• بیشتر از بیست سال است که مجموعه بازی های فیفا هرساله به عنوان یکی از محبوب ترین بازی ها برای طرفداران فوتبال منتشر میشود و به عنوان یک عضو ثابت در بین بازی های مختلف حضور دارد. 

    همه طرفداران فوتبال یک سال تمام را با نسخه جدید فیفا سرگرم میشوند و به محض انتشار نسخه جدید سراغ تجربه آن میروند . مجموعه بازی های فیفا هم رفیق تنهایی های طرفداران فوتبال و گیم بوده و هم به عنوان یک تفریح دسته جمعی در گیم نت ها و مهمانی ها و جمع های دوستانه در کنار علاقه مندان به بازی های ویدیویی حضور داشته است. 

    حال بعد از گذشت بیش از بیست سال از انتشار اولین نسخه از این مجموعه FIFA 23 آخرین نسخه ای است که با این نام منتشر میشود. 

    کمپانی EA با اتمام قراردادش با فدراسیون جهانی فوتبال یا به اصطلاح فیفا خبر از این داد که این قرارداد تمدید نخواهد شد و این نسخه از فیفا آخرین نسخه ای از این مجمموعه است که میتوانیم آن را فیفا صدا کنیم. 

    هر چند که این موضوع به معنای این نیست که دیگر شاهد منتشر شدن شبیه ساز های فوتبالی از EA نخواهیم بود بلکه فقط نام این مجموعه بازی تغییر خواهد کرد. 

    اما همین تغییر نام هم برای مجموع بازی که بیش از بیست سال با آن خاطره داریم یک موضوع مهم و ویژه قلمداد میشود .

    پیش تر EA وعده داده بود که میخواهد آخرین نسخه از مجموعه بازی هایش تحت نام فیفا یک نسخه خاص و ویژه و به عبارتی بهترین بازی منتشر شده از این مجموعه باشد . وعده ای که امروز میخواهیم تا با بررسی آن پی ببریم که تا چه حد به آن عمل شده است . با نقد و بررسی بازی FIFA 23 همراه ورناپلاس باشید .

    نقد و بررسی بازی Fifa 23

    در فوتبال اصطلاحی وجود دارد که وقتی ترکیبی از یک تیم برنده میشود حتی اگر نقد هایی هم به آن ترکیب وارد باشد اما میگویند به ترکیب برنده تا زمانی که میبرد دست نزن! این نکته ای است که EA به خوبی آن را سال ها رعایت کرده و تا زمانی که فیفا به فروش و رضایت مشتری ها ادامه میداده دست به تغییرات انقلابی در گیم پلی و دیگر موارد بازی نزده است و فقط در هر نسخه سعی در بهبود برخی نقص ها و اضافه کردن برخی ویژگی های جدید به بازی بوده است تا در هر نسخه شاهد بهتر شدن بازی باشیم. 

    خواندن
    نقد و بررسی بازی Death Stranding Directors Cut

    هرچند بعضی از نسخه ها در این چند سال اخیر از این نظر بسیار ضعیف عمل کردند و کار به جایی کشید که نسخه جدید عملا هیچ تغییری نسبت به نسخه قبلی خودش نداشت اما باید گفت تا زمانی که فیفا به روند موفقیت آمیز خودش در سرگرم کردن مخاطبان ادامه میدهد به هبچ وجه منطقی نیست که با تغییرات زیاد و گسترده ریسک بزرگی را به مجموعه بازی وارد کرد. 

    ضمن این که فیفا به عنوان یک مجموعه بازی سالانه که مخاطب با هر نسخه اش در طول یک سال مدت ها بازی میکند نمیتواند در نسخه جدید به یکباره سیستم جدیدی را به کل رونمایی کند و مخاطبانی که سال ها نسخه های قبلی را بازی کرده بودند و حال در فیفا حرفه ای شدند به یک باره با یک بازی جدید از همه نظر روبه رو شوند و تمام عادت های قبلی خود را دور بریزند.

    باید گفت در FIFA 23 هم به هیچ وجه شاهد نسخه ای با تغییرات بسیار زیاد و سیستم گیم پلی جدید واز این دست مسائل نیستیم . اما باید گفت FIFA 23 با تغییرات کوچک و اضافه کردن ویژگی های جدید و کاربردی و رفع بعضی نقص ها واقعا بازی جدیدی را ارائه کرده که طعم لذت بخش قدیم را در خود دارد .

    نقد و بررسی بازی Fifa 23

    از نظر بصری بازی جهش چندان زیادی را نداشته اما با تغییرات مثبتی همراه بوده که تاثیر خود را در بازی نشان میدهند . کیفیت چمن بازی بسیار بهتر از نسخه های قبلی شده است و به عنوان عنصری که بخش زیادی از صحنه قابل مشاهده ما در طول بازی را شامل میشود به لذت بیشتر از بازی کمک زیادی میکند .

    همچنین تماشاچی ها هم از کیفیت بهتری نسبت به قبل برخوردارند و تنوع بیشتری را هم ارائه میدهند که تجربه واقعی تری از فوتبال را برای مخاطب به ارمغان می آورند .

    اما تغییر مهمی که بازی از نظر بصری داشته است اضافه شدن انیمیشن های جدید در بخش های مختلف بازی مانند شوت زدن و دویدن است که بسیار بازی را روان تر و باورپذیر تر از قبل کرده است. این انیمیشن ها به صورت هایپرموشن به بازی اضافه شده اند از کیفیت بالایی برخوردارند و در هنگام شوت زدن و استارت زدن و دویدن خودنمایی میکنند .

    بازی از نظر صوتی هم تجربه ای مناسب و شبیه به نسخه های پیشین ارائه میدهد . موسیقی های استفاده شده در بازی از کیفیت خوبی برخوردارند و بعد ازمدتی بازی کردن با آن ها اخت خواهید شد و همچنین صدای گزارشگر و فضای استادیوم ها هم تجربه ای مناسب و با کیفیت را ارائه میدهند .

    نقد و بررسی بازی Fifa 23

    اما بخش گیم پلی از مهم ترین بخش هایی است که در فیفا و هر بازی شبیه ساز ورزشی دیگری اهمیت دارد . اولین نکته ای بعد از تجربه مسابقه در FIFA 23 به آن پی میبرید کم شدن قابل توجه سرعت بازی است. 

    خواندن
    10 نکته که باید در مورد بازی Mortal Kombat 1 بدانید

    اما باید گفت که این موضوع به نکته ای آزار دهنده در بازی تبدیل نخواهد شد و حتی میتوان از آن به عنوان نکته ای مثبت در بازی یاد کرد. چرا که باعث شده تا بازی بالانس بیشتری پیدا کند و تسلط مخاطب به بازی چه زمانی که صاحب توپ است چه زمانی که از دروازه اش دفاع میکند بسیار بیشتر از قبل شود. 

    ضمن این که این نکته باعث شده تا همانند نسخه های قبلی سرعت و بازیکنان سرعتی به نکته ای غیر قابل کنترل تبدیل نشوند و حالا برعکس نسخه های قبلی فقط سرعت در بازی مهم نیست بلکه میتوان از بازیکن های فیزیکی یا سر زن  و یا بازیکن های دریبل زن هم به خوبی استفاده کرد .

    همین موضوع باعث شده تا مخاطبین مختلف از روش های مختلف و بازیکن های مختلف برای تحقق اهدافشان استفاده کنند و همگی فقط به دنبال استفاده از یک روش خاص و اتکا به یک ویژگی خاص مانند سرعت و یا استفاده از یک تیم خاص با بازیکنانی که مد نظرشان است نباشند. 

    حالا در FIFA 23 با بازی ای طرف هستیم که ویژگی های مختلف بالانس مناسبی دارند و میتوانید سبک بازی تان را خودتان انتخاب کنید و دیگر مجبور نیستید تا برای دوام آوردن در بازی روی به استفاده از روش های معمول و متداول در حمله و دفاع بیاورید .

    از تغییرات مهم دیگر گیم پلی FIFA 23 میتوان به اضافه شصدن شوت های قدرتی اشاره کرد که با استفاده از آن ها میتوانید شوت های بسیار سنگین روانه دروازه حریف کنید و تیم هایی که بسیار عقب بازی میکنند و در لاک دفاعی فرو رفته اند را شکست دهید. 

    البته این شوت ها هم به نحوی طراحی شده اند که بالانس بازی را به هم نزنند و استفاده از آن ها و زدن این شوت ها درون چهارچوب به راحتی هم امکان پذیر نیست .

    زدن پنالتی و ضربات آزاد در بازی هم به کلی عوض شده و به شکل جدیدی درآمده که استفاده از آن ها را بسیار لذت بخش میکند 

    نقد و بررسی بازی Fifa 23

    بخش کریرمود بازی هم با تغییرات جدیدی همراه بوده است . حالا میتوانید از مربی های واقعی دنیای فوتبال استفاده کنید و هدایت تیم ها را برعهده بگیرید . ضمن این که انیمیشن ها و تصاویر گرافیکی جدیدی به بخش های مختلف آن اضافه شده است. 

    خواندن
    بررسی بسته الحاقی Rally Adventure بازی Forza Horizon 5

    اما از مهم ترین تغییرات آن که نکته ای بسیار مثبت برای طرفداران این بخش محسوب میشود اضافه شدن بخش هیلایتس به مسابقات بازی است . در نسخه های قبلی فیفا در بخش کریرمود یا باید بازی را به طور کامل تجربه میکردید و یا آن مسابقه را اسکیپ میکردید که بعضا نتایج غیرمنتظره ای در این حالت رخ میداد و کل برنامه ریزی شما را به هم میریخت. 

    در هر حال ممکن بود تا حوصله شما و وقتتان اجازه ندهد تا همه مسابقات یک فصل را کامل بازی کنید و حالت اسکیپ میتوانست نتایجی را رقم بزند که قطعا اگر خودتان در بازی بودید این نتایج رخ نمیداد .

    اما حالا در FIFA 23 با اضافه شدن بخش هایلایتس میتوانید تا در بازی هایی که میخواهید فقط زمان های خاص و مهم بازی را تجربه کنید و نتیجه بازی را همچنان خودتان رقم بزنید بدون این که نیاز باشد آن مسابقه را کامل بازی کنید .

    اگر از طرفداران بخش آنلاین بازی هم باشید قطعا از مهم ترین قسمت های بازی برای شما بخش آلتیمیت تیم است . این بخش از فیفا هم همچنان مانند نسخه های پیشین تجربه ای اعتیاد آور را برای شما رقم میزند اما تغییراتی هم در بخش هایی مانند کمیستری داشته و باید با روال جدید بازی در این قسمت ها آشنا شوید و ممکن است کمی طول بکشد تا عادت های جدید را در خودتان ایجاد کنید. 

    همچنین قسمت جدیدی تحت عنوان چالش ها در این نسخه از بازی به آلتیمیت تیم اضافه شده است که از شما میخواهد تا چالش های خاصی را در زمان های خصی از بازی انجام دهید و در قبال آن پاداش دریافت کنید که باید گفت واقعا نکته ای مثبت و سرگرم کننده است .

    باقی بخش های بازی هم مانند ولتا همانند سابق به کار خود ادامه میدهند و البته که به روز شده اند و تجربه ای مناسب را به طرفداران این قسمت ها ارائه میدهند 

    نقد و بررسی بازی Fifa 23

    در مجموع باید گفت FIFA 23 شاید یک نسخه انقلابی با تغییرات بسیار زیاد در بخش های مختلف آن نباشد اما نسخه ای است که هر آن چه از یک بازی فوتبالی انتظار داریم برای ما فراهم میکند و برای طرفداران این مجموعه و همه اهالی گیم و فوتبال اوقات خوشی را فراهم می آورد . FIFA 23 شاید طبق گفته سران EA بهترین نسخه از این مجموعه نباشد اما قطعا بهترین نسخه منتشر شده از فیفا در چند سال اخیر است که پایانی باشکوه برای مجموعه بازی های فیفا خواهد بود.

    ما را در اینستاگرام و یوتیوب دنبال کنید .

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    لغو پاسخ

    تازه ترین ها