، در مناطق خاصی وجود دارند. کلاغ در بالای یک stock exchange قرار گرفته است. بدن او در قفسی مهر و موم شده که نیاز به بالاتر رفتن را ضروری می‌کند. زنبور عسل در میان طیف وسیعی از نیروگاه‌ها و تلویزیون ها قرار دارد که کندوی آن‌ها را شبکه‌های مارپیچ کابل‌های برق شکل می‌دهد.

    ممکن است روند این بازی عجیب به نظر برسد، ولی واقعیت این است که همواره رابطه خاصی بین انسان و طبیعت وجود داشته و دیدن این که اگر این رابطه به هم بریزد چه می‌شود، خود یکی از عجایب این بازی است. همان طور که ارواح در بیشه پراکنده می شوند، می‌توانید آن‌ها را در حال پرسه زدن ببینید و حتی می‌توانید آن‌ها را نوازش کنید.

    به نظر می‌رسد امکان سفر سریع، یکی از ضروری ترین ویژگی‌هایی است که توسعه دهندگان از آن استفاده‌ای نکرده‌اند. اکتشاف در دنیای بازی After Us، در ابتدا می‌تواند کمی بیش از حد خطی به نظر برسد (زیرا خروج از مسیر مشخص شده و پرش از سطح زمین زیر پایتان، مرگ حتمی را به دنبال خواهد داشت).

    با این وجود با پیشروی در دنیای بازی، وسعت مکانی که می‌توانید در آن اکتشافات کنید بیشتر خواهد شد. در هسته خود، بازی After Us یک پلتفرمر سه بعدی است. گایا قبل از یادگیری دوی سرعت، شناور کردن، پرش، جاخالی دادن و دویدن روی دیوار، بازی را تنها با پرش‌های ساده شروع می‌کند.

    گایا همچنین می‌تواند از قدرت انفجار زندگی، برای نابود کردن کابل‌های برق و یا از بین بردن رد نفت از زمین استفاده کند. کنترل‌ها عملکرد نسبتا خوبی در طول بازی دارند. گایا واکنش خوبی نسبت به هر عملکرد می‌دهد و نحوه جابجا شدن او بین پرش، شنا و … کاملا طبیعی است. الیته تفاوت‌های بین پرش‌ها می‌تواند گاهی کمی عجیب باشد.

    خواندن
    بررسی اولیه بازی Atomic Heart

    After Us

    به طور مثال یک پرش دوی سرعت به اندازه یک پرش معمولی ارتفاع ندارد، چیزی که می‌تواند در موقعیت‌های خاص منجر به زمین خوردن شود. البته این موضوع با این که جای تعجب دارد، اما نکته مهمی نیست و کیفیت گیم پلی را نمی‌کاهد. به طور کلی، ترکیب جذابی از ویژگی‌های عناوین پلتفرمینگ در طول بازی After Us استفاده شده است.

    به عنوان مثال، انفجار گایا می‌تواند باعث ایجاد سوراخ‌های موقت در بالای قفس‌ها شود. با این کار می‌توانید قفس‌ها را راحت‌تر باز کنید. مثال دیگر هنگام پریدن از سیم‌های برق به یکدیگر است که با استفاده از توانایی‌های گایا راحت‌تر انجام می‌گیرد. بخش دیگر بازی After Us که اهمیت بالای دارد، Devourer ها هستند.

    اگر تا به الآن چیزی از آن‌ها نمی‌دانستید، باید به شما بگوییم که در واقع آن‌ها انسان هستند، انسان‌هایی که با پیامد‌هایی که قبل تر گفتیم، تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. برخی از آن‌ها به شدت یخ زده‌اند و برخی دیگر بدنی غرق در نفت دارند. Devourer ها از نظر مفهومی جالب هستند.

    موارد زیادی وجود دارد که شما با Devourer ها جنگ خواهید کرد، در واقع گایا می‌تواند نوری را که از آن‌ها می‌گذرد را شلیک کند، از حملات آن‌ها جاخالی داده و به سرعت از مسیر سر راهشان خارج شود. گایا همچنین می‌تواند از انفجار خود برای بیهوش کردن آن‌ها استفاده کند. برخی از Devourer ها قدرت کمتری دارند، در حالی که قدرت بالای برخی دیگر، شما را مجبور به حمله از پشت می‌کند.

     

    به طور کلی، نبردها در طول بازی After Us بسیار ساده هستند و چندان چیز خاصی به شمار نمی‌روند. به نظر می‌آید که نبردها می‌توانستند از همان چیزی که الآن هستند هم ساده‌تر شوند. این امر در صورت وجود Devourer های ضعیف محقق می‌شد، اما واقعیت این است که بیشتر با انواع قدرتمند آن‌ها سر و کله می‌زنید.

    After Us

    با مبارزه گردن و شکست دادن Devourer ها، قفل Memories باز می‌شود، تصاویر ثابتی که داستان یک منطقه خاص را بیان می‌کنند. بهتر بود سازندگان از Memories استفاده می‌کردند تا افسانه‌های گوناگون بازی را برای بازیکن تعریف کنند، به طور مثال داستان‌های خاص Devourer ها که آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند.

    با این حال از آن جایی که سازندگان از Memories برای تعریف داستان مناطق خاص استفاده کردند، ناخواسته به روایت گویی بازی لطمه کوچکی وارد کردند. با توجه به پتانسیل Memories برای بیان داستان‌های مهم‌تر، بهتر بود که این تصاویر به طور متحرک نمایش داده می‌شدند و بازی نیز، به شما وظیفه پیدا کردن این تصاویر را می‌داد.

    خواندن
    نقد و بررسی بازی Cult Of The Lamb

    نبود چنین ویژگی‌ای در بازی باعث می‌شود استفاده از این بخش به ویژه اگر تصاویر به هم ریخته شوند، کمی سخت و دشوار شود. البته این بخش کاملا اختیاری است، اما در هر صورت استفاده از ویژگی‌های گفته شده می‌توانست مفیدتر واقع شود. عنوان After Us معیارهای جدیدی برای سبک پلتفرمینگ و اکتشافی تعریف نمی‌کند، اما با این وجود گیم پلی بسیار جذابی را در هر دو زمینه ارائه می‌دهد.

    سبک هنری بازی After Us ممکن است در همه جا کمی عجیب به نظر برسد، اما با این حال به خوبی با دیگر عناصر بازی ترکیب می‌شود. روایت گویی بازی مشکل چندانی ندارد، به جز وجود بخش Memories که آن هم کاملا اختیاری است. مبارزات با وجود قابلیت و مهارت‌های گوناگون نسبتا ساده هستند.

    اگر از دسته کسانی هستید که طاقت شکست‌هایی را که ممکن است بخورد دارید، تجربه این بازی به شما پیشنهاد می‌سود تا سفری غم انگیز ولی جالب را شروع کنید.

    این بازی در پلی استیشن 5 بررسی شده است.

    نمره: ۸ از ۱۰

    عنوان After Us سبک پلتفرمینگ را با ویژگی‌های دنیایی آخرالزمانی که پیامد کارهای منفی انسان‌ها است، ترکیب می کند. حتی اگر بخش Memories را مانند یک فرصت از دست رفته در نظر بگیریم که توسعه دهندگان چندان از آن استفاده درستی نکردند، روایت کلی و گیم پلی این بازی، آن را به سفری ارزشمند به آینده‌ای غم انگیز تبدیل می‌کند.

    نکات مثبت

    طراحی جذاب، گرافیک منحصر به فرد، کنترل‌های نسبتا بدون مشکل، متمایز و منحصر به فرد بودن محیط‌ها و چالش‌ها، داستان سرایی جذاب (به ویژه در رابطه با چگونگی پیوند هر منطقه با سرنوشت هر روح).

    نکات منفی

    افت فریم در طول بخش‌های بارانی، مبارزه بدون هیجان، کمبود اطلاعاتی که بخش Memories می‌توانست در مورد Devourer ها بدهد.

    نام: After Us

    توسعه دهندگان: Piccolo Studio, Piccolo

    ناشر: Private Division, Take-Two Interactive

    تاریخ عرضه: 23 می 2023

    پلتفرم‌ها: پلی استیشن 5، ایکس باکس سری اس/ایکس، مایکروسافت ویندوز

    رسانه ورنا پلاس را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام، آپارات، تلگرام و یوتیوب دنبال کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    لغو پاسخ

    تازه ترین ها